جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟/ از مشهورترین تهیه کننده هالیوود تا بازیگران و خوانندگان پرطرفدار و پر جایزه

همه‌چیز از این دو کلمه آغاز شد، MeToo و با این دو کلمه افرادی از سراسر دنیا داستان‌هایی تکان دهنده از رنج، سوءاستفاده، آزار و درد را روایت کردند.

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟/ از مشهورترین تهیه کننده هالیوود تا بازیگران و خوانندگان پرطرفدار و پر جایزه

این جنبش درست مانند مبارزه‌ای همه‌جانبه علیه بی عدالتی جنسی آغاز شد و در سراسر دنیا به تعداد بیشماری مرد و زنِ آسیب دیده که از فریاد زدن دردشان شرم داشتند، شهامت روبرو شدن و جنگیدن با فرد یا افراد آزارگر را داد و در بسیاری موارد به مردمی مانند ما که شاهد بودند آموخت در چنین شرایطی نباید قربانی را سرزنش کرد و بلکه باید بر علیه متجاوز متحد شد.

داستان این مقاله، اما نه معرفی این جنبش است چرا که حتما تابحال مقالات زیادی در این‌باره خوانده‌اید، بلکه پیگیری شرایط امروز چند تن از قدرتمندترین نام‌هایی است که در این جنبش متهم شدند. در این مقاله قصد داریم با هم بررسی کنیم که چطور نام‌هایی بسیار بزرگ در عالم رسانه با این جنبش (و البته پس از تایید اتهامات در دادگاه) همه زندگیشان را باختند و حالا دیگر نه خبری از آن قدرت بی مانند رسانه‌ایشان هست و نه ردی از زندگی پر زرق و برقِ سال‌های پیششان دیده می‌شود.

مت لائِر

پای مت لائر اولین بار توسط یکی از همکارانش با اتهام رفتار نادرست جنسی در محیط کار به این جنبش باز شد و در ابتدا شگفتی زیادی آفرید و بسیاری حتی همکارِ او را به تسویه حساب شخصی متهم کردند. با گذشت زمان کمی از مطرح شدن نام او، اما زنان دیگری هم جلو آمدند و علیه این گوینده خبر و مجری مشهور سابق شبکه NBC اتهاماتی مشابه مطرح کردند.

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟

مت لائر، اما بهتر از هرکسی قدرت شبکه‌های اجتماعی و جنبش می‌تو را درک کرد و خیلی زود کارش را از دست داد. این، اما همه ماجرا نبود و اندکی بعد همسر لائر بعد از ۲۱ سال زندگی مشترک، با بیرون کردن او از خانه و درخواست طلاق نشان داد که این وجه از شخصیت همسرش را نمی‌شناخته است.


ماریو باتالی

تا پیش از جنبش می‌تو زندگی حسابی به کام ماریو باتالی بود و این سرآشپز با شهرت جهانی از راه‌های متنوعی مانند رستوران‌داری و ساختن شو‌های پر طرفدار آشپزی به ثروت و شهرتش می‌افزود. اولین بار در سال ۲۰۱۸ تعدادی از کارکنان سابق این آشپز سلبریتی به دلیل همین جنبش شهامت صحبت درباره تجربه‌هایشان را پیدا کردند و در نهایت مشخص شد باتالی در طول دوره‌ای ۲۰ ساله به سو‌ءاستفاده و آزار جنسی کارکنانش مشغول بوده است.

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟

این روز‌ها باتالی را در خانه‌اش در میشیگان جایی دور از فلش عکاسان و سوال‌های خبرنگاران خواهید یافت. با شروع این اتهامات برنامه آشپزی باتالی با نام Molto Mario لغو شد و پس از آن شراکت ۲۰ ساله و پر سودش با صاحب رستوران‌های زنجیره‌ای Bastianich به صورت یک‌طرفه فسخ شد و حالا آشپز معروف سابق جز شرکت در جلسات دادگاه فعالیت خاص دیگری ندارد.


هاروی واینستین

شاید به دلیل شهرت فراوان واینستین و شاید به دلیل تعداد زیاد شکایات، هاروی واینستین خیلی زود به چهره منفور جنبش می‌تو تبدیل شد. تا زمان نگارش این متن با وجود اینکه روند قضایی رسیدگی به اعمال این غول تهیه کنندگی هالیوود هنوز به نیمه هم نرسیده است، بیش از ۹۰ زن اتهام‌های متفاوت و متنوعی بر علیه او مطرح کرده‌اند.

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟

هاروی واینستین که شاید تهیه کننده بسیاری از فیلم‌های محبوب شما باشد در مقابل تمام این اتهامات در دادگاه ابراز بی‌گناهی کرده است و در حال حاضر و تا زمان صدور رای نهایی با وثیقه ۵ میلیون دلاری آزاد است. با وجود انکار او تا بحال احکام محکومیت اهانت جنسی درجه یک و تجاوز درجه سه در منهتن برای او صادر شده است و به گفته وکیلش هاروی شرایط مناسبی ندارد و بر اثر فشار زیاد بینایی یکی از چشمانش را از دست داده است.


برِت رتنِر

در میان بیش از ده‌ها زنی که برت رتنر را متهم به سوءاستفاده‌های جنسی کرده بودند نام بازیگران مطرحی، چون اِلن پیج، ناتاشا هنسریج و الیویا مون به چشم می‌خورد. برت رتنر چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان تهیه کننده آنقدر فرد مطرحی در هالیوود بود که شاید خودش هم فکرش را نمی‌کرد یک جنبش در شبکه‌های اجتماعی پایان فعالیت هنری‌اش را رقم بزند (کافی است برخی از فیلم‌هایی که رتنر کارگردان یا تهیه کننده‌اش بوده است را جستجو کنید).

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟

بر اساس USA Today برت رتنر پس از روبرو شدن با اتهامات و وارد شدن به رویه قضایی هنوز نتوانسته حتی فکر فعالیت هنری را بکند و خیلی زود کمپانی برادران وارنر که یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی رتنر محسوب می‌شد، با او به صورت کامل قطع همکاری کرد.


لوئیس سی‌کی

فعالیت‌های حرفه‌ای این استندآپ کمدین به وضوح از زمان اتهام‌های جنسی در سال ۲۰۱۷ روند نزولی را طی کرد. در آن زمان دست‌کم ۵ زن شجاعت به خرج دادند و بر علیه اعمال آزار دهنده جنسی این کمدین مانند برهنه شدن جلوی آن‌ها و... دست به ایجاد پرونده زدند.جنبش می‌تو در کشور‌های توسعه یافته مانند برخی از دیگر کشور‌ها تنها یک رسوایی آنلاین یا حتی در مواردی تسویه حساب‌های شخصی نبود و برای مثال در مورد کمدین مطرحی، چون لوئیس سی‌کی تنها مطرح شدن چنین اتهاماتی باعث شد تیم مدیریتی C.K، مشاور رسانه‌ای او، آژانس استعدادیابی‌اش و اسپانسرهایی، چون ۳ Arts Entertainment با لوئیس قطع همکاری کنند.

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟

جالب است بدانید علاوه بر تمام این‌ها سریال لوئیس سی‌کی با نام Louie با وجود استقبال فوق‌العاده و بردن جوایز ارزشمندی، چون امی به دلیل همین اتهامات جنسی لغو شد. لوئیس سی کی البته در موارد زیادی این اتهامات را پذیرفته است و دستکم در حرف قول تغییر در رفتارش را داده است.


بیل کازبی

بدون شک یکی از بزرگترین نام‌ها در دنیای رسانه که در گردباد جنبش می‌تو گرفتار شد، بیل کازبی بود. تمام محبوبیت و شهرت بیل کازبی که در اثر دهه‌ها کار رسانه‌ای بدست آمده بود، بمحض جلو آمدن بیش از ۶۰ زن با اتهام‌هایی از تجاوز گرفته تا آزار و توهین جنسی در یک لحظه ناپدید شد. پیش از مطرح شدن چنین اتهاماتی کازبی لقب بابای آمریکایی را یدک می‌کشید و نزد عامه مردم احترامی توصیف نشدنی داشت.

جنبش می‌تو کدام آدم‌های قدرتمند را نابود کرد؟

بر اساس اِی‌پی نیوز از دهه ۱۹۶۰ میلادی کازبی به دفعات به خوراندن داروی خواب‌آور به ده‌ها زن و در نهایت تجاوز و آزار جنسی اقدام کرده است. مورد کازبی از آن جهت برای این جنبش نقطه عطف محسوب می‌شد چرا که او اولین سلبریتی بسیار معروفی بود که بر اثر این جنبش دادگاهی و محکوم می‌شود، هرچند که خود او همه‌چیز را انکار می‌کرد.

این جنبش در مورد بیل کازبی به خوبی نشان داد که فرقی نمی‌کند چقدر مورد احترام هستید یا در زمینه فعالیتتان نخبه هستید، اگر به هر دلیلی به افرادی بی‌گناه آزار (در این زمینه آزار جنسی) رسانده‌اید باید منتظر عواقب آن باشید و باعث تعجبتان خواهد شد که تمام آن طرفداران و تحسین کنندگان و ... چقدر زود ناپدید می‌شوند.

 

کد مطلب: ۳۵۴۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت