یوتیوب و متا به‌ اتهام جاسوسی از کاربران در اتحادیه اروپا با شکایت مواجه شدند

یک شهروند ایرلندی علیه سیاست‌های اخیر یوتوب برای مقابله با ادبلاکرها و گردآوری اطلاعات در پلتفرم‌های متا، از این دو شرکت شکایت کرده است.

یوتیوب و متا به‌ اتهام جاسوسی از کاربران در اتحادیه اروپا با شکایت مواجه شدند

یک مشاور حفظ حریم خصوصی درحال طرح اتهامات کیفری علیه یوتوب و متا در اروپاست. از مدتی پیش یوتوب اعلام کرد که مسدودکننده‌های تبلیغات یا ادبلاکرها را در این پلتفرم شناسایی و محدود می‌کند. حالا یک شهروند ایرلندی ادعا کرده است که یوتوب با ردیابی غیرقانونی برای شناسایی مسدودکننده‌های تبلیغات از شهروندان اتحادیه اروپا جاسوسی می‌کند. او همچنین از متا به‌دلیل گردآوری بدون مجوز اطلاعات کاربران شکایت کرده است.

به گفته سایت The Register، « الکساندر هانف » براساس قانون سوءاستفاده‌های رایانه‌ای ایرلند علیه یوتوب و متا شکایت کرده است. کارشناس حریم خصوصی این پرونده می‌گوید که هانف قصد دارد بیانیه کیفری خود را به پلیس ملی ایرلند ارائه دهد. گزارش‌ شده است که پلیس شکایت وی را پذیرفته و خواستار اطلاعات تکمیلی شده است.

 
 

پیام یوتوب به کاربران هنگام استفاده از ادبلاکر

شکایت از یوتوب و متا به اتهام جاسوسی از کاربران

الکساندر هانف ادعا می‌کند که ردیابی غیرقانونی یوتوب برای شناسایی مسدودکننده‌های تبلیغات موجب جاسوسی از شهروندان اتحادیه اروپا می‌شود. هانف همچنین یک شکایت مدنی علیه سیستم شناسایی مرورگر یوتوب به کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند ارائه کرده است. مرجع نظارتی انتظار دارد که گوگل به ادعاهای هانف پاسخ دهد. هانف به سایت The Register گفته است: «من اقدام اخیر یوتوب را نوعی جاسوس‌افزار می‌دانم که به‌عنوان فناوری نظارت، بدون اطلاع یا اجازه من دستگاهم را رهگیری می‌کند. یوتوب توجه نمی‌کند که تبلیغات در مرورگر من بارگیری می‌شود یا توسط یک ادبلاکر مسدود می‌گردد؛ این پلتفرم رفتار من را کاملاً زیر نظر دارد. با آنکه سازمان‌های اتحادیه اروپا در اجرای دستورالعمل حریم خصوصی الکترونیکی همیشه ضعیف عمل کرده‌اند، اما من تصمیم دارم که مسیر شکایت کیفری را دنبال کنم.»

یوتوب اخیراً برای مسدودکردن ادبلاکرها در این پلتفرم سیاستی تازه و جدی‌تر را در سطح جهانی در پیش گرفته است. کاربران برای تماشای ویدیوها یا باید مسدودکننده‌های تبلیغات خود را خاموش کنند یا حساب پریمیوم بخرند.

هانف می‌گوید متا نیز بدون مبنای قانون، حداقل در پنج سال گذشته، یعنی از زمان اجرایی‌شدن قانون GDPR، درحال گردآوری و پردازش اطلاعات کاربران برای تبلیغات رفتاری هدفمند بوده است. او مدعی است که در این شرکت در طول این بازه زمانی به‌صورت غیرقانونی داده‌های او را رصد کرده تا رفتارش را تحت نظارت قرار دهد.
منبع: دیجیاتو
کد مطلب: ۳۷۱۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت