۱۰ سریال محبوب و باکیفیتی که با کنسل شدن بی موقع شان باعث خشم طرفداران شدند

در عصر استریمینگ محتوای بصری، ظاهراً سریال های تلویزیونی بیشتری نسبت به هر زمان دیگر در تاریخ تلویزیون در دسترس است، چه درام های باکیفیت باشد و چه ریالیتی شوهای سرگرم کننده، اما ماهیت این بازار جدید بدین معناست که تیم های تولید دائماً با دشواری های فزاینده ای برای تمدید شدن سریال هایشان مواجهند.

۱۰ سریال محبوب و باکیفیتی که با کنسل شدن بی موقع شان باعث خشم طرفداران شدند

موضوعی که به لطف تعداد مخفی بینندگان یک سریال و ارقام مربوط به درآمد این سرویس های استریمینگ که از بیننده و سازندگان پنهان نگه داشته می شوند، رخ می دهد. این رفتارهای ناخوشایند، شوربختانه، به کنسل شدن برخی از بهترین و باکیفیت ترین سریال های تلویزیونی با ضربه نوک انگشت مدیران اجرایی منجر می شود که گاهی اوقات تنها بعد از یک فصل رخ می دهد، و در بعضی موارد حتی پس از اینکه ادامه آن سریال چراغ سبز دریافت کرده است.

 

 

طرفداران این سریال ها چه به صورت حضوری و چه از طریق رسانه های اجتماعی نارضایتی خود را از چنین کنسل کردن هایی اعلام می کنند و گاهی اوقات نیز کارزارهای هشتگی منجر به نجات سریال های محبوب و زندگی دوباره آن ها از طریق شبکه های دیگر می شوند. متاسفانه، فارغ از اعلام رضایت جمعی، چنین معجزات تلویزیونی به ندرت رخ می دهند و در یک دهه اخیر مجبور شده ایم با برخی از بهترین سریال های تلویزیونی خداحافظی کنیم، پیش از اینکه زمان خداحافظی شان از ما رسیده باشد.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ سریال بسیار جذاب و باکیفیتی آشنا کنیم که بسیار زودتر از آنچه که باید کنسل شدند.

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

۱۰- Nikita

سریال Nikita سریال کمتر شناخته شده ای بود که در اوایل دهه ۲۰۱۰ به شبکه The CW راه یافت، نمونه ای نادر از یک مفهوم سینمایی (فیلم La Femme Nikita از لوک بسون) که با موفقیتی بزرگ در قالب سریالی تلویزیونی. با بازی مگی کیو در نقش شخصیت نیکیتا، این سریال یکی از معدود سریال های تلویزیونی با نقش اصلی یک زن آسیایی بود، چه برسد به اینکه این شخصیت نیکتای قوی، توانمند و چندوجهی باشد. این سریال به روایت سرگذشت نیکیتا پس از فرار از سازمان دولتی آمریکایی دیویژن می پرداخت، و شاهد آن بودیم که وی شخصیت الکس را آموزش می داد که به عنوان یک نیروی جدید به این سازمان نفوذ کرده و از درون نابود کند، در حالی که با پیشرفت داستان، گروهی از شخصیت های دائماً در حال تعویض به او کمک می کردند.

شوربختانه، علیرغم نقدهای مثبت و نرخ تماشای خوب از جانب بینندگان تلویزیونی، با گذشت فصول، از تعداد بینندگان این تریلر جاسوسی کاسته شد. در شرایطی که ساخت فصل چهارم و پایانی آن برای به پایان رساندن داستان برنامه ریزی و تایید شده بود، در نهایت تعداد اپیزودهای فصل پایانی به تنها ۶ اپیزود کاهش یافت در حالی که در فصول دیگر بیش از ۲۰ اپیزود بود. طرفداران سریال Nikita حس می کردند که این تعداد از اپیزودها برای پایان دادن مناسب به داستان و سرنوشت شخصیت هایی که در چندین سال گذشته توسعه یافته بودند کافی نیست. فصل پایانی خیلی با عجله و ناخوشایند به پایان رسید و هرگز نتوانست پایانی که این سریال شایستگی اش را داشت به مخاطبان بدهد.

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

 
۹- The Chilling Adventures Of Sabrina

سریال The Chilling Adventures Of Sabrina که در واقع دخترعموی کمتر دیوانه Riverdale بود، به عنوان دومین دارایی آرچی کامیکس که در قالب یک درام نوجوانانه به مخاطبان ارائه می شد، سریال موفقی به حساب می آید. با الهام از چرخش ترسنک کمیک ها در مورد شخصیت اصلی، این سریال مدرن در ابتدا رویکردی بسیار تاریک تر و جدی تر نسبت به شخصیت سابرینا در پیش گرفته بود که بسیار برای مخاطبان قابل درک و آشنا بود و به مقدار قابل توجهی یک سریال خوش ساخت تر با بازی های بهتری نسبت به سریال Riverdale در نگاه مخاطبان و منتقدان بود. شوربختانه اما مشخص شد که این نقاط قوت کافی نبود زیرا نتفلیکس در اواسط سال ۲۰۲۰ بود که کنسل شدن سریال The Chilling Adventures Of Sabrina را اعلام کرد، ظاهراً به دلیل مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای تولید ادامه این سریال ایجاد کرده بود.

طرفداران از شرایط ساخت پایان مورد انتظار این سریال بسیار عصبانی و وحشت زده بودند و ترس شان زمانی به واقعیت پیوست که این سریال با کشتن شخصیت اصلی و معشوقش، نیک، در همان اپیزود آخر به پایان رسید. برای بسیاری از سریال ها، این پایانی غم انگیز و نهایی است اما اینجا دنیای تلویزیونی آرچی کامیکس است و به همین خاطر فضای زیادی برای عجیب شدن اتفاقات وجود دارد.

به همین خاطر بود که در فصل ششم Riverdale شاهد بازگشت شخصیت سابرینا در قالب یک کراس اوور بسیار مورد انتظار بودیم تا نقاط بی معنی سریال خواهر سروسامان پیدا کنند. اما این بازگشت باعث شد خشم طرفداران سابرینا بیش از هیجان زدگی شان شود، زیرا بر این باور بودند که اگر تولید سریال Riverdale می توانست ادامه پیدا کند و شخصیت سابرینا در آن حضور داشته باشد تا روایت بهتری از اوج شخصیت او ارائه شود، چرا خود سریال اصلی نمی توانست ادامه پیدا کند و ناگهان با عجله کنسل شد؟

 

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

۸- GLOW

با الهام از گروه واقعی زنان کشتی گیر حرفه ای موسوم به Gorgeous Ladies Of Wrestling، سریال GLOW یک سریال بسیار متنوع با شخصیت های اصلی زن بود که زندگی زنانی که در دهه ۱۹۸۰ در این ورزش فعالیت می کردند را روایت می کرد. علیرغم برخی نقدها به دقت تاریخی نسبت به کشتی گیران واقعی GLOW، نقدهای منتقدان از سریال بسیار مثبت بوده و به سرعت جایگاه یک سریال کالت محبوب را در میان اورجینال های دائماً رو به افزایش نتفلیکس پیدا کرد.

برای چندین سال، GLOW خیلی قوی پیش می رفت و در سپتامبر ۲۰۱۹ بود که برای چهارمین و آخرین فصل تمدید شد. در فوریه ۲۰۲۰، فیلمبرداری این فصل آغاز شده و ساخت اولین اپیزود نیز به پایان رسیده بدو که به دلیل شیوع کرونا، مراحل تولید متوقف شد.

در اکتبر همان سال، اعلام شد که تصمیم برای تمدید سریال در فصل چهارم تغییر کرده و تم های کشتی گیری سریال به معنای تماس نزدیک مداوم بین شخصیت ها خواهد بود که بیش از پیش آن ها را در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار می دهد. بدین ترتیب بود که سریال GLOW به شکلی غیرمنتظره به پایان رسید و نه تنها فصل چهارم تکمیل نشد بلکه اپیزود فیلمبرداری شده نیز هیچگاه پخش نشد. برای هر سریالی، چنین اتفاقی شرم آور است اما برای GLOW بسیار شرم آورتر زیرا پیش از ساخت فصل چهارم، تیم سازندگان از پرداخت شخصیتی و داستانی بهتری خبر داده بودند. در یک دنیای ایده آل، بدون شک شاهد توسعه دوباره این سریال پس از پایان شرایط اضطراری کرونا بودیم اما به نظر نتفلیکس، دیگر خیلی دیر شده بود.

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

۷- Swamp Thing

به عنوان قربانی بدشانس حال و هوای کنونی خریدها و تلفیقها در صنعت رسانه، Swamp Thing یک الماس تلویزیونی کوتاه عمر و مخفی در میان سریال های فرعی دنیای کمیک بود. این سریال که برای سرویس استریمینگ اکنون از بین رفته DC Universe ساخته شده بود، از همان اول با روایت داستان در یک دنیای متفاوت از دیگر اورجینال های دی سی، هنجارشکنی کرد و شخصیت اصلی داستان را در فضایی با وحشت علمی تخیلی واقعی قرار داد، در شرایطی که ساخت ۳ فصل مد نظر بوده و این پتانسیل را داشت که به یک اسپین آف از Justice League Dark تبدیل شود که برایش برنامه ریزی هم شده بود. Swamp Thing با این رویکرد مورد تحسین منتقدان قرار گرفت زیرا سریالی قابل باور، به شدت احساسی و مملو از سکانس های ترسناک بود که این موضوع را بیش از هر چیزی مدیون لوکیشن ترسناک لوییزیانا و بازی های قوی از کریستال رید و اندی بین بود.
افسوس که اولین شواهد کنسل شدن این سریال وقتی دیده شد که در اواسط تولید، دستور ساخت آن از ۱۳ اپیزود به ۱۰ اپیزود کاهش یافت که باعث شد اپیزودهای آخر بازنویسی شوند تا همان پایان راضی کننده را داشته باشند. در حالی که این کاهش اپیزودها باعث ایجاد نقص هایی قابل احساس شد، سریال هنوز هم یک اقتباس کمیک بوکی متفاوت و جذاب بود. متاسفانه، طرفداران این شانس را پیدا نکردند که بیشتر شاهد این دنیای متفاوت باشند و تنها یک هفته پس از انتشار اولین اپیزود بود که ادامه ساخت سریال کنسل شد. دلیل اصلی مشکلات مالی به نظر می رسید اما بعداً مشخص شد که فروپاشی سرویس استریمینگ منتشر کننده به نفع HBO Max منجر به کنسل شدن این سریال شده است.

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

۶- I Am Not Okay With This

سریال I Am Not Okay With This که برای مخاطبان مشتاق بلاک باستر ترسناک اما به شدت محبوب It بعد از انتشارش، ساخته شده بود، سوفیا لیلیس محبوب و وایت اولف را در یک کمدی سیاه نوجوانانه باز می گرداند که در مورد دشواری ها و مشکلات یک دختر نوجوان در کنار آمدن به قدرت های دورجنبانی اش بود. بر اساس یک رمان گرافیکی به همین نام، این سریال قصد داشت از منبع اصلی کوتاهش فراتر رفته و یک دنیای چند فصلی را بسازد. اولین فصل با یک سکانس تعلیقی و پرتنش به پایان رسید تا تاکید بیشتری بر این موضوع باشد: شخصیت سیدنی با بازی لیلیس به صورت تصادفی دوست پسر خیانتکار بهترین دوستش را در حال رقص در مدرسه منفجر می کند، تا با بدنی پوشیده از خون که ما را به یاد فیلم Carrie می انداخت به درون جنگل فرار کند و یک موجود مرموز را بالای یک برج دیده بانی ببیند.

خوشبختانه این سریال به سرعت برای فصل دوم تمدید شد و این بدان معنا بود که مخاطبان جواب همه سوال هایشان را خواهند گرفت اما این تصور تا زمان شیوع کرونا بود. همانند بسیاری از دیگر سریال های این فهرست، نتفلیکس تصمیم گرفت تا تصمیمش را تغییر داده و با اشاره به معضلات ناشی از شیوع کووید ۱۹، کنسل شدن این سریال را اعلام نماید. حتی درخواست شورانر سریال برای تدوین مجدد سکانس پایانی سریال به منظور ارائه پایانی مناسب برای آن نیز توسط مدیران نتفلیکس نادیده گرفته شد.

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

۵- Pushing Dasies

اولین مورد از دو برنامه از یک شورانر که بسیار کوتاه تر از آنچه که لیاقت داشتند ادامه پیدا کردند، سریال کمدی رمانتیک Pushing Dasies داستان یک شخصیت کیک پز را با پیچشی خوشایند روایت می کرد. شخصیت ند با بازی لی پیس نفرین شده یا شاید این موهبت را پیدا کرده بود که بتواند با یک لمس انسان ها را از مرگ بازگرداند که بسیار بامزه بود، اگر لمس دوم باعث نمی شد دوباره بمیرند، و این بار برای همیشه. در کنار آشپزی، ند وقتش را با کمک به پلیس در بازگرداند موقت قربانیان قتل به زندگی برای حل پرونده های جنایی و افسوس خوردن برای دختر مورد علاقه دوران کودکی اش می گذراند که یک بار به زندگی بازگرداند و دیگر نتوانسته بود او را لمس کند.

به لطف سناریو منحصربفرد و خلاقانه و روایتی که در هیچ ژانری نمی گنجید، در کنار تصاویر بامزه، سریال Pushing Daisies به شدت مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و یک موفقیت تجاری بود و برای فصل دوم نیز تمدید شد. اما در کمال ناباوری مدت کوتاهی بعد از فصل دوم، ادامه این سریال کنسل شده و گناه به گردن اعتصاب جامعه نویسندگان در سال ۰۸-۲۰۰۷ انداخته شد که باعث شد فاصله بین فصول بیش از حد انتظار شود و کاهش بینندگان را در پی داشته باشد.

10 سریال باکیفیت و پرطرفداری که پیش از موعد مقرر کنسل شدند

۴- Santa Clarita Diet

از زمانی که سریال مردگان متحرک در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، با موجی از سریال های زامبی محور مواجه بوده ایم. سریال Santa Clarita Diet یک سریال اورجینال نتفلیکس بود که پیچشی جدید به این ژانر می داد و روی شرایط یک خانواده موجه در منطقه ای حاشیه نشین و کسب و کار آن ها پس از تمایل شدید همسر خانواده به گوشت انسان تمرکز داشت. با داستانی که درک آن برای برخی دشوار بود، این کمدی ترسناک درو بریمور را در نقش اصلی داشت که بازی او نقدهای بسیار مثبتی را دریافت کرد و در طی سه فصل مملو از کشتار و دخالت های همسایگان فضول، بسیار مورد توجه بینندگان قرار گرفت. نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ پایان این سریال را رقم زد، ظاهراً در شرایطی که هیچ شانسی برای بازگشت آن وجود نداشت، علیرغم اینکه سازندگان سریال با این تصمیم به شدت عصبانی شده و مدعی شدند که هیچ اخطار یا اطلاع به موقعی در این مورد به آن ها داده نشده است.

همانند بسیاری از سریال های نتفلیکس به شکلی غیرمنتظره و بی موقع کنسل می شوند، آخرین فصل سریال Santa Clarita Diet نیز با یک سکانس تعلیقی به پایان رسید جایی که شخصیت جوئل با بازی تیموتی اولیفنت به همسرش شیلا خبر می دهد که او نیز می خواهد زامبی شود تا برای همیشه با او بماند که البته طبق نقشه پیش نمی رود. به لطف کنسل شدن این سریال، طرفداران هرگز پایان ماجراهای این زوج محبوب را متوجه نشدند، زوجی که رابطه زن و شوهری و ارتباط احساسی شان در طول داستان یکی از دلایل اصلی برای موفقیت سریال بود.

۳- Sense8

یکی دیگر از اسباب بازی های رها شده نتفلیکس، سریال درام علمی تخیلی متنوع و دیوانه کننده واچوفسکی ها به نام Sense8 یکی از اولین نشانه های سرانگشت دچار بی اختیاری شده سرویس استریمینگ نتفلیکس بود. با روایت داستان گروهی هشت نفره از انسان هایی با احساسات بسیار قوی از سراسر جهان، این سریال در مورد افرادی بود که از لحاظ ذهنی و احساسی به هم مرتبط بودند، سریالی که به خاطر رویکردش به تنوع نژادی و بررسی موضوعاتی مانند هویت، جنسیت، روابط جنسی، نژاد و همدردی انسانی مورد تحسین منتقدان و بینندگان قرار گرفت. در شرایطی که از همان ابتدا یک برنامه ۵ فصلی برای سریال Sense8 طرح ریزی شده بود و در صورت محقق شدن این برنامه، دنیایی بسیار جذاب در تلویزیون خلق می شد، و علیرغم اینکه این سریال نامزد دریافت چندین جایزه مهم نیز شد، نتفلیکس تنها بعد از یک فصل، پایان Sense8 را اعلام کرد، با این بهانه که بینندگان این سریال آنقدر نبودند که بتواند هزینه های فصل بعدی را پوشش دهد.

به سرعت کارزاری توسط طرفداران سریال در شبکه های اجتماعی به راه افتاد و طی یک ماه، لانا واچوفسکی اعلام کرد که یک اپیزود پایانی در قالب یک فیلم برای پایان دادن به داستان ساخته خواهد شد. تابستان سال بعد بود که این اپیزود ویژه منتشر شد و اگر چه به خاطر پایانی رضایت بخش در مورد سرنوشت شخصیت ها که پیش تر معلق مانده بود، مورد تحسین منتقدان و استقبال بینندگان قرار گرفت، هنوز هم سوالات بسیاری را در مورد افسانه شناسی کلی دنیای سریال، بی جواب به جای گذاشت. اگر چه واچوفسکی ها بارها به تمایل خود به ادامه این سریال گفته اند اما سابقه نتفلیکس نشان می دهد که هرگز تصمیم خود را در مورد سریال های کنسل شده تغییر نمی دهد.

۲- The OA

به عنوان یکی از پنج سریال نتفلیکس که در این مطلب معرفی می کنیم، The OA نه تنها لیاقت ادامه پیدا کردن برای مدت بیشتری را داشت بلکه بسیار بهتر از آن چیزی بود که بتوانیم توضیح دهیم. با ترکیب عناصر علمی تخیلی، فانتزی و ماوراءالطبیعه در داخل یک داستان رازآلود جامع Twin Peaksی، این سریال در مورد شخصیت پرایره با بازی بریت مارلینگ با لقب The OA است، یک زن جوان که سابقاً نابینا بوده و ناگهان بعد از هفت سال مفقود شدن، در حالی که بینایی اش را بدست آورده و رازهایی ناگفته دارد، باز می گردد. این سریال به تم های هویت، دنیاهای موازی، ارتباط انسانی، اخلاق در علم و زندگی پس از مرگ می پردازد، در یک روایت عامدانه مبهم که باعث ایجاد شکاف در میان بینندگان شده بود اما عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرده بود.

بعد از یک فصل دوم عظیم که سوال های بیشتری در ذهن مخاطبان ایجاد کرد، نتفلیکس تصمیم به کنسل کردن سریال The OA گرفت، علیرغم اینکه برنامه ریزی ها برای ساخت ۵ فصل انجام شده و فصل دوم با یک سکانس تعلیقی به پایان رسیده بود که در آن شخصیت های اصلی به یک دنیای مجازی وارد می شوند. این موضوع باعث واکنش تند طرفداران سریال شد که نه تنها کمپین های اینترنتی برای بازگرداندن سریال راه انداختند بلکه کارزاری رسمی برای متقاعد کردن نتفلیکس به تغییر تصمیمش را آغاز کردند. The OA یکی از معدود سریال هایی بود که به هیچ شکل نمی توانستید آن را پیش بینی کنید و به همین خاطر کنسل شدن آن بیش از هر سریال دیگری باعث خشم طرفدارانش شد.

۱- Hannibal

دومین سریال برایان فولر در این فهرست، سریال Hannibal از شبکه NBC به خاطر پایگاه طرفداران بسیار مشتاقش شناخته می شود. این سریال اولین بار در سال ۲۰۱۳ در قالب یک پیش درآمد غیرمعمول بر کتاب های توماس هریس ساخته شد، سریالی که این پتانسیل را داشت که برخلاف انتظارات پیش برود، به ویژه پس از اینکه موفقیت فیلم The Silence Of The Lambs را مد نظر قرار دهیم. خوشبختانه اما تصور شفاف شورانرها از نسخه سریالی، استفاده از یک شخصیت جوان تر و شیک پوش تر برای لکتر که ویل گراهام رنج کشیده را از طریق یک تحقیقات پلیسی به دام جنبه تاریکش می اندازد، با موفقیت به تولید یکی از بهترین سریال های پرستیژدار سال های اخیر انجامید.

به عنوان سریالی که دائماً تاریک تر شده و از قالب «قتل هفته» فاصله می گرفت، تصویرسازی پرجزییات و دقیق مدس میکلسن و هیو دنسی از دو شخصیت رقیب اصلی داستان و بازی هایی تحسین برانگیز از لارنس فیشبرن، کارولین داورناس و گیلیان اندرسون باعث شد که فضای ترسناک اما جذاب سریال با برخی از هولناک ترین و خشن ترین قتل هایی که تاکنون در تلویزوین دیده بودیم ترکیب شوند.

علیرغم همه این ها، و در شرایطی که ساخت ۷ فصل برنامه ریزی شده بود، فصل سوم سریال در سال ۲۰۱۵ آخرین فصل آن اعلام شد. تهیه کنندگان مطمئن نبودند که فصل جدیدی در کار باشد و به همین خاطر پایانی استادانه را که بیشتر یک سکانس تعلیقی ویرانگر بود را در پایان فصل سوم رقم زدند. بدنبال کنسل شدن ادامه سریال، طرفداران، بازیگران و تیم تولید خواهان بازگشت سریال شدند، درخواستی که هنوز هم ادامه دارد. تمام کسانی که در ساخت این سریال نقش داشته اند همواره به علاقه خود به ادامه ساخت سریال اشاره می کنند و پایگاه طرفداران Hannibal نیز همچنان امیدوار و فعال است. اما تاکنون خبری از بازگشت این سریال به گوش نرسیده است.

منبع: روزیاتو
کد مطلب: ۳۶۵۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت