"مهرداد فرید" نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما

کارکردن با صدا وسیما بروکراسی حجیم وسنگینی می‌طلبد / گره برخی مشکلات سینما، فقط به دستان شخص اول و یا دوم مملکت باز می‌شود

"مهرداد فرید" نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما که کارگردانی آثاری چون "هم خانه" ،"ازمابهتران "و "آرامش در میان مردگان" را برعهده داشته معتقد است: با دور کردن نگاه سلیقه‌ای به برگزاری جشنواره ها و ثبات بخشیدن به آنها می توان مسیرتعالی و موفقیت آنها را بیش از پیش فراهم نمود.

کارکردن با صدا وسیما بروکراسی حجیم وسنگینی می‌طلبد / گره برخی مشکلات سینما، فقط به دستان شخص اول و یا دوم مملکت باز می‌شود

"مهرداد فرید " کارگردان و تهیه کننده سینما گفت: برگزاری دو جشنواره ملی و جهانی فجر به صورت یکپارچه و در یک زمان بیش از پیش عدم ثبات در برنامه‌ها را به ما گوشزد می‌کند.  برگزاری جداگانه جشنواره بین المللی فیلم فجر و یا ادغام آن با جشنواره‌ی ملی فیلم فجر، بحث اولویت داری نیست. آنچه مهم است و تبعا در اولویت اول قرار می‌گیرد این است که هر حالتی که مصوب شد، همان دائمی شود و با آمدن مدیری جدید دوباره همه چیز به هم نریزد و دستاوردهای مدیر قبلی به هدر نرود. وبه طور کل برگزاری جشنواره را ازنگاه سلیقه ای دور نگه داریم.

اوافزود: چند سالی بود که جشنواره‌ی بین المللی به صورت جداگانه و در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد و کم کم داشت بین جشنواره‌های بین المللی تشخص پیدا می‌کرد. به هم زدن این روند یعنی بی‌ثباتی و این خوب نیست. حالا اگر این تغییر دارد قطعی می‌شود، بهتر است طوری شود که دیگر تغییر نکند تا گذر زمان به آن تشخص لازم را بدهد. بنابراین نیاز است تصمیمی که مدیران جدید می‌گیرند، حفظ شود تا ثمرات بهتری را برای سینمای ایران به دنبال آورد.به ویژه درعرصه بین‌المللی که جشنواره توانسته موقعیت ومخاطبان داخلی وخارجی خود را در خلال سالیان به دست اورد، پس خوشایند نیست که به طور ناگهانی زمان برگزاری خودش را تغییر دهد و دوباره بخواهد از نقطه صفر فعالیتش را شروع کند و فیلمسازان جهانی را بواسطه عدم ثبات سردرگم کند.

« فرید »  در ارتباط با جلسه شورای عالی سینما که با ریاست آقای رئیس جمهور دوره جدید خود را در دوران آقای رئیسی آغاز خواهد کرد گفت : فکر می‌کنم اگر چنانچه دست آورد چنین شورایی این باشد که چند معضل کلیدی و اصلی سینمای ایران را حل کند، باید گفت اتفاق مبارکی افتاده است. چون معتقدم حل بعضی از مشکلات سینما ، از عهده مدیران میانی خارج است و تنها شخص اول و دوم مملکت است که می توانند آنها را حل وفصل کنند.

« فرید » که ساخت آثاری چون "جن زیبا"، "دعوتنامه "،"بیتابی بیتا" و "زن ها شگفت انگیزند را در کارنامه هنری خود ثبت کرده بیان کرد: به عنوان مثال مجوز گرفتن برای سریال های نمایش خانگی که طی ۲سال اخیر به عهده‌ی سازمان صدا و سیما گذاشته شده سبب شد این مسئله برای اهالی سینما بویژه فیلمسازان مستقل خوشایند نباشد زیرا کارکردن با صدا و سیما بروکراسی حجیم و سنگینی را می‌طلبد که با حوصله اهالی سینما سازگار نیست و بیشترین استهلاک را با خود دارد. بنابراین معتقدم طبق قانون بهتر است فعالان این عرصه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوزهای خود را اخذ کنند چرا که سینماگران بهتر می توانند مناسبات کاری خود را با آن وزارتخانه بر قرار کنند. از این رو اگر رئیس جمهور قرار است به عنوان رئیس شورای عالی سینما، کاری برای سینمای ایران صورت دهد، چه خوب است که حل این معضل اولین قدم باشد. در این صورت است که باید دست ایشان را به گرمی فشرد و از او تشکر کرد . اما اگر قرار است تشکیل این جلسه حالت فرمایشی و نمایشی داشته باشد و گره‌ای از گره‌های سینمای ایران را باز نکند، گمان می‌کنم وجود چنین شورایی نه تنها منافعی نداشته باشد بلکه بهتر است برگزار نشود.

مهرداد فرید پس از دریافت پروانه ساخت فیلم سینمایی "کوروش زنده است"این روزها مشغول فراهم نمودن شرایط تولیداثر جدید خود در مقام تهیه کننده است.

 

منبع: دیباچه
کد مطلب: ۳۵۵۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت