عکس | ماجرای اشک‌های این دختر بچه در جشنواره فیلم فجر

روز چهارم جشنواره فجر در سینمای رسانه را شاید بتوان بیش از هر چیز به فیلم پرحاشیه «چرا گریه نمی‌کنی؟» متعلق دانست که هم رضایت جمع قابل توجهی از اهالی رسانه را کسب کرد و هم با اعتراض تند تهیه‌کننده به کارگردان و بازیگرانش مواجه شد.

عکس | ماجرای اشک‌های این دختر بچه در جشنواره فیلم فجر

شنبه ۱۵ بهمن‌  سینمای رسانه همانند دو روز گذشته با نمایش سه فیلم همراه بود و علاوه بر آن رئیس سازمان سینمایی هم در آستانه آغاز رسمی بخش بین‌الملل دیداری از خانه رسانه جشنواره داشت.

*نخستین فیلمی که روز شنبه در پردیس سینمایی ملت برای خبرنگاران به نمایش درآمد «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی بود؛ فیلمی که در روزهای گذشته حاشیه‌های زیادی داشت چرا که پیش از هر چیز طبق قوانین فراخوان به دلیل حضور در جشنواره های دیگر امکان شرکت در این رویداد را نداشت ولی دبیرخانه توضیحی در توجیه این اتفاق اعلام کرد. سپس بازیگران فیلم در بیانیه‌ای با اعلام همراهی نکردن فیلم در جشنواره، نسبت به حضور آن در جشنواره ابراز نارضایتی کردند چون به تصور آن‌ها نیز، فیلم به لحاظ قانونی اجازه شرکت در جشنواره فجر را نداشت.

در این خصوص تهیه‌کننده فیلم، رضا محقق با لحنی تند به این بیانیه پاسخ داد و مصاحبه او هم توضیحات همراه با اعتراض کارگردان را در فضای مجازی به دنبال داشت اما در نهایت «چرا گریه نمیکنی؟» در جشنواره فجر نمایش داده شد و از معدود فیلم‌هایی بود که پس از پایان بسیاری از تماشاگران آن را تشویق کردند.

*در کنار واکنش‌های مثبتی که نسبت به دومین ساخته رضا معتمدی ابراز شد، برخی انتقادها نیز مبنی بر توهین به برخی باورهای مذهبی در نشست خبری مطرح شد اما پاسخی به آن‌ها داده نشد چراکه کارگردان فیلم اگرچه به پردیس ملت آمده بود اما حاضر نشد که در نشست مطبوعاتی فیلم شرکت کند.شنیده می‌شد معتمدی که پیش‌تر گفته بود از ثبت نام فیلم در جشنواره اطلاع نداشته، به سینمای رسانه آمده بود تا ببیند کدام نسخه قرار است نمایش داده شود.

به این ترتیب تهیه‌کننده هم اعلام کرد به هیچ کدام از سوال‌هایی که در ارتباط با داستان و محتوای فیلم باشد پاسخ نمی‌دهد چرا که حق کارگردان است در این باره توضیح دهد. با این حال او در تمام مدت نشست خبری فیلم با لحنی که گاه آرام و با طمانینه، گاهی با بغض و گاهی هم با صدای بلند و برآشفته بود بازیگران و کارگردان فیلمش را خطاب قرار داد و آن‌ها را بخاطر موضع گیری‌ها و اظهارات‌شان به باد انتقاد بست.

*در دقایق ابتدایی نشست این فیلم، دختر خردسال محقق کنارش آمد و این تهیه‌کننده در شرایطی که به قول خودش، عوامل فیلم او را تنها گذاشته بودند، از این همراهی استقبال کرد اما حضور این کودک در لحظه‌هایی که پدرش با صدایی بلند و لحنی عصبانی صحبت می‌کرد، خاطره تلخ نشست مطبوعاتی فیلم قاتل اهلی را در ذهن تداعی کرد که دعوا و جدال لفظی مسعود و پولاد کیمیایی با تهیه‌کننده منصور لشگری قوچانی در حضور فرزندش، اشک دخترش را درآورد.

عکس | ماجرای اشک‌های این دختر بچه در جشنواره فیلم فجر

عکس | ماجرای اشک‌های این دختر بچه در جشنواره فیلم فجر
رضا محقق تهیه کننده فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» در نشست خبری فیلم

*دومین فیلمی که در روز شنبه برای اهالی رسانه اکران شد تنها انیمیشن این دوره از جشنواره بود که همزمان با نمایش آن رئیس سازمان سینمایی هم به پردیس ملت آمد و پس از تماشای چند دقیقه از این انیمیشن در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتی درباره انصراف فیلم‌های خارجی و غیبت عوامل فیلم‌ها توضیحاتی را ارائه کرد. سرفصل مشترک صحبتهای محمد خزاعی این جمله بود که اختیار هر فیلم با تهیه‌کننده و کمپانی تولیدکننده آن است و هیچکس پس از ثبت نام حق انصراف ندارد!

*سومین فیلمی که در روز چهارم جشنواره رونمایی شد دومین ساخته حسین ریگی با نام«هوک» بود که نتوانست رضایت چندانی را در میان تماشاگران خود در پردیس ملت به دست آورد اما توجه فیلمساز به منطقه‌ای بکر از ایران و پرداختن به نکات مثبت و ارائه تصویری تازه از زیبایی‌ها و ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان امتیاز قابل توجه این فیلم بود که برای ادامه پرداخت به آن ابراز امیدواری شد.

*در روز چهارم جشنواره، آماده‌سازی محیط بیرونی سینمای رسانه همچنان در حال تکمیل شدن بود و فضای تازه‌تری به ورودی پردیس ملت اضافه شد.

*از آنجا که مراسم فرش قرمز و نیز فُتوکال به رسم سال‌های قبل بخاطر تاکید بر فرهنگ ایرانی و اسلامی حذف شده و عوامل و چهره‌های مطرح فیلم‌ها هم تاکنون کمتر در جشنواره حاضر شده‌اند، انتقال مراسم فتوکال پیش از شروع نشست‌های خبری به یکی از سالن‌های کوچکتر پردیس ملت، در روزهای گذشته مورد توجه برخی اهالی رسانه قرار گرفته و آن را دستمایه شوخی و نقد هم قرار داده‌اند چرا که تصور می‌شد پس از انتقاد به غربی بودن آن، شیوه تازه و متفاوتی برای این بخش درنظر گرفته شود و فقط به جای موکت قرمز ، فرش قرمز گذاشته شده است که آنهم جای تامل دارد.

*روز گذشته جدول پخش تکرار فیلم‌های جشنواره در پردیس ملت منتشر شد اما هنوز زمان بندی دقیقی برای نمایش فیلم‌های بخش بین الملل در خانه رسانه اعلام نشده است.

*درباره بخش بین‌الملل هنوز هیچ اطلاع رسمی از مهمانان، زمان نمایش فیلم‌ها و داورانی که احتمالاً حضور خواهند داشت، رسانه‌ای نشده است. رئیس سازمان سینمایی هم تاکید دارد با توجه به غالب شدن یک جو خاص در فضای داخلی و خارجی، ابتدا باید همه مهمانان خارجی به کشور وارد شوند، بعد اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.

*در حالی که به نیمه‌های جشنواره نزدیک می‌شویم تاکنون آمار دقیقی از تعداد بلیت‌های فروخته شده و میزان حضور تماشاگران در سینماهای مردمی اعلام نشده و در این زمینه خبرهای مختلفی شنیده می‌شود از جمله اینکه تعدادی از فیلم‌ها تماشاگران خاصی از سوی برخی ارگان‌ها دارند و سانس آن فیلم‌ها به این طریق تا حد زیادی پر می‌شود.

در این زمینه پیگیری‌های دقیق‌تری درباره تعداد بلیت‌های فروخته شده ‌و آنچه در اختیار سازمان‌ها قرار داده شده را انجام می‌شود. با این حال تنها خبر رسمی منتشر شده از سینماهای مردمی، اختصاص سانس فوق العاده به فیلم «کت چرمی» بوده است. 

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۵۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت