شهرام حقیقت‌دوست ۲۸ سال بعد از «خط قرمز»/ او شانسی برای «سیمرغ» دارد؟

شهرام حقیقت‌دوست امسال در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و «باغ کیانوش» ساخته رضا کشاورز حداد به‌عنوان یکی از بازیگران پرکار جشنواره شناخته می‌شود.

شهرام حقیقت‌دوست ۲۸ سال بعد از «خط قرمز»/ او شانسی برای «سیمرغ» دارد؟

شهرام حقیقت‌دوست یکی از بازیگرانی است که از او چهره‌های مختلفی در آثار سینمایی و تلویزیونی دیده‌ایم و نقش‌های متفاوت او معمولا مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و خاطره‌سازه هم بوده است.

در واقع حقیقت‌دوست از آن دسته بازیگرانی است که در ایفای نقش‌های فرعی هم درست مثل نقش‌های اصلی، به خوبی ظاهر می‌شود و آن نقش‌ها حتی اگر طولانی هم نباشند، در ذهن مخاطبان نقش می‌بندند و تاثیرگذاری به‌سزایی خواهند داشت.

او که سال‌ها در قاب تلویزیون خوش درخشید و همین روزها هم سریال «مرداب» را در حال پخش از شبکه نمایش خانگی دارد، یکی از بازیگران پرکار در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر محسوب می‌شود که با دو فیلم در این رویداد حضور خواهد داشت.

در این گزارش و در آستانه رونمایی از دو فیلم «باغ کیانوش» و «قلب رقه» در جشنواره فیلم فجر، به مرور نقش‌های شهرام حقیقت‌دوست پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

شهرام حقیقت‌دوست ۲۸ سال بعد از «خط قرمز»/ او شانسی برای «سیمرغ» دارد؟

روایت اول؛ بازیگری که به خوبی دیده نشد

همه‌مان این جمله را بار‌ها شنیده‌ایم که یک بازیگر آن‌طور که باید به حق‌اش در مسیر بازیگری نرسیده است.

گاهی دست سرنوشت به شکلی رقم می‌خورد که برخی از بازیگران با اینکه ظرفیت لازم برای چهره شدن را دارند و حتی در آثاری حضور پیدا می‌کنند که نقش‌های متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارند، اما آن نقش‌ها در نهایت به این منجر نمی‌شود که این بازیگران در مسیر ستاره شدن پیش روند.

یا اینکه اسم‌شان سر زبان‌ها بیفتد و نقش اول فیلم‌ها و سریال‌های مختلف شوند و همزمان در چند پروژه حضور داشته باشند. شاید شهرام حقیقت‌دوست یکی از همین بازیگرانی است که در طی سال‌های فعالیت‌اش، آن‌طور که باید قدر ندید اما قطعا در کارنامه‌اش نقش‌هایی دارد که در حافظه مخاطبان ماندگار شده است.
 

از نقش‌های طنز گرفته تا خلافکار و یک آدم معمولی و بی‌حاشیه که در همه این آثار به گونه‌ای ظاهر شده است که تماشاگران نقش‌های قبلی‌اش را فراموش کرده‌اند.

حقیقت‌دوست تا به حال برای بازی در فیلم «جنایت» ساخته محمدعلی سجادی در هفتمین دوره جشن خانه سینما نامزد دریافت جایزه برای بهترین بازیگر مرد شده و همچنین در پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر برای بازی در نمایش «ابتدا با عشق انتها از عشق» جایزه سوم بازیگری را دریافت کرده است.

حالا باید دید او که امسال در فیلم‌های «باغ کیانوش» و «قلب رقه» در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، می‌تواند در کارنامه‌اش نقطه عطفی باشد و به جمع بازیگران دارای سیمرغ بپیوندد یا خیر.

شهرام حقیقت‌دوست ۲۸ سال بعد از «خط قرمز»/ او شانسی برای «سیمرغ» دارد؟

روایت دوم؛ یادش به خیر «خط قرمز»!

شهرام حقیقت‌دوست پیش از اینکه وارد عرصه تصویر شود، از اواسط دهه ۷۰ روی صحنه تئاتر‌های مختلف به تجربه در زمینه بازیگری می‌پرداخت و این پیشینه به وضوح در ایفای نقش‌های او دیده می‌شود.

اولین تصویری که از او به یاد داریم به مجموعه «خط قرمز» ساخته قاسم جعفری در سال 76 برمی‌گردد. ناصر پسر جوانی شر و شور بود که تجربه همه جور خلافی در زندگی‌اش داشت و همچنان مخاطبان حقیقت‌دوست را با نقش ناصر به یاد می‌آورند.

او در سریال‌های «طلسم شدگان»، «مختار نامه»، «شوق پرواز»، «خداحافظ بچه» هم حضور داشت که در هر کدام نقش‌های متفاوتی برعهده داشت.

مجموعه «جاده قدیم» یکی دیگر از نقش‌های این بازیگر به حساب می‌آید که با گریم و لهجه خاصی ظاهر شد تا بار دیگر نشان دهد که توانایی‌های زیادی در اجرای نقش‌های متفاوت دارد.

همچنین از مهم‌ترین نقش‌های او در سینما می‌توان به «عطش»، «موش»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «قاتل و وحشی» و... اشاره کرد.

البته فیلم «قاتل و وحشی» در دسته فیلم‌های توقیفی به حساب می‌آید و هنوز در سینما‌ها اکران نشده و یکی از بدشانسی‌های حقیقت‌دوست به حساب می‌آید که این موضوع باعث شده است، هنوز نقش‌اش در آن فیلم دیده نشود.

سریال «مرداب» هم از آخرین نقش‌آفرینی های او به حساب می‌آید که این روزها در شبکه خانگی عرضه می‌شود و حقیقت‌دوست در این مجموعه نقش یک فرد ساده را برعهده دارد که گرفتار ماجرای پیچیده جدال میان گروه‌های مافیایی می‌شود. 

شهرام حقیقت‌دوست ۲۸ سال بعد از «خط قرمز»/ او شانسی برای «سیمرغ» دارد؟

روایت سوم؛ حضور در «فجر 42» با دو فیلم

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، شهرام حقیقت‌دوست امسال در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های «قلب رقه» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و «باغ کیانوش» ساخته رضا کشاورز حداد حضور دارد.

موضوع فیلم «قلب رقه» درباره محور مقاومت و رویداد‌های منحصر به فردی است که در این عرصه اتفاق میفتد و همان‌طور که از نام‌اش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه تمرکز دارد.

همچنین این فیلم محصول مشترک بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد سینمایی فارابی است. فیلم «باغ کیانوش» ساخته اولین تجربه سینمایی رضا کشاورز حداد محسوب می‌شود و روایتی ماجراجویانه از واقعه‌ای در دهه ۶۰ دارد که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام است و شهر‌های همدان، تهران و شهر قدس لوکیشن‌های اصلی این فیلم بوده‌اند.

این فیلم محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. باید دید هر کدام از نقش‌های حقیقت‌دوست در فیلم‌های «قلب رقه» و «باغ کیانوش» چقدر مورد توجه هیات داوران قرار می‌گیرد تا بالاخره این بازیگر هم سیمرغ به خانه ببرد.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۷۲۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت