سینما دست به دامان فوتبال شد/ جام جانی ۲۰۲۲ ناجی سینمای ایران می‌شود؟

اگر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سینماهای ایران پخش شود، وضعیت فروش فیلم‌های سینمایی و گیشه بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.

سینما دست به دامان فوتبال شد/ جام جانی ۲۰۲۲ ناجی سینمای ایران می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران، صبح یکم آبان‌ در تذکر پیش از دستور خود با بیان این‌که مسابقات جام جهانی فوتبال قطر از اواخر آبان‌ شروع و تا اواخر آذر ادامه دارد، گفت: «با توجه به حساسیت امروز در جامعه و هیجانات جوانان که اکثرا علاقه‌مند به فوتبال هستند، لازم است که شهرداری تمهیدات ویژه‌ای را برای پخش زنده تصاویر مسابقات در سطح شهر، تلویزیون‌های شهری، مراکز و سینماها انجام دهد.»

با این شرایط همچنان تکلیف پخش مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ که از ۲۹ آبان شروع می‌شود، مشخص نشده است؛ اما می‌توانیم به جام جهانی ۲۰۱۸ نگاهی بیندازیم. چهار سال قبل، فیفا اعلام کرد ۳ میلیارد و ۵۷۲ میلیون نفر از مردم جهان، تماشاگر جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه بودند. براساس همین آمار یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون بیننده در سراسر جهان به‌صورت زنده بازی فینال بین دو تیم ملی فرانسه و کرواسی را تماشا کردند.

همچنین در طول ۶۴ مسابقه، میانگین تماشاگران زنده ۱۹۱ میلیون نفر بود؛ هر بازی به‌تنهایی یک رویداد تلویزیونی جهانی بود.

این آمار فیفا براساس داده‌های تلفیقی مخاطبان نهایی جام‌جهانی فوتبال روسیه از ۱۴ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۸ اعلام شده است. براساس این آمار تعداد مخاطبان جهانی تلویزیون خانگی که حداقل یک دقیقه پوشش را تماشا کرده‌اند، بالغ بر سه میلیارد و ۲۶۲ میلیون نفر بودند، در حالی که بیش از ۳۰۹ میلیون نفر دیگر هیچ پوششی را در خانه تماشا نکردند و برای پیگیری مسابقات جام جهانی، به پلتفرم‌های دیجیتال روی آوردند، یا مسابقات را در مناطق عمومی، کافه‌ها و رستوران‌ها مشاهده کردند.

به‌طور متوسط بینندگانی که مابقات را از خانه خود و در تلویزیون دنبال کردند، زمان بیشتری با این رویداد درگیر بودند. تعداد بینندگانی که حداقل سه دقیقه از نسخه ۲۰۱۸ را تماشا کرده‌اند، ۳ میلیارد و چهل میلیون نفر بوده که به نسبت جام‌جهانی ۲۰۱۴ این رقم ۱۰ درصد افزایش داشته است.

این‌ موارد تنها آماری بودند تا نشان دهند در سال ۲۰۱۸ چه بر جام‌جهانی گذشت. ۴ سال از آن روزها گذشته است و به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر رسیدیم و تجربه‌ای که سینماهای ایران، در ۴ سال قبل پشت سر گذاشتند، نشان می‌دهد استقبال مخاطبان ایرانی از مسابقات جام جهانی بسیار زیاد است، مخصوصا زمانی که کشورشان در این مسابقه‌ها حضور داشته باشد.

احتمال استقبال از جام جهانی در سینماهای ایران

در این دوره نیز ایران در مسابقات جام‌جهانی حضور دارد و احتمالا قرار است مشخص شود که کدام مسابقات در کدام سینماها پخش خواهد شد اما تا امروز که کمتر از ۲۰ روز به شروع مسابقات باقی‌مانده، هنوز تصمیم جدی درباره این موضوع اتخاذ نشده است. اما هجدهمین جلسه شورای صنفی نمایش روایتگر این است که امسال نیز مسابقات جام‌جهانی به سینماها می‌آیند.

در جلسه اخیر شورای صنفی نمایش که روز یکشنبه ۸ آبان در خانه سینما تشکیل شد. پس از بررسی شرایط فروش و به منظور رونق سینماها، شرایط ویژه‌ای برای فیلم‌های متقاضی اکران تا پایان آبان، در قالب «طرح حمایتی» به شرح زیر مصوب شد:

۱- در ایام برگزاری جام جهانی هر ۲ هفته اکران، یک هفته محاسبه خواهد شد.‌

۲- در صورت فروش و استقبال مخاطبان از فیلم‌های جدید، این آثار می‌توانند تا پایان سال ۱۴۰۱، اکران خود را بدون محدودیت‌های آیین نامه‌ای ادامه دهند.

۳- فیلم‌های جدید از بسته حمایتی مالی سازمان سینمایی بهره مند خواهند شد.

همین سه طرح روایتگر این است که احتمالامسابقات در سینماها برگزار خواهد شد، علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کوروش درباره این موضوع می‌گوید: «هنوز مصوبه رسمی مبنی بر اینکه این اتفاق قطعا رخ خواهد داد یا خیر ابلاغ نشده است.» البته او در میانه صحبت‌هایش، به این موضوع اشاره کرد که به احتمال زیاد این اتفاق رخ خواهد داد.

مزایای پخش مسابقات از سینما

از مزایای اجتماعی و روحی تماشای دست جمعی مسابقات که بگذریم، نمی‌توانیم منکر فواید مالی آن شویم. علی سرتیپی می‌گوید: «اگر این اتفاق رخ دهد، با توجه به شرایط فعلی فروش سینما، قطعا اتفاق خوبی در انتظار سینما داران است. باتوجه به بحرانی که پشت سر گذاشتیم، این اتفاق می‌تواند از تعطیل شدن سینماها جلوگیری کند.»

یکی از دلایلی که علی سرتیپی به این ماجرا اشاره دارد، این است که ۶ هفته اخیر سینماها وضعیت بسیار ناامید کننده‌ای را پشت سر گذاشتند، هم از لحاظ اکران فیلم تازه و هم از لحاظ فروش و جذب مخاطب، قطعا این اتفاق می‌تواند کمک شایانی به فروش داشته باشد.

قیمت بلیت‌های مسابقات، به طور میانگین از ۲۰۰ ریال قطر تا ۳ هزار ریال است و طبیعتا در شرایط اقتصادی موجود، امکان سفر بخش زیادی از طرفداران فوتبال به قطر وجود ندارد و طبیعتا می‌توانند لذت تماشای فوتبال را با هزینه‌ای که نهایتا ۴۵ هزار تومان تخمین زده می‌شود تجربه کنند.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۳۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت