بهترین انیمه‌های فضایی

در اینجا هشت انیمۀ سریالی علمی‌تخیلی را معرفی کرده‌ایم که داستانشان در گسترۀ بی‌کران فضا اتفاق می‌افتد. هرکدام از این انیمه‌ها حال و هوای منحصر به فردی دارد که آن را از بقیه متمایز می‌کند. اما وجه اشتراک آن‌ها داستان‌های پرکشش، شخصیت‌های جذاب و لایه‌های عمیق عاطفی است.

بهترین انیمه‌های فضایی
ژانر علمی‌تخیلی زیرشاخه‌های زیادی دارد که هر کدام خیال مخاطب را در یک قلمرو خاص به بازی می‌گیرد. اما کدام قلمرو را می‌شناسیم که گسترده‌تر و خیال‌انگیزتر از فضا باشد؟ کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در کودکی رویای سفر به سیارات و کهکشان‌های دور را در ذهنش مرور نکرده باشد. به همین خاطر است که فیلم‌های مربوط به فضا در تمام تاریخ فیلمسازی بخشی جدایی‌ناپذیر و مهم از ژانر علمی‌تخیلی بوده‌اند.
 
 در اینجا ما به سراغ انیمه‌ها رفته‌ایم و از بین انتخاب‌های زیادی که وجود دارد هشت انیمۀ فضایی برتر را انتخاب کرده‌ایم که با وجود مضمون مشابهی که دارند، هر کدامشان واقعا ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را به اثری ماندگار و دیدنی تبدیل کرده است.
 

۱. خوش‌تیپ فضایی (Space Dandy) (۲۰۱۴)

بهترین انیمه‌های فضایی
این یکی از بلندپروازانه‌ترین و خیال‌انگیزترین انیمه‌های فضایی ده سال اخیر است. بخصوص اگر به دنبال یک انیمۀ سریالی شاد و مفرح باشید، این یکی از بهترین انتخاب‌هاست. شخصیت اصلی این انیمه مردی به اسم دندی است؛ کاپیتان خوش‌پوش و جذاب یک سفینه که کارش شکار بیگانه‌های فضایی است. هر قسمت از این سریال تقریبا داستان جداگانه‌ای دارد. در هر قسمت، دندی به همراه خدمۀ سفینه‌اش از جمله رباتی به اسم کیوتی به یک سیارۀ جدید می‌روند و با دشمنان تازه‌ای رو به رو می‌شوند. هر قسمت از سریال پر از صحنه‌ها و موقعیت‌های عجیب و غریب و خنده‌دار و سرشار از شوخی‌های کلامی و عملی است. یکی دیگر از نقاط قوت این انیمه خلاقیت زیادی است که سازندگان به خرج داده‌اند و هر سیاره و هر نژادی از بیگانگان فضایی را با حال و هوایی کاملا منحصر به فرد و متفاوت از بقیه به تصویر کشیده‌اند.
 

۲. لباس‌های جنگی گاندام: یتیمان آهن‌نژاد (Mobile Suit Gundam: Iron-Blooded Orphans) (۲۰۱۵)

بهترین انیمه‌های فضایی
عنوان طولانی این سریال نباید باعث شود فکر کنید که خیلی ماجرای پیچیده و نفهمیدنی‌ای قرار است در آن اتفاق بیافتد. اتفاقا خیلی راحت با داستان این انیمه ارتباط برقرار خواهید کرد و مجذوبش خواهید شد. احتمالا با مضمون «موبایل سوت» در فیلم‌های مختلف آشنا هستید؛ آن‌ها لباس‌های غول‌پیکر جنگی هستند که افراد در درونشان قرار می‌گیرند و با دست‌ها و پاهایشان آن‌ها را کنترل می‌کنند. داستان این مجموعه در زمان آینده و در مریخ اتفاق می‌افتد و دربارۀ گروهی از بچه‌های یتیم است که به عنوان برده‌های جنگی توسط یک کمپانی بازرگانی به خدمت گرفته شده‌اند. این سربازان جوان علیه اربابانشان شورش می‌کنند و خودشان کمپانی تازه‌ای تاسیس می‌کنند. آن‌ها وارد جنگی می‌شوند که بین طبقۀ فقیر ساکن مریخ و ثروتمندان ساکن زمین در جریان است. این سریال پر از صحنه‌های اکشن دیدنی، شخصیت‌های پخته و دوست‌داشتنی و روابط عاطفی عمیق است.
 

۳. آسترا؛ گم‌شده در فضا (Astra: Lost in Space) (۲۰۱۹)

بهترین انیمه‌های فضایی
وقتی بحث از قصه‌های مربوط به سفر‌های حماسی و پرماجرا در میان باشد، هیچ چیز به پای یک سفر فضایی نمی‌رسد. انیمۀ «آسترا؛ گمشده در فضا» بهترین استفادۀ ممکن را از این قابلیت بی‌نظیر و خیال‌انگیز سفر‌های فضایی کرده است. داستان این سریال در دنیایی اتفاق می‌افتد که سفر‌های فضایی در آن بسیار راحت و فراوان است. یک گروه از دانش‌آموزان برای یک اردوی آموزشی به یکی از سیارات دوردست برده می‌شوند. اما آن‌ها در آنجا گرفتار چیزی شبیه یک کرم‌چاله می‌شوند و از آن طریق به جایی ناشناخته از کیهان می‌روند و در آنجا سرگردان می‌شوند. آن‌ها در آنجا سفینه‌ای متروکه پیدا می‌کنند که انگار از یک تمدن بیگانه به جا مانده است. این سریال داستان سفر جذاب و هیجان‌انگیز این دانش‌آموزان به سمت خانه را روایت می‌کند و در این مسیر، لذت یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در سیارات مختلف کیهان را به بیننده می‌چشاند.
 

۴. جنگ ستارگان؛ چشم‌انداز‌ها (Star Wars: Visions) (۲۰۲۱)

بهترین انیمه‌های فضایی
اگر تا به حال با دنیای انیمه آشنا نبوده‌اید و تازه قصد عبور از درواز‌های این قلمرو را دارید، این سریال یک نقطۀ شروع عالی است. هر قسمت از این سریال یک داستان جداگانه دارد و ۷ کمپانی متفاوت ژاپنی با مشارکت یکدیگر آن را تولید کرده‌اند. بعضی از بزرگترین نام‌های دنیای انیمه در ساخت این سریال مشارکت داشته اند. از آنجایی که داستان‌ها مجزا و متفاوت هستند، شما می‌توانید از هر قسمتی که دلتان خواست تماشای آن را شروع کنید و اگر یکی از داستان‌ها توجهتان را جلب نکرد بروید سراغ بعدی. ضمنا اگر قبلا فیلم‌های جنگ ستارگان را دیده باشید، دنیای این سریال برایتان کاملا مانوس و آشنا خواهد بود.
 

۵. کابوی بیباپ (Cowboy Bebop) (۱۹۹۸)

بهترین انیمه‌های فضایی
حتی اگر تا به حال از هیچ انیمۀ فضایی لذت نبرده باشید، خیلی سخت می‌توانید عاشق این یکی نشوید. این سریال با گذشت بیست و چهار سال از ساختش هنوز هم درجه‌یک و دیدنی و تازه است. داستان این سریال که تا حد زیادی از آثار وسترن تاثیر پذیرفته، در آینده اتفاق می‌افتد و دربارۀ گروهی از جایزه‌بگیران فضایی است که با سفینه‌ای به اسم بیباپ سفر می‌کنند و با شکار مجرمان و تحویل دادن آن‌ها به پلیس پول خوبی درمی‌آورند. شخصیت‌پردازی این سریال فوق‌العاده است؛ شما تک تک اعضای این گروه را دوست خواهید داشت و اصلا دلتان نمی‌خواهد سریال تمام شود و شما مجبور به خداحافظی با آن‌ها شوید. موسیقی و جلوۀ بصری این انیمه کاملا منحصر به فرد است و حال و هوایی را به آن می‌بخشد که مثل ترکیبی عجیب و جذاب از آینده‌ای خیالی و گذشته‌ای نوستالژیک است.
 

۶. برادران فضایی (Space Brothers) (۲۰۱۲)

بهترین انیمه‌های فضایی
شاید فکر کنیم داستان‌های خوب فضایی حتما باید پر از کلونی‌های فضایی و نبرد‌های بزرگ با سلاح‌های عجیب و غریب باشد. البته این‌ها عناصر جذابی هستند، ولی انیمه‌هایی مثل «برادران فضایی» ثابت می‌کنند که داستان‌های فضایی خوب می‌توانند فضای خیلی واقعی‌تری هم داشته باشند. این سریال از خیلی جهات داستان و فضای ساده و واقع‌گرایانه‌ای دارد، اما در عین سادگیش درخشان و جذاب است. سراسر این انیمه پر از ایده‌های عمیق و تامل‌برانگیز دربارۀ فضا، علم و زندگی است. همانطور که از اسمش پیداست داستان این انیمه دربارۀ دو برادر به اسم‌های موتا و هیبیتو است که در کودکی آرزویشان این بوده که هر دو فضانورد شوند. وقتی بزرگ می‌شوند فقط هیبیتو است که مسیر فضانورد شدن را طی کرده است. اما موتا هم یک شانس تازه پیدا می‌کند تا دوباره رویای قدیمی‌اش را دنبال کند. هستۀ اصلی داستان، تلاش موتا برای موفقیت در این شانس دوباره و همراه شدن با برادرش در سفر فضایی است.
 

۷. افسانۀ قهرمانان کهکشان (Legend of the Galactic Heroes) (۱۹۸۸)

بهترین انیمه‌های فضایی
این از همان جنس قصه‌هایی است که معمولا از فیلم‌ها و سریال‌های فضایی انتظار داریم و مشابهش را زیاد دیده‌ایم. اما این نباید باعث شود که فکر کنید این یک داستان کلیشه‌ای و کسل‌کننده است. بلکه کاملا برعکس، در اینجا با یک شاهکار باطراوت و درجه یک طرف هستیم که یکی از پرطرفدارترین انیمه‌های دهۀ ۹۰ میلادی بوده است. داستان این سریال دربارۀ دو قدرت کیهانی با اسم‌های «امپراطوری کهکشانی» و «اتحادیۀ سیاره‌های آزاد» است که هر کدام آرمان‌ها و خواسته‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. آن‌ها با یکدیگر می‌جنگند تا تسلط کامل را در کهکشان به دست بیاورند. این انیمۀ ۱۱۰ قسمتی داستان نبرد استراتژی‌ها و هوش‌هاست؛ نبردی بین قهرمانان و خاندان‌های بزرگ دو طرف کیهان. شاید فکر کنید این انیمه بیش از حد قدیمی یا بیش از اندازه طولانی است؛ اما وقتی دیدنش را شروع کنید و وارد دنیای بزرگ و پیچیده‌اش شوید خواهید دید که چقدر راحت شما را مجذوب و مسحور می‌کند و تا انتها به دنبال خودش می‌کشد.
 

۸. سیارات (Planetes) (۲۰۰۳)

بهترین انیمه‌های فضایی

این انیمه داستانی منسجم و پرکشش و شخصیت‌هایی بسیار پخته و جذاب دارد. داستان سریال در سال ۲۰۷۵ اتفاق می‌افتد؛ زمانی که تکنولوژی آنقدر پیشرفت کرده که سفر‌های فضایی مثل دوچرخه سواری راحت و فراوان شده‌اند. اما این پیشرفت عوارضی هم دارد که مشکل افزایش زباله‌های فضایی یکی از این عوارض است. به همین خاطر دم و دستگاهی تشکیل شده که مسئولیتش رفت و روب فضا و از بین بردن زباله‌های خطرناکی است که می‌توانند امنیت نسل‌های بعدی را تهدید کنند. شخصیت اصلی فیلم زنی به اسم آی تانابه است که همیشه دوست داشته در فضا کار کند و نهایتا برای تحقق آرزویش به تشکیلات پاکسازی زباله‌ها ملحق می‌شود. همانقدر که ماموریت‌ها و ماجرا‌هایی که برای تانابه وهمکارانش اتفاق می‌افتد جذاب و هیجان‌انگیز است، لایه‌های عاطفی سریال هم گسترده و عمیق است. همچنین بر خلاف خیلی از فیلم‌ها و سریال‌های فضایی که دیده‌ایم، این انیمه شرایط زندگی در فضا را هم از لحاظ روحی و هم به لحاظ جسمانی به دقیق‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.
منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۵۹۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت