۳ ماه طلایی پیشِ روی سینمای ایران؛ پایان رکود گیشه

ایرنا نوشت: رکود حاکم بر سینماهای کشور درحالی به ۳ ماه رسیده که نشانه‌های امیدبخش بسیاری مبنی بر پایان این رکود دیده می‌شود.

۳ ماه طلایی پیشِ روی سینمای ایران؛ پایان رکود گیشه

از هفتم مهرماه که قرار بود بسته جدید اکران رونمایی شود تا به امروز، ۳ ماه می‌گذرد. ۳ ماه سختی که شاید کمتر کسی گمان می‌برد که اوضاع، حتی وخیم‌تر از شرایط دوران کرونا شود. با این حال اما این دوران سیاه تمام شد و حالا چند وقتی است که روزنه‌هایی امیدبخش در سینمای ایران نمایان شده است؛ روزنه‌هایی که قرار است طی همین روزها، به انوار متکثری تبدیل شود تا سینمای ایران پس از ۳ ماه رکود مربوط به دوران ناآرامی، رنگ رونق حداکثری را به خود ببیند.

افزایش نسبی مخاطبان سینما

مشکل امروز سینمای ایران، مخاطب نیست بلکه خوراک استآذرماه، همواره ماه خوبی برای سینماهای کشور بوده است. ماهی که طی آن، استقبال خوبی از آثار روی پرده به عمل می‌آید. برای امسال هم همین اتفاق رخ داد و تعداد مخاطبان آذرماه به نسبت دو ماه ابتدایی پائیز، رشد حدودا ۴۰درصدی را شاهد بود.

این رشد در شرایطی رقم خورده که چیدمان اکران فعلی سینماها، مربوط به آثاری مشتمل بر اکران نوروز ۱۴۰۱ تا اکران تابستان است و در این بین، تنها ۳ فیلم حوزه کودک و نوجوان و ۲ کمدی طبقه یک‌ونیم و بخارست مربوط به فصل پائیز هستند. بنابراین برخلاف آنچه عنوان می‌شود، مشکل امروز سینمای ایران، مخاطب نیست بلکه خوراک است. وقتی در آذرماه با چنین آثار قدیمی و کهنه‌ای، حدود ۱ میلیون نفر به سینماها آمدند، حال تصور کنید در صورت اکران آثار جدید، تعداد این مخاطبان، چند برابر افزوده می‌شود؟

هم‌چنان‌که اکران یک فیلم پرمخاطب نظیر بخارست سبب شد تا حجم خوبی از مخاطبان به سینماها گسیل داشته شوند، بنابراین کاملا منطقی و طبیعی است که با اکران یک بسته نمایش مناسب، حجم مخاطبان نیز به همین اندازه ضریب خورده و چندبرابر ‌شود.

۳ ماه طلایی پیشِ روی سینمای ایران؛ پایان رکود گیشه

ملاقات خصوصی

اکران‌های جدید از راه می‌رسند

به احتمال قوی، فیلم‌هایی چون ملاقات خصوصی و چپ، راست، از چهارشنبه همین هفته به روی پرده بروندبرخلاف آن چیزی که برخی بدبین‌های سینما انتظار داشتند، قرار است در همین دی‌ماه، از بسته اکران جدید رونمایی شود. فیلم‌های جدید قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته رونمایی شوند اما برخی هماهنگی‌ها و چانه‌زنی‌ها به درازا کشید تا به احتمال قوی، فیلم‌هایی چون ملاقات خصوصی و چپ، راست، از چهارشنبه همین هفته به روی پرده بروند.

نمایش فیلم‌های جدید که قطعی است اما اگر بسته جدید، مشتمل بر این ۲ فیلم نیز باشد، باید منتظر حجم گسترده‌ای از مخاطبان در سینماها باشیم. وجود ۲ کمدی قدرتمند چون بخارست و چپ، راست در کنار درام جذابی چون ملاقات خصوصی سبب می‌شود تا اقبال گسترده‌ای متوجه سینما شود.

در کنار این فیلم‌ها نیز احتمالا چند فیلم میانه رونمایی می‌شود که آن آثار نیز می‌توانند متوسط میزان مخاطب را بالا ببرند. این رویکرد، یک حسن ماجرا است و حسن دیگر، اعتمادی است که سرمایه‌گذاران و دفاتر پخش را مجاب می‌کند تا نسبت به نمایش اثر خود ترغیب شوند. بدین‌ترتیب، با فصل شکوفایی مواجه خواهیم بود که از تفاوت‌های بسیاری با زمستان‌های سینمایی کم‌رونق سالیان گذشته برخوردار خواهد بود. علی‌الخصوص آن‌که اکران نوروز ۱۴۰۲، به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان، احتمالا شکوه همیشگی را نخواهد داشت و بنابراین، آثار بسیاری متقاضی خواهند شد تا با اکران در زمستان، مدت اکران خود را تا عیدفطر سال آینده، که شامل اکران نوروز نیز می‌شود، طولانی کنند.

۳ ماه طلایی پیشِ روی سینمای ایران؛ پایان رکود گیشه

بخارست

فصل جدید تولیدات

پائیز، زمان اوج تولید در سینمای ایران استیکی از اتفاقاتی که طی ۳ ماه ناآرام اخیر روی داد، تلاش برای به تعطیلی کشاندن تولیدات سینمایی کشور بود. گروهی معلوم‌الحال با هجوم به صفحات مجازی بازیگران و کارگردانان، آنها را تهدید می‌کردند تا در هیچ پروژه‌ای حاضر نشوند. اما اشکال محاسباتی این گروه در آن بود که نمی‌دانستند پائیز، زمان اوج تولید در سینمای ایران است.

در پائیز، بسیاری از پروژه‌ها تلاش می‌کنند تا بتوانند با یک برنامه‌ریزی، خود را به جشنواره فجر برسانند. حتی آن اشخاصی نیز که جشنواره را تحریم کرده‌اند نیز پروژه خود را طبق قرار حرفه‌ای به انجام رسانده‌اند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که در همین مدت، تعداد تولیدات سینمایی کشور، به‌طرز قابل‌توجهی به نسبت ۶ ماه نخست امسال افزوده شده است و این یعنی آن‌که، تیر خفقان در جریان تولیداتی سینمای ایران به سنگ خورده است. بسیاری از بازیگرانی که در این مدت، متن‌ها و یادداشت‌های همسو با ناآرامی‌ها می‌گذاشتند، هم‌زمان، سرگرم پروژه‌های سینمایی یا مربوط به شبکه نمایش خانگی بودند و این یعنی آن‌که روند تولید در سینمای ایران، حتی در زمان ناآرامی‌های اجتماعی نیز با رشد خوبی مواجه بوده است.

این وضعیت سبب شده تا امیدواری قاطعی در مورد سینمای ۳ ماه باقی‌مانده امسال وجود داشته باشد. چرخ سینما پس از یک دوره رکود، به حرکت درآمده و هر روز بر شتاب این قطار افزوده می‌شود و نیرویی، یارای متوقف کردن آن را ندارد. در روزهای آینده، اخبار امیدبخش بیشتری راجع به سینماهای کشور به گوش خواهد رسید.

کد مطلب: ۳۶۴۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت