رکورددار اسکار خارجی وارد رقابت شد

سینمای ایتالیا، پرافتخارترین کشور در عرصه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی فیلم «نوستالژیا» را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۳ برگزید.

رکورددار اسکار خارجی وارد رقابت شد

 فیلم «نوستالژیا» ساخته «ماریو مارتونه» که امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن رونمایی شد بر اساس رمانی نوشته «اِرمانو رِئا» ساخته شده و داستان مردی با بازی «پیرفرانچسکو فاوینو» را در شهر ناپل روایت می‌کند که پس از ۴۰ سال دوری به اصالت‌های خود بازمی‌گردد. 

کمیته اسکار سینمای ایتالیا فیلم «نوستالژیا» را از فهرست کوتاه ۱۲ فیلم از جمله «کیارا» ساخته «سوزانا نیکارلی» و «ارباب مورچه‌ها» به کارگردانی «جیانی آملیو» به عنوان نماینده سینمای این کشور در اسکار پیش رو برگزید.

سال گذشته هم فیلم «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو» نماینده سینمای ایتالیا در جوایز اسکار بود و در نهایت به جمع پنج نامزد نهایی نیز راهی یافت اما در نهایت رقابت را به فیلم ژاپنی «ماشین منو بران» واگذار کرد.

سینمای ایتالیا با کسب ۱۴ جایزه شامل ۳ جایزه افتخاری بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ و ۱۱ جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم  غیرانگلیسی زبان (فیلم بین‌المللی)، پرافتخارترین کشور در این عرصه است و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ با فیلم «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» موفق به کسب این جایزه شد و پیش از آن نیز «واکسی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۴۷)؛ «دزد دوچرخه» از «ویتوریو دسیکا» (۱۹۵۰ )؛ «دیوارهای مالاپاگا» ساخته «رنه کلمنت» (۱۹۵۱)؛ «استرادا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۷)؛ «شب‌های کابیریبا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۸)؛ «هشت‌ونیم» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۴)؛ «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی «ویتوریو دسیکا» (۱۹۶۵)؛ «بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن» به کارگردانی «الیو پتری» (۱۹۷۱)؛ «باغ خانواده فینتسی کونتینی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۷۲)؛ «آمارکورد» از «فدریکو فلینی» (۱۹۷۵)؛ «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»(۱۹۹۰)؛ «مدیترانه» از «گابریل سالواتوره» (۱۹۹۲)؛ «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی» (۱۹۹۹)  این جایزه را برای ایتالیایی‌ها به ارمغان آورده بودند.

تاکنون ۶۵ کشور فیلم برگزیده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار انتخاب کرده‌اند و فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی نیز نماینده ایران در این رویداد سینمایی خواهد بود.

آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است. فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۲۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت