شکایت لیا رمینی از ساینتولوژی به اتهام «شکنجه روانی»؛ ادعای عجیب دیگری علیه تام کروز «قائم مقام» فرقه

بازیگر سینما و عضو سابق ساینتولوژی، تام کروز را «قائم مقام»ِ این فرقه خواند!

شکایت لیا رمینی از ساینتولوژی به اتهام «شکنجه روانی»؛ ادعای عجیب دیگری علیه تام کروز «قائم مقام» فرقه

«لیا رمینی» بازیگر آمریکایی هفته پیش از فرقه ساینتولوژی و رهبر آن «دیوید میسکاویج» به اتهام آزار، افترازنی و رفتار غیرقانونی شکایت کرد. این بازیگر در سال ۱۹۷۹ و در سنین کودکی به عضویت ساینتولوژی درآمد و در سال ۲۰۱۳ از آن جدا شد. او ادعا می‌کند که «حملات و عملیات‌های اوباش-گونه» این فرقه زندگی و شغل او را به خطر انداخته است. رمینی در سال ۲۰۱۶ مستندی به نام «لیا رمینی: ساینتولوژی و عواقب آن»‌ (Leah Remini: Scientology and the Aftermath) را تولید کرد و برنده دو جایزه امی شد.

رمینی چهارشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای گفت: «به مدت ۱۷ سال، ساینتولوژی و دیوید میسکاویج من را در معرض شکنجه روانی، اتفرازنی، نظارت، آزار و ارعاب قرار دادند و به زندگی و شغل من به‌شدت ضربه زدند. معتقدم اولین فردی نیستم که هدف ساینتولوژی و عملیات‌های آن‌ها قرار می‌گیرد اما تمایل دارم که آخرین آن‌ها باشم.»

ساینتولوژی در واکنش به این شکایت رمینی را «یک ریاکار مخالف آزادی بیان» نامیده و می‌گوید: «اگر رمینی نمی‌تواند نقشی به دست بیاورد، باید خودش را سرزنش کند. ظاهراً  حالا در هالیوود همه آنچه که ما می‌دانستیم را می‌دانند: اینکه رمینی برای بسیاری از کسانی که از بخت بد با او برخورد داشته‌اند فردی وحشتناک و سمی است.»

رمینی این شکایت را ۲ اوت در دادگاه عالی کالیفرنیا ثبت کرده و از این فرقه خواستار پرداخت غرامت شده است. او مدعی است طبق «فرامین شبکه او‌اس‌ای» که بنیان‌گذار فرقه «ال. ران هابرد» علیه هر فرد، سازمان، دولت یا کسب‌وکاری که ساینتولوژی را دشمن اعلام کند تنظیم شده، اقدامات متقابلی در راستای صدمه زدن به زندگی و شغل او صورت گرفته است.

رمینی می‌گوید: «قویاً احساس می‌کنم که آزادی مذهب به هیچ‌کس مجوز ارعاب، آزار و بدرفتاری با کسانی را نمی‌دهد که طبق متمم اول [قانون اساسی ایالات متحده] عمل می‌کنند.»

او نوامبر گذشته در دادگاه شهادت داد که اتهام تجاوز مطرح شده علیه «پل هگیس» کارگردان «تصادف» (Crash) که در سال ۲۰۰۹ از ساینتولوژی خارج شد نتیجه یکی از عملیات‌های این فرقه بوده است: «مردان و زنانی که به آن‌ها تجاوز شده بدون شک سزاوار اجرای عدالت‌اند. اما در این مورد، پل [هگیس] قربانی است.» رمینی پس از پایان دادگاه در توییتر ادعا کرد که میسکاویج در پنهان کردن جرایم جنسی درون فرقه ساینتولوژی دست دارد.

یکی از سرشناس‌ترین اعضای این فرقه «تام کروز» است. بنا بر ادعای رمینی بازیگر «مأموریت غیرممکن ۷» (Mission: Impossible– Dead Reckoning Part One) در حال حاضر «قائم مقام» ساینتولوژی است. پیش‌تر گزارش شده بود که علت جدایی کروز از «نیکول کیدمن» عضویتش در ساینتولوژی است. میسکاویج در سال ۲۰۰۴ در نمایشگاهی در انگلستان از کروز ستایش کرده و گفته بود: «[کروز] متعهدترین عضو ساینتولوژی است که می‌شناسم.»

در اسناد شکایت آمده است که غیبت میشل یا شلی همسر میسکاویج در مراسم ازدواج «تام کروز» و «کیتی هلمز» رمینی را هراسان کرده است: «وقتی خانم رمینی از گروهی مدیران ساینتولوژی و دستیاران شخصی «تام کروز» می‌پرسد: «شلی کجاست؟»، گروه فوراً او را با وجود رابطه دوستانه‌اش با خانم میسکاویج سرزنش می‌کنند.»

رمینی به واسطه نمایندگان حقوقی خود می‌گوید پس از مراسم عروسی، برای چهار ماه به «پایگاه فلگ لند» در کلرواتر فلوریدا که «دفاتر معنوی» ساینتولوژی شمرده می‌شود فرستاده شده تا یک دوره سریع آموزشی ببینند اما بدترین کابوس‌های عمرش را تجربه کرده است: «به محض ورود، ده‌ها گزارش از سوی ساینتولوژیست‌ها علیه خانم رمینی ارائه می‌شود که از رفتار او در مراسم عروسی شکایت داشتند. برای خانم ریمینی واضح است که به خاطر پرسیدن این سؤال که خانم «شلی میسکاویج» کجاست و به خاطر ارائه گزارش در مورد «دیوید میسکاویج» و دیگران مجازات شده است. خانم رمینی به مدت چهار ماه در «فلگ» نگه داشته شده و مراحلی را گذرانده که صدها هزار دلار برایش هزینه داشته و تقریباً به فروپاشی روانی او منجر شده.»

رمینی سپس برای اصلاح رابطه‌اش با «تام کروز» مجبور به پرداخت پول می‌شود و طی ۳۵ سال عضویت در این فرقه ۵ میلیون دلار هزینه می‌کند. ساینتولوژی تمامی اتهامات رمینی را رد می‌کند و آن‌ها را «جنون محض»، «مضحک» و «پوچ» می‌خواند.

کروز در دهه‌های پیش عضویت در این فرقه را یک «امتیاز» بزرگ نامیده و گفته بود هدف و «تعهد» اعضا «کمک» به دیگران است: «ما آمده‌ایم که کمک کنیم. نظر من این است که یا با ما همراهی می‌کنید یا نمی‌کنید.» او اضافه می‌کند: «اگر ساینتولوژیست باشید مسائل را آن‌گونه که هستند می‌بینید. با تمام شکوهش. با تمام پیچیدگی‌اش. و هرچه بیشتر بدانید بیشتر مستغرق می‌شوید.

منبع: کافه سینما
کد مطلب: ۳۶۹۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت