امین حیایی در «هاوایی» پول پارو می‌کند؟/ وقتی بیژن «اخراجی‌ها»، «شعله‌ور» شد

امین حیایی از آن دست بازیگرانی است که فراز و فرودهای بسیاری را در دوران فعالیت حرفه‌ای خود تجربه کرده است؛ گاه چهره‌ای تعیین‌کننده در معادلات گیشه بوده و گاه به بازیگری کم‌کار با فیلم‌هایی شکست‌خورده تبدیل شده است. آیا «هاوایی» او را به اوج بازمی‌گرداند؟

امین حیایی در «هاوایی» پول پارو می‌کند؟/ وقتی بیژن «اخراجی‌ها»، «شعله‌ور» شد

بازیگران سینما معمولا دوره‌های مختلفی را در ایام فعالیت حرفه‌ای خود تجربه می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که دامنه نفوذ و تأثیر یک بازیگر در چرخه تولید و اکران سینمای ایران، همواره یکسان باقی بماند.

به همین دلیل هم هر از گاهی می‌توان سراغ بازخوانی کارنامه بازیگرانی رفت که به ظاهر از سال‌های اوج خود فاصله گرفته‌اند اما همچنان می‌توان به تأثیرگذاری آن‌ها بر معادلات فروش سینمای ایران امیدوار بود. یکی از این بازیگران امین حیایی است.

۱۳ دی جدیدترین فیلمی که امین حیایی در آن نقش‌آفرینی کرده است به نام «هاوایی» ساخته بهمن گودرزی در سینما‌ها اکران می‌شود و به همین دلیل به مرور نقش‌های این بازیگر پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

امین حیایی در «هاوایی» پول پارو می‌کند؟/ وقتی بیژن «اخراجی‌ها»، «شعله‌ور» شد!

روایت اول؛ حضور مستمر در آثار کمدی 

کمتر بازیگری را سراغ داریم که عمده نقش‌هایش حضور در فیلم‌های کمدیِ گیشه باشد، اما از پس نقش‌های جدی هم به خوبی بربیاید. امین حیایی یکی از همین بازیگران است؛ او از سال ۷۰ و بازی در فیلم «دو همسفر»، وارد دنیای بازیگری شد و به مرور به یکی از بازیگرانی تبدیل شد که بیشتر در نقش‌های طنز مقابل دوربین قرار می‌گیرد.

فیلم «عروس خوش‌قدم» یکی از اولین فیلم‌های کمدی حیایی محسوب می‌شود یا فیلم «کما» که در سال ۸۳ در سینما‌ها اکران شد و به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در آن سال بدل شد. تصویری که حیایی در فیلم «کما» از خود به نمایش گذاشت، پسری از طبقه پایین جامعه با شیوه حرف زدن متفاوت و شوخی‌های مختص به خودش بود که در فیلم‌های «مهمان»، «پوپک و مش‌ماشاالله»، «اخراجی‌ها»، «شام عروسی» و «شیش و بش» با کمی تغییر آن شمایل را حفظ کرد.

در میان این تجربه‌ها هم ایفای نقش «بیژن» در فیلم «اخراجی‌ها» بیشتر دیده شد و امین حیایی تا مدت‌ها با تصویر تیپیکال این نقش در ذهن مخاطبان نقش بسته بود.

او همچنین در بیشتر سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی هم که در این سال‌ها مقابل دوربین قرار گرفته، باز هم جنس بازی طنز را ادامه داده است و مثلا در سریال «ساخت ایران» نقش دزدی را برعهده داشت که ویژگی‌های رفتاری‌اش مشابه نقش‌های قبلی در فیلم‌های کمدی بود. یا در سریال «روزگار جوانی» که نقش یک دانشجوی جوان را عهده‌دار بود و همراه با دوستانش هر کدام مسائل و مشکلات خاص خودشان را داشتند.

 

امین حیایی در «هاوایی» پول پارو می‌کند؟/ وقتی بیژن «اخراجی‌ها»، «شعله‌ور» شد!

روایت دوم؛ شمایل یک عاشق‌پیشه

فارغ از نقش‌آفرینی‌های طنز امین حیایی در فیلم‌های کمدی، او از اواسط دهه هفتاد پایه ثابت فیلم‌هایی بود که جوانی عاشق پیشه بود و برای رسیدن به دختر مورد علاقه‌اش دست به هر کاری می‌زد. جوان‌هایی که به اصطلاح سرشان برای دردسر درست کردن درد می‌کند و مدام با زمین و زمان به مشکل می‌خورند تا به هدف اصلی‌شان برسند.

«رز زرد»، «تب»، «عروس فراری»، «آکواریوم» و «مهمان مامان» از جمله فیلم‌هایی به حساب می‌آیند که حیایی ایفاگر چنین نقش‌هایی در آن‌ها بوده است. مثلا فیلم «آکواریوم» ساخته ایرج قادری، یکی از همین فیلم‌هایی به شمار می‌رود که این بازیگر با بازی در نقش جاوید؛ پسری بلند پرواز و عاشق‌پیشه را پیش روی مخاطبان گذاشت که تاوان لجبازی‌هایش را به سخت‌ترین شکل ممکن پس داد.

اما در فیلم «مهمان مامان» به کارگردانی زنده‌یاد داریوش مهرجویی، نقش یک دانشجوی پزشکی را ایفا کرد که ماخوذ به حیا است و در بیان احساسات‌اش دست به عصا عمل می‌کند.

 

امین حیایی در «هاوایی» پول پارو می‌کند؟/ وقتی بیژن «اخراجی‌ها»، «شعله‌ور» شد!

روایت سوم؛ متخصص در نقش‌های متفاوت

مردی پر از عقده‌های ریز و درشت که احساس می‌کند به جایی نرسیده است و مدام با خودش در حال کلنجار رفتن است. شخصیت فرید در فیلم «شعله‌ور» از آن دسته نقش‌های فراموش نشدنیِ امین حیایی است که انگار نه انگار همین بازیگر در فیلم «اخراجی‌ها» با آن خنده‌های منحصر به فرد و بانمک‌اش مورد توجه قرار گرفت.

فرید در فیلم «شعله‌ور» به دلیل اعتیاد، زندگی‌اش از هم پاشیده، همسرش ترک‌اش کرده است و پسرش روی او به عنوان یک پدر زیاد حساب باز نمی‌کند. بازی در این فیلم، دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای حیایی به همراه داشت. این همکاریِ موفقیت آمیز باعث شد تا حمید نعمت‌الله باز هم در فیلم بعدی‌اش به اسم «قاتل و وحشی» از حیایی دعوت به بازی کند. فیلمی که به دلیل موی تراشیده شده بازیگر زن (لیلا حاتمی) همچنان در توقیف به سر می‌برد و قطعا اگر اکران شود، نقش حیایی با تحسین مخاطبان همراه خواهد شد.

او در فیلم «قاتل و وحشی» نقش فردی روانی و سایکو پت را از خود به نمایش گذاشته که شبیه به آن را در کانامه بازیگری‌اش نداشته است.

یکی دیگر از نقش‌های متفاوت حیایی به فیلم «شب» ساخته رسول صدرعاملی برمی‌گردد که نقش یک گروهبان وظیفه‌شناس را برعهده دارد و از او یک بازیِ کنترل شده و آرام دیدیم.

همچنین بازیِ متفاوت این بازیگر در فیلم «شب» مورد توجه هیات داوران در بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای‌اش به همراه داشت.

امین حیایی در «هاوایی» پول پارو می‌کند؟/ وقتی بیژن «اخراجی‌ها»، «شعله‌ور» شد!

روایت چهارم؛ ادامه حضور در فیلم‌های کمدی

فیلم «هاوایی» ساخته بهمن گودرزی از ۱۳ دی در سینما‌ها اکران می‌شود و امین حیایی با حضور در این فیلم برای پنجمین‌بار با گودرزی همکاری کرده است. فیلم «هاوایی» که پیش از این «رقصنده» نام داشت، داستان بوکسوری به اسم صمد را روایت می‌کند که به دلیل مهاجرت، ایران را ترک می‌کند و درگیر اتفاقات جالبی می‌شود.
آخرین فیلمی که از حیایی در سینما‌ها اکران شد، فیلم «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد موتمن بود و این اولین حضور حیایی بعد از چهار سال روی پرده سینما‌ها به حساب می‌آید. جالب اینکه او باز هم در فیلمی کمدی ظاهر شده است و باید منتظر باشیم و ببینیم آیا در این نقش هم مثل نقش‌های قبلی‌اش ظاهر شده است یا خیر.

ضمن اینکه تصویربرداریِ فیلم «هاوایی» به دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی طولانی متوقف شد و پس از بهبود اوضاع تولید آن از سر گرفته شد. گودرزی پیش از این فیلم‌های «ما خیلی باحالیم»، «ثبت با سند برابر است»، «آتیش بازی»، «شیش و بش» و «به دنبال خوشبختی» را کارگردانی کرده است.

حالا باید دید آیا در روزهای رونق سینمای کمدی، امین حیایی می‌تواند با «هاوایی» به روزهای اوج خود بازگردد و تبدیل به یکی دیگر از بازیگران پول‌ساز سینما در سال جاری شود؟

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۷۲۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت