نقد فیلم News Of The World – در جاده سینمای وسترن

سرنا_حضور زوج یک بازیگر مرد میانسال و یک دختر نوجوان اگر با منطق همراه باشد و بازیگران آن بتوانند یک شیمی خوب به وجود بیاورند، معمولا در فیلم‌ها باعث ماندگار شدن این نوع نقش‌ها شده است.

نقد فیلم News Of The World – در جاده سینمای وسترن

از دیرباز که فیلمی چون «لئون» با همین فرمول جلو رفت تا در صنعت بازی‌های ویدیویی که Last Of Us توانست این قضیه را مجددا پررنگ کند. در سالهای اخیر در سینما نیز به کرات شاهد پیاده سازی چنین فرمولی بودیم، جدا از Logan و اجرای درست این ارتباط، حالا News Of The World با دو قهرمان دوست داشتنی خود و شکل‌گیری رابطه پدر و دختری قدرتمند بین آنها، همین کار را کرده است.

تام هنکس برای اولین بار در یک فیلم ژانر وسترن بازی می‌کند و نقشی که به او داده شده، برخلاف قهرمانان فیلم‌های وسترن یک کابوی ماهر نیست. او در این فیلم در نقش یک سرباز جنگ بازنشسته رو رفته که حالا نقش رسانه را در دوران غرب وحشی ایفا می‌کند؛ به این ترتیب که روزنامه به دست به شهرهای مختلف رفته و اخبار ایالات را برای مردم شهر می‌خواند.

در گذشته چیزی به نام رسانه و شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت. نه تلویزیونی بود و نه رادیویی. تنها راه ارتباطاتی مردم با اخبار، جراید بودند و از آنسو جراید نه توزیع خیلی دقیقی در همه شهرها داشتند و نه لزوما همه مردم آن سالها سواد خواندن و نوشتن داشتند تا از نوشته‌های داخل روزنامه‌ها سر در بیاورند. در تمام دنیا افرادی نقش موثری در انتقال اخبار به مردم داشتند و به اصطلاح عام بالای منبر می‌رفتند و اخبارگو می‌شدند. همانطور که در دیرباز، روحانیت روی منبر تبدیل به منبع اخبار برای مردم ایران شده بود، در آمریکا نیز افرادی مانند قهرمان فیلم News Of The World حضور داشتند که اخبار را به گوش همه مردم برسانند. اسم این قهرمان کید است.

او در یکی از سفرهایش به دختری نوجوان می‌رسد که شش سال پیش، در سن 4 سالگی او توسط « کیووا » در حمله‌ای که منجر به مرگ والدینش شد، ربوده شد. هیچ‌کس حاضر نیست این دختر را به سرپرستی بگیرد و یا کاری برایش بکند و در نهایت کید تصمیم می‌گیرد خودش این دختر را به دست عمویش که تنها بازمانده خاندانش است برساند. او نام جوهانا را بر این دختر برمی‌گزیند؛ دختری که بلد نیست انگلیسی صحبت کند و همسفر چندان خوبی به نظر نمی‌رسد چرا که دائما در حال غر غر کردن و لجبازی‌های بچه‌گانه است.

فیلم از اینجا به بعد وارد مسیر یک فیلم «جاده‌ای» می‌شود. ادیسه‌ای که قرار است دو قهرمان اصلی را به یکدیگر نزدیک کند و آنها را از این لج و لجبازی به یک حس رفاقت برساند. همانطور که گفتم کید یک قهرمان کابوی نیست و مهارت چندان خاصی در تیراندازی ندارد. او یک سروان بازنشسته ساده است با مهارتی در حد و اندازه خود ولی دنیایی که او اخبارش را برای مردمش می‌خواند، خطرناک‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. در سفر طولانی این دو، دشمنان زیادی مانند Boss Levelهای مختلف بر سر راهشان ظاهر می‌شوند تا دختر را از چنگ کید در بیاورند.

کید یکبار از تفنگش استفاده می‌کند و یکبار از مغزش. او فقط وابسته به قدرت گلوله نیست و بهتر از هرکسی می‌داند که «زبان» قدرت مضاعفی نسبت به سفیر گلوله‌ها دارد. حتی در زمانی که دست به اسلحه برده، باز با زبانش دشمنش را هدف قرار می‌دهد و او را گول می‌زند. کید قهرمانی عاقل و غیروحشی در غرب وحشی است که همیشه در سینما با قهرمانانی کله‌خر و شوخ طبع دیده‌ایم. همین شخصیت پردازی متفاوت که با بازی جذاب تام هنکس همراه بوده، جزو برگ‌های برنده اصلی فیلم News Of The World است و آن را از سایر آثار همرده خود متمایز می‌سازد.

رابطه کید و جوهانا نیز از آن دسته روابطی است که در ابتدای سخن به آن اشاره کردم و خوشبختانه در اینجا هم شیمی بین این دو کاراکتر به خوبی به تصویر کشیده شده است. جوهانا حتی نمی‌تواند با کید درست و حسابی حرف بزند و تقریبا نیمی از مدت زمانی که این دو با یکدیگر صرف می‌کند، بدون برقراری یک دیالوگ بین‌شان می‌گذرد اما با این وجود آنها رفته رفته به هم اعتماد پیدا می‌کنند. کید مرد شریفی است که زندگی‌اش را کف دستش گذاشته تا این دختر را به عمویش برساند، برای این کار نه قرار است از کسی پولی بگیرد نه چیز دیگری به او می‌رسد؛ شریف بودن و ساده بودن این قهرمان به باورپذیری او کمک مضاعفی می‌کند.

جوهانا با بازی هلنا زنگل نیز در برابر تام هنکس هیچ کمی ندارد. به شخصه با دیدن هلنا زنگل و بازی قدرتمند و همپای تام هنکسی که از خود ارائه می‌دهد، مرا یاد کودکی داکوتا فانینگ انداخت؛ دختری که در زمان کودکی خود کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت و با بازیگران مشهوری همبازی شد و توانست رو در روی آنها بسیار ماهر ظاهر شود. فانینگ در سالهای اخیر نسبت به گذشته پسرفت بزرگی پیدا کرده و امیدوارم این اتفاق برای هلنا زنگل رخ ندهد. او در حال حاضر با ۱۲ سال سن نامزد گلدن گلاب بهترین بازیگری زن در سال جاری شده و در جوایز معتبر دیگر سینمایی نیز به این نامزدی نائل شده است. فیلم News Of The World اولین حضور زنگل در مجامع بین‌المللی و خارج از سینمای آلمان است و همین یک فیلم نقش یک سکوی پرتاب بزرگ را برایش ایفا کرده است.

«پل گرینگس»، کارگردان فیلم عقبه درخشانی در ساخت فیلم‌های اکشن خوش ساخت دارد. گل سرسبد کارنامه این کارگردان بریتانیایی ساختن برخی از فیلم‌های جیسون بورن است و از همین مهارت خود نیز در فیلم جدیدش استفاده کرده است. فیلم News Of The World به سختی در جرگه فیلم‌های اکشن وسترن قرار می‌گیرد اما در معدود سکانس‌های اینچنینی که دارد، توانسته بسیار به یادماندنی و جذاب ظاهر شود. نبرد کید با شلیک سکه‌های خود به جای گلوله‌هایش، سکانسی نیست که در فیلم وسترنی گیرمان بیاید.

کرینگس اما در فیلم News Of The World مهارت‌های دیگر خود را نیز به رخ می‌کشد. او همانند فیلم کاپیتان فیلیپس به درستی از زاویه دوربین استفاده می‌کند و تصویربرداری ماهرانه‌ای در فیلمش پیاده سازی می‌کند. او به درستی اواخر قرن نوزدهم را با جزییات زیادش به تصویر می‌کشد و این کار را با وسواس زیادی انجام داده است. از طراحی لباس و صحنه بگیر تا حتی بازی گرفتن خوب و دقیق از نابازیگران و سیاهی‌لشکرها که همه و همه دست به دست هم دادند تا آخرین اثر کرینگس یک وسترن مدرن باشد و بتواند قدم بزرگی در احیای این ژانر بردارد.

فیلم News Of The World یک اثر سرگرم‌کننده سبک وسترن است که روابط و احساسات بشری نیز در آن حرف جدی برای گفتن دارد و قدرت «درام» قصه در زیر صدای شلیک سفیر گلوله‌ها قل قل می‌کند. این فیلم قرار نیست در تاریخ سبک وسترن در هالیوود ماندگار شود و نامش تا مدتها در صدر بهترین‌های این ژانر باقی بماند. قهرمانی که فیلم از خود ارائه می‌کند جزو متفاوت‌ترین قهرمانانی است که دیده‌ایم و زنگر نیز از کاراکترهای مونث زیبای این سبک فیلم‌ها است. فیلم اثری سرگرم کننده و جذاب است که مخاطب امروزی را به دنبال خود می‌کشاند و داستانی که تعریف می‌کند با وجود روایتش در آن سالهای دور، همچنان تازگی دارد و در دنیای امروزی نیز قابل لمس است. «گرینگرس» می‌خواسته فیلمی سرگرم‌کننده برای پرده‌های بزرگ سینما بسازد و «هنکس» و «زنگر» بازیگرانی هستند که توانستند این آرزوی او را با کمک خودش به مقصد درست خود برسانند.

منبع: ویجیاتو

کد مطلب: ۲۰۳۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت