بازگشت روس‌ها به نوشیدنی‌های دوره شوروی همزمان با خروج کوکاکولا و پپسی

ده‌ها شرکت غربی که در دهه‌های پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی میلیارد‌ها دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده اند از جمله مک دونالد، آیکیا، اپل و استارباکس از زمان حمله ولادیمیر پوتین علیه اوکراین فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده اند.

بازگشت روس‌ها به نوشیدنی‌های دوره شوروی همزمان با خروج کوکاکولا و پپسی

ر حالی که شرکت‌های بین المللی و برند‌های تجاری روابط خود را با روسیه قطع کرده اند مسکو نسخه‌های بومی و محلی نوشیدنی را بار دیگر مطرح ساخته که نوعی بازگشت به دوران شوروی محسوب می‌شود.

 با خروج کوکاکولا از روسیه، سیاستمداران این کشور لیوانی را برای نوشیدن کِواس بالا می‌برند. مقام‌های دولتی روسیه می‌گویند روس‌ها نباید نگران توقف فعالیت برند‌های غربی مانند کوکاکولا در این کشور باشند و در عوض، باید به جایگزین‌های محلی مانند نوشیدنی تخمیر شده سنتی "کِواس" روی آورند.

 

کِواس شبیه آبجو است و نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم کشور‌های اسلاو و عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق مانند بلاروس، اوکراین، لیتوانی، لهستان، استونی، لتونی، قزاقستان، ارمنستان و روسیه محسوب می‌شود. کِواس دارای مقادیر زیادی ویتامین ب است.

 

ده‌ها شرکت غربی که در دهه‌های پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی میلیارد‌ها دلار در روسیه سرمایه گذاری کرده اند از جمله مک دونالد، آیکیا، اپل و استارباکس از زمان حمله ولادیمیر پوتین علیه اوکراین فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده اند. در حالی که برخی از برند‌ها گفته اند در حال حاضر به پرداخت حقوق کارکنان خود ادامه می‌دهند میلیون‌ها نفر در معرض خطر از دست دادن شغل شان هستند و روس‌ها در بازگشتی به دوره شوروی از محصولات غربی جدا خواهند شد. با این وجود، طبقه سیاسی روسیه که بسیاری از آنان لباس‌های طراحان غربی را می‌پوشند و دارای املاکی در اروپا یا ایالات متحده هستند به سرعت تلاش کردند از شدت نگرانی‌ها بکاهند.

 

"دیمیتری پتروفسکی" سیاستمداری از منطقه یاروسلاول در شمال شرق مسکو، درخواست‌های دیگر مقام‌های روسیه مبنی بر ملی شدن مک دونالد را تکرار کرد. او گفت که روسیه باید به جای کوکاکولا، "ترخون" یک نوشیدنی گازدار سبز رنگ با طعم ترخون یا کِواس نوشیدنی‌ای با رنگ قهوه‌ای درخشان و با درصد کمی الکل و یا بدون الکل را عرضه کند.

 

رسانه‌های محلی به نقل از او اعلام کردند: "این نوشیدنی‌ها سالم‌تر و خوشمزه‌تر هستند. سیب زمینی‌ها نباید به طور ناسالم سرخ شده باشند بلکه باید آب پز یا تنوری شوند".

 

در منطقه باشقیرستان درست در شمال همسایه قزاقستان مقام‌ها آماده ارائه جایگزینی برای رستوران‌های زنجیره‌ای غربی هستند. وزیر کشاورزی آن منطقه روز چهارشنبه گفت "پاپا گریل" یک رستوران زنجیره فست فود محلی کمتر شناخته شده می‌تواند برای پر کردن شکاف ایجاد شده توسط مک دونالد وارد عمل شود. "ایلشات فزرخمانوف" گفته بود:"تجارت‌های کوچک ما که محصولاتی را از مواد اولیه محلی تولید می‌کنند اکنون تقاضای بیشتری دارند: ما مشکلی برای تصاحب سهم بازار باقی مانده از آن شرکت‌ها نخواهیم داشت".

 

مک دونالد اولین شعبه خود را در اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ میلادی افتتاح کرد و صف‌های چندین ساعته را به راه انداخت و نمادی از نزدیکی شرق و غرب در آخرین سال جنگ سرد بود. این رستوران زنجیره‌ای در حدود ۶۲۰۰۰ پرسنل در سراسر روسیه دارد. تصمیم تعطیلی برند‌های تجاری غربی از سوی مقام‌های ارشد از جمله "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه موضوعی کم اهمیت قلمداد شد. او کسانی که برای پایان کار یک رستوران زنجیره‌ای فست فود (مک دونالد) اشک می‌ریزند را مورد تمسخر قرار داد.

 

مقام‌های روس اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی زمانی که مسکو کریمه را ضمیمه خاک خود کرد صحبت در مورد جایگزین‌های بالقوه مک دونالد را آغاز کردند. در آن زمان مشخص نبود که غرب تا چه حد مایل است در تحریم‌های خود علیه روسیه پیش برود. پوتین سپس تاکید کرد که روسیه مشکلی برای جایگزینی برند نمادین ایالات متحده نخواهد داشت.

 

او شخصا چندین غذای خاص از غذا‌های مختلف قومی روسی را برای جایگزینی همبرگر، مانند پای‌های منطقه اوستیای جنوبی پیشنهاد کرد. در آن زمان، رئیس‌جمهور روسیه هم چنین متعهد شد از برند نوشیدنی محبوب Vyatsky Kvass حمایت کند که به گفته او نسبت به کوکاکولا برای کودکان ضرر کم تری دارد. یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی که در مورد آن صحبت می‌شود "ترخون" است یک نوشیدنی گازدار سبز رنگ با طعم ترخون.

منبع: فرارو
کد مطلب: ۳۵۸۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت