اعتراض در حوالی کن؛ ممنوع!

ایسنا نوشت: شهر کن تظاهرات در امتداد جشنواره فیلم کن و اطراف آن در طول برگزاری هفتاد و ششمین دوره این رویداد سینمایی را ممنوع کرده است.

اعتراض در حوالی کن؛ ممنوع!

تصمیم مسئولان شهری کن مبنی بر ممنوعیت برپایی تظاهرات اعتراضی در حین برگزاری جشنواره کن در اطراف کاخ جشنواره در حالی اتخاذ شده که اتحادیه کارگری فرانسه در حال تدارک یک تظاهرات بزرگ در ۲۱ ماه می است، اما این تظاهرات در امتداد بلوار کارنو، دورتر از مقر جشنواره برگزار می‌شود.

همچنین تجمعی از کارگران از جمله کارکنان هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، در مقابل هتل کارلتون - که مهمانان معروف آن امسال شامل «مارتین اسکورسیزی» است - در تاریخ ۱۹ می از ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر برگزار می‌شود. این تظاهرات، که احتمالاً شامل ضربه زدن معترضان به قابلمه‌ها برای ابراز خشم می‌شود، از نظر فنی مجاز است زیرا جلوی هتل کارلتون که یک منطقه خصوصی است، برگزار می‌شود.

شهر کن و مقامات منطقه‌ای این ممنوعیت را در اکثر مناطق کن برای جلوگیری از بروز ناآرامی‌های مدنی اجرا کردند. این کشور از ابتدای ماه مارس با اعتراضات گسترده به اصلاحات سن بازنشستگی توسط دولت فرانسه و «امانوئل ماکرون» رو به رو است. آخرین باری که فرانسه با تظاهراتی در این مقیاس مواجه شد، در سال ۲۰۰۴ بود که صدها هزار نفر به خیابان‌های کن آمدند و از تغییرات قوانین مزایای بیکاری که توسط دولت «ژاک شیراک»، رئیس‌جمهور وقت، ایجاد شده بود خشمگین بودند.

جشنواره کن از زمان حملات تروریستی در سال ۲۰۱۶ تظاهرات در امتداد محل برگزاری این رویداد را محدود کرده است، اما «سلین پتیت» یک مقام عالی رتبه اتحادیه کارگری مستقر در نیس، گفته که نزدیک به دو هفته در حال مذاکره با مقامات محلی و منطقه ای برای رسیدن به یک مصالحه بوده است تا مسیر تظاهرات آنها به اندازه کافی به محل برگزاری جشنواره کن نزدیک باشد تا از این طریق اقدام اعتراضی آنها بهتر دیده شود.

بیم از بروز حواشی پیرامون جشنواره جشنواره کن امسال در حالی به اوج خود رسیده که زندگی روزمره فرانسوی‌ها همچنان به دلیل اعتراضات، اعتصابات بخش حمل و نقل و حتی علامت سوال در مورد تامین انرژی مختل شده است.

اتحادیه کارگران انرژی فرانسه پیش از این تهدید کرده است که رویدادهای مهمی از جمله کن را در آنچه «۱۰۰ روز اقدام و خشم» می‌خواند، هدف قرار می‌دهد و این تهدید به قطع کردن برق جشنواره کرده است که پاسخی مستقیم به سخنرانی ماه آوریل رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون است که خواستار اقدامات «۱۰۰ روزه» برای کاهش تنش‌های ناشی از آن شده بود.

حواشی پیرامون جشنواره کن امسال در حالی به اوج خود رسیده که زندگی روزمره فرانسوی‌ها همچنان به دلیل اعتراضات، اعتصابات بخش حمل و نقل و حتی علامت سوال در مورد تامین انرژی مختل شده است.

اتحادیه کارگران انرژی فرانسه تهدید کرده است که رویدادهای مهمی از جمله کن را در آنچه «۱۰۰ روز اقدام و خشم» می‌خواند، هدف قرار می‌دهد که پاسخی مستقیم به سخنرانی ماه آوریل رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون است که خواستار اقدامات «۱۰۰ روزه» برای کاهش تنش‌های ناشی از آن شد، این در حالی که او قانون افزایش سن بازنشستگی کشور را تصویب کرد و بر خشم مردم فرانسه افزود.

هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می سال ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۳۶۷۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت