انواع سیستم های گرمایش تابشی

تامین گرمایش در بیشتر تجهیزات سنتی، از طریق انتقال حرارت با روش همرفتی صورت میپذیرد. در این روش ابتدا هوای محیط گرم شده و سپس هوای گرم در محیط به گردش در میآید.

انواع سیستم های گرمایش تابشی

اما در سال­های اخیر یک جایگزین کارآمد برای فضاها و سالنهای بزرگ جایگزین انتقال حرارت همرفتی شده که بر اساس انتقال حرارت تابشی کار میکند. سیستم گرمایشی تابشی یا همان بخاری تابشی در ارتفاع نصب شده و از طریق امواج مادون قرمز، مساحت و نقاط نزدیک به کف را گرم میکند.

با نصب هیتر تابشی دیوارها یا کف گرم محیط گرم شده و این امر موجب میشود تامین گرمایش فضای داخلی به بهترین نحو ممکن تامین شود..  استفاده از بخاری های تابشی دارای مزایای بسیار گسترده و مقرون به صرفه ای میباشد. در ادامه مطلب در مورد این دستگاه ها بیتشر صحبت خواهیم کرد.

یک سامانه گرمایشی خوب چه ویژگی های دارد

سامانه گرمایشی مطلوب باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • استفاده از سوخت قابل دسترس و ارزان تر
  • توزیع یکنواخت گرما و بالا بودن بازده انرژی
  • آلوده نکردن محیط  به گازهای ناشی از احتراق مواد سوختی
  • مجهز بودن به سیستم کنترل خودکار روشن و خاموش شدن
  • تنظیم خودکار دمای محیط
  • ایمن بودن و راحتی کار با آن
  • نیاز نداشتن به فضای زیاد و اشغال نکردن فضای تولید

 

انواع سیستم های گرمایش تابشی

سیستم های گرمایش تابشی برقی

سیستم های تابشی با  انواع حامل های انرژی کار می کنند برخی از سیستم های گرمایشی با برق کار می کنند که از این رو به آنها هیتر تابشی برقی نیز گفته می شود.

هیتر تابشی برقی با استفاده از المنت های تابشی طراحی شده و یکی از بهترین گزینه ها جهت تامین گرمایش فضا های باز و محیط های مسکونی و ویلا ها میباشند. بخاری تابشی برقی در ظرفیت های مختلف قابل تولید میباشد.

مصرف این نوع هیتر ها برق بوده و بنابراین نیاز به استفاده از دودکش نمیباشد. جهت استفاده از هیترهای تابشی برقی تنها به برق تکفاز خانگی نیاز دارد. میزان آلودگی در هیترهای تابشی بسیار پایین و ناچیز میباشد.

احساس گرمای طبیعی در هنگام استفاده از هیتر تابشی برقی محسوس بوده و معمولا طراحی زیبا دارند.  بخاری برقی تابشی مادون قرمز با یک تکنولوژی منحصر بفرد تولید میشود. استفاده از آلیاژ آلومینیوم مخصوص در برخی از هیترهای تابشی برقی، موجب میگردد انتقال حرارت به اشیاء و افراد بعد از روشن شدن دستگاه تسریع گردد.

بخاری تابشی یا Radiant Heater سیستمی گرمایشی است که بر مبنای انتقال حرارت تابشی کار میکند. ساختار سامانه های تابشی از طبیعت و خورشید الهام گرفته و گرما را با استفاده از انتقال حرارت تابشی به  اجسام منتقل مینماید. در طبیعت امواج تابشی تولید شده در خورشید با طی نمودن مسافتی زیاد به سمت زمین حرکت نموده و پس از برخورد با زمین به گرما تبدیل می شود.  نکته مهم در انتقال حرارت تابشی آن است که این امواج جذب هوا نشده و تنها پس از برخورد با اجسام انرژی خود را آزاد مینمایند. از اینرو اتلاف حرارتی در بخاری تابشی برقی بسیار پایین بوده و با مصرف انرژی پایین، گرمایشی مطلوب و یکنواخت را تامین مینماید.

سیستم های گرمایش تابشی گاز سوز

این مدل سیستم های گرمایش تابشی، گستردگی بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارند دستگاه گرماتاب از شاخص ترین مدل های گرمایش تابشی گاز سوز است که در مدل های یو شکل، خطی، دکوراتیو،  سرامیکی تولید می گردد.

انواع مدل دستگاه های گرماتاب

گرماتاب یک مدل از دستگاه های گرمایش تابشی است که از مکانیزم تابش برای انتقال گرما استفاده می کند. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که قصد داریم در این مقاله توضیحاتی در مورد این دستگاه ها برای شما ارائه نماییم.

اجزا تشکیل دهنده هیتر تابشی گرماتاب

لالاتبلتا

قبل از اینکه انواع مختلف دستگاه گرماتاب را خدمت شما معرفی کنیم بهتر است شما را با اجزای مختلف این دستگاه آشنا کنیم تا درک بهتری از این مدل ها داشته باشید.

لوله ی آتش خوار

لوله آتش خوار قسمتی است که داخل آن گاز شهری می سوزد و حرارت زیادی در حد 450 درجه سانتی گراد را ایجاد می کند. جنس این لوله ها در انواع مختلف استیل و فولاد زنگ ناپذیر با پوشش آلومینیوم یا تیتانیوم می باشد. طول لوله های در دستگاه های مختلف متفاوت می باشد و ممکن است بین 3 الی 8 متر متغیر گردد.

منعکس کننده

گرما تولید شده در لوله آتش خوار به کمک این منعکس کننده ها در محیط تابش داده می شوند و اجسامی که در اطراف هستند را گرم می کنند.

جنس این ورق های منعکس کننده بیشتر از آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ می باشد. در نصب این منعکس کننده ها باید به نکات مهمی توجه کرد تا در صورت انبساط طولی مشکلی در ساختار و عملکرد دستگاه ایجاد نشود.

فن مکنده

انرژی تابشی لوله به کمک یک منعکس کننده به سمت پایین هدایت می شود و گرمایش لازم را تأمین می نماید؛ فن مکنده نیز مکش لازم را درون لوله جهت حرکت محصولات احتراق به سمت انتهای لوله فراهم می نماید. امروزه پیکربندی های مختلفی برای بخاری تابشی سقفی با توجه به نوع بنا طراحی و اجرا می شود که تعداد مشعل ها، نحوه ی قرارگیری لوله ها و محل فن مکنده بر مبنای نوع بنا و گرمایش مورد نظر برای بخش های مختلف آن، انتخاب و طراحی می شوند.

هیتر تابشی لوله ای یو شکل گاز سوز

هیتر های تابشی گاز سوز لوله ای یو شکل در یک سر لوله ها مشعل و در انتهای دیگر یک فن مکنده قرار دارد. گرمای مشعل باعث افزایش دما و رسیدن لوله به نقطه تابش می شود. گرما از این لوله ها به صورت امواج مادون قرمز ساطع می شود. هیتر تابشی لوله ای گرماتاب در انواع مدل ها و ظرفیتهای حرارتی مختلف تولید می شوند. عمده کاربرد این هیترها در سالنها و فضاهای بزرگ و محیط های باز قابل استفاده میباشد.

هیتر تابشی لوله ای خطی گاز سوز

هیترهای تابشی خطی و یو شکل از نظر عملکرد مشابه هستند و تفاوت آنها در شکل لوله ها است. هیتر های تابشی خطی گاز سور بیشتر در مرغداری و گلخانه ها استفاده میشود. گرمایش یکنواخت و ملایم در مدلهای تابشی خطی موجب میگردد تامین گرمایش در اینگونه سالنها به بهترین وجه ممکن صورت پذیرد. تامین گرمایش در گلخانه و مرغداری ها با استفاده از بخاری های تابشی، بهره وری در تولید را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد. کاهش بالای مصرف انرژی و یکنواختی دما در مساحت سالنها از دستاوردهای این سامانه های گرمایشی میباشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات جامع تر در مورد دستگاه های تابشی و برای مشاوره رایگان می توانید از طریق شماره تماس های 09124884905  و   09123639342 با ما در ارتباط باشید و همچنین با مراجعه به وب سایت ما به آدرس garmataaban.com  می توانید در خواست خود را جهت خرید و خدمات دستگاه های تابشی ثبت نمایید.

کد مطلب: ۳۶۱۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت