جشنواره فیلم فجر به دنبال داور می‌گردد! ماجرا چیست؟

یک هفته دیگر به پایان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد زمان باقی‌ مانده است اما تا این لحظه جشنواره اعضای هیات داوران خود را معرفی نکرده است.

جشنواره فیلم فجر به دنبال داور می‌گردد! ماجرا چیست؟

بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که جشنواره فیلم فجر در این دوره بیش از پیش از استانداردهای رویدادی هنری و معتبر فاصله گرفته و کم کم تبدیل به یک «هفته فیلم» می‌شود؛ هفته فیلمی که در آن حتی فیلم‌های تجاری و آثاری قابل ممیزی حضور پیدا می‌کنند تا صف‌های شلوغ در مقابل سالن‌های سینما شکل بگیرد و رضایت قلبی مسوولان برگزاری از این رویداد حاصل شود.

کاهش اعتبار این رویداد در دو دوره اخیر باعث شده تا انتخاب افراد شاخص و توانمند برای حضور در هیات انتخاب و داوری به معضلی جدی تبدیل شود؛ معضلی که در این دوره بیش از گذشته نمود پیدا کرده و باعث شده طبق شنیده‌ها تا این لحظه جشنواره موفق به توافق با چهره‌های معتبر برای حضور در بخش داوری ملی نشود.مرور اخبار مربوط به فجر در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد پیش از آغاز جشنواره ترکیب داوری اعلام می‌شد و حتی در آغاز دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، جشنواره چهلم فیلم فجر در هشتم بهمن ماه اعضای هیات داوری را اعلام کرد .

اما با حضور چهره‌ای سیاسی و کم تجربه در راس این رویداد، بی‌نظمی عجیبی در این روند حاکم شده و مشخصا سال ۱۴۰۱ عدم اعلام اسامی داوران تا تاریخ ۱۸ بهمن ماه  با واکنش وزیر ارشاد مواجه شد.

حالا به نظر می‌رسد برای دوره چهل و دوم و با توجه به ضعف‌ها و ایرادهای متعدد برگزاری در دوره قبل، چهره‌های معتبر حاضر به پذیرش داوری جشنواره نشده‌اند و رایزنی با گزینه‌ها همچنان ادامه دارد زیرا اگر تا این لحظه چهره معتبری برای داوری اعلام آمادگی کرده بود قطعا مسوولان جشنواره با اعلام نام او باعث ایجاد وزن و اعتبار برای جشنواره می‌شدند.

منبع: سینما مثبت
کد مطلب: ۳۷۳۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت