این تنها «باند» محبوب دل ایرانی‌هاست

بیست‌وپنجمین فیلم از مجموعه «جیمز باند»، هنوز هم با بازی دنیل کریگ، با نام «وقت مردن نیست» از هشتم مهر در انگلیس اکران شده و از هفته آینده قرار است در آمریکا اکران شود. جذابیت داستانی و تصویری فیلم‌های جیمز باند، از ابتدا تا امروز، انکارناپذیر است.

این تنها «باند» محبوب دل ایرانی‌هاست

فیلم «زمانی برای مردن نیست» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی و دلهره‌آور شرکت یونیورسال پیکچرز است که به‌دست نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان بااستعداد و محبوبی به نام کری فوکوناگا ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم جانوران بدون کشور، فیلم جین ایر، فیلم بدون نام، سریال اربابان هوا، سریال مجنون و سریال کاراگاه حقیقی و ... اشاره کرد. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کری فوکوناگا، نیل پرویس، رابرت وید و فیبی والر بریج بوده است. این هنرمندان فیلمنامه‌ی خود را براساس داستانی که نیل پرویس، رابرت وید و کری فوکوناگا مطرح کرده بودند، نوشتند؛ داستانی که براساس دنیای جیمز باند از ایان فلمینگ نوشته شده بود.

داستان زمانی برای مردن پنج سال پس از اتفاقات «اسپکتر» رقم می‌خورد و حالا جیمز باند خود را بازنشسته کرده و در جزایر جامائیکا مشغول استراحت است. درست هنگامی که باند قصد دارد مدت طولانی از درگیری و کشمش دور باشد، دوست قدیمی وی و یکی از جاسوسان CIA به سراغش می‌آیند تا از او در حل یک پرونده‌ی مهم درخواست کمک کنند. به‌دنبال این درخواست پای باند به پرونده‌ی ربوده شدن یک دانشمند باز می‌شود.

این تنها «باند» محبوب دل ایرانی‌هاست

پیتر بردشاو در گاردین درباره فیلم نوشت:زمانی برای مردن نیست شگفت‌انگیز است؛ فیلمی عجیب، خنده‌دار و با اعتماد به نفس که بسیار بزرگ و چشمگیر است. در بیست‌وپنجمین ماجراجویی مأمور ۰۰۷ با صحنه‌های اکشن بزرگ، لحظات خنده‌دار بزرگ و بدلکاری‌هایی بزرگ مواجه هستیم؛ هر چند برخی از این صحنه‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسند و بخشی از آن‌ها با کمک جلوه‌های ویژه کامپیوتری ساخته شده‌اند، اما زمانی برای مردن نیست این‌گونه جلوه می‌کند که ماجراهایش در یک دنیای واقعی رقم می‌خورد.

دیوید رونی در هالیوود ریپورتر نوشت: این فیلم ممکن است در قیاس با اسکای‌فال چندان نمره‌ی بالایی نگیرد، اما یک وداع تحسین‌برانگیز برای دنیل کریگ است. بازیگری که از زمان شان کانری تا به امروز بیشترین تأثیر را روی شخصیت جیمز باند گذاشته است.

جانی الکسینسکی در نیویورک پست نوشت: کری فوکوناگا انتخاب بسیار درستی برای کارگردانی زمانی برای مردن نیست بوده است؛ اگرچه در ابتدا کارگردان‌های دیگری برای این فیلم در نظر گرفته شده بود. جیمز باند او احترام برانگیز و کلاسیک به نظر می‌رسد، اما هرگز اغراق‌آمیز نمی‌شود. علاوه‌بر این‌ها کری فوکوناگا در جای جای فیلم انتخاب‌های جسورانه‌ای انجام داده است.

این تنها «باند» محبوب دل ایرانی‌هاست

دنیا جهانگیری در ویجیاتو نوشت: به عنوان آخرین حضور دنیل کریگ در نقش جیمز باند، این فیلم دقیقا همان چیزی است انتظارش را دارید. بسته شدن پرونده داستان‌های قدیمی و بجا مانده از فیلم‌های پیشین تا ادای احترام به کسانی که در این راه تاثیر زیادی روی زندگی جیمز باند گذاشته بودند. کریگ احساسات زیادی به این شخصیت تزریق کرده و نمایشی خلق می‌کند که بیانگر خیانت، اندوه و خستگی مردی است که تمام این حس‌ها را تجربه کرده.

با این حال، او هنوز هم جذابیت استثنایی خود را خفظ کرده و با ژست‌های معروفش بدون اینکه لحظه‌ای حواسش از نقش پرت شود، با عشق تمام این نقش را ایفا کرده است. فیلم No Time To Die شخصیت جالبی از باند نشان می‌دهد، او در عین حال که سعی می‌کند زندگی نرمال و طبیعی خودش را داشته باشد، باز هم نگران این است که مبادا اتفاق بدی رخ دهد.

این تنها «باند» محبوب دل ایرانی‌هاست

درمورد سایر بازیگران از آنا دی آرماس گرفته تا لاشانا لینچ، آن‌ها نیز در کنار دنیل کریگ بازی درخشانی داشته و به خوبی از عهده نقش‌ها برآمده‌اند. آنا دی آرماس به عنوان مامور جدید سیا، از کار کردن با باند بسیار خوشحال است و عملکرد خوب و راضی‌کننده‌ای از خود ارائه می‌دهد. در کنار او، لاشانا لینچ در نقش نومی که سعی می‌کند پس از بازگشت جیمز باند آرامش خود را حفظ کند و در بدست آوردن اطلاعات جدید به باند کمک کند.

نقطه اوج فیلم زمانی شروع می‌شود که تمرکز بیشتر روی داستان شخصی جیمز باند و میراثی است که او از خود بر جای می‌گذارد. این فیلم در واقع مانند نامه عاشقانه‌ای به دنیل کریگ برای ایفای نقش چندباره جیمز باند و شخصیت‌های جدیدی است که پس از این پایان باشکوه به فیلم‌های بعدی اضافه می‌شوند.

این اکشن نفس‌گیر، داستان‌های فرعی شخصی و به طور کلی تمامی اتفاقات فیلم، تماشاگر را مجذوب خود می‌کند و پایان آن به گونه‌ای است که تا مدت‌ها درباره‌اش صحبت خواهد شد. تاکنون خبر خاصی از جیمز باند آینده نشده و باید منتظر ماند و دید بلاخره چه کسی به عنوان مامور ۰۰۷ جدید انتخاب می‌شود.

منبع: برترین ها

کد مطلب: ۳۵۴۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت