دانستنی های درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس

روش درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس یک روش جایگزین برای درمان دارویی میگرن است. زیرا بیماران نسبت به دارودرمانی مقاوم شده‌اند.

دانستنی های درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس

نحوه درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس در کلینیک اعصاب و روان راه احیاء

درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس یکی از روش‌های جدید درمان میگرن است. شما تاکنون در طول زندگی خود سردردهای شدید گرفته اید؟ آیا همراه با سردرد دچار حالت تهوع و استفراغ شده‌اید؟ آیا هنگام سردرد به نور حساس می‌شوید و جای تاریک را ترجیح می‌دهید؟ آیا به صدا حساس شده و به سرگیجه‌های ویران‌کننده دچار می‌شوید؟

 درد وحشتناکی که وجود شما را در محاصره خود قرار داده و تمام زندگی شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد میگرن نام دارد. میگرن سومین بیماری فراگیر در جهان است. دردهای ممتد که تا 72 ساعت ماندگاری داشته و شدیداً فلج‌کننده است.

متاسفانه بیش از هفت درصد از مردم جهان هر روز دچار میگرن می شوند و زنان بیش از مردان این بیماری را تجربه می کنند.  طبق آمار در ایران ده درصد مردان و بیست درصد زنان به سردردهای میگرنی مبتلا هستند.

بیماران راه‌های درمانی زیادی به کار می‌برند تا دردهای میگرنی خود را کاهش دهند. یکی از این روش‌های درمانی استفاده از تحریک مغناطیسی مغز است.

می‌دانید که درمان قطعی برای سردردهای عصبی میگرن وجود ندارد. درمان میگرن با دستگاه rTMS درمان غیر مداخله ای است که از طریق فرستادن امواج الکترومغناطیسی به قسمت‌هایی از مغز که درگیر میگرن است مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر کلینیک اعصاب و روان راه احیاء زیر نظر دکتر ابوالفضل احیایی درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس را انجام می‌دهد.

 

نحوه درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز

درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس روشی کارآمد برای بیمارانی است که از روش‌های دیگر درمانی نتیجه‌ای نگرفته‌اند. به‌ویژه روش‌های درمان دارویی بعد از مدتی در کاهش درد میگرن کارایی ندارند. زیرا بدن به دارو واکنش نشان نمی دهد و در برابر آن مقاوم تر می شود.

بیمارانی که از شیوه‌های درمانی دیگر خسته شده‌اند و سردردهای میگرنی آنها را در کام افسردگی فرو برده است درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس روش مناسب برای کاهش سردردهای میگرنی است.

در درمان میگرن با آرتی ام‌اس با ایجاد یک میدان مغناطیسی مغز عکس العمل نشان داده و امواج مغناطیسی مکرر به مغز منتقل می‌شوند.

تحریک مغناطیسی مغز  به‌صورت سرپایی بوده و کمترین عوارض را دارد. روشی که در آن هیچ مداخله‌ای انجام نمی‌شود و به روش‌های غیرتهاجمی معروف است.

نحوه کار در درمان میگرن با دستگاه آرتی ام اس به این صورت است که یک  سیم‌پیچ مغناطیسی روی سر گذاشته می شود. آهن‌ربای  الکترونیکی بر روی این سیم‌پیچ قرار دارد که نبض مغناطیسی بیماران را به حرکت در می آورد.  

دستگاه rTMS در برانگیختن قسمت هایی که مغز درگیر میگرن شده است مؤثر بوده و اختلالات بخش‌های درگیر را کاهش می‌دهد.

در درمان میگرن با دستگاه آرتی ام اس بیماران هیچ دردی را احساس نمی‌کنند. اغلب جلسات درمان  دو تا سه بار در هفته برگزار می‌شود. البته میزان درگیری افراد با میگرن در تعداد جلسات درمانی تأثیرگذار است.

متمتنمتن

مراحل انجام درمان میگرن با دستگاه rTMS

درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس به‌وسیله ایجاد ضربان‌های مغناطیسی است. بیماران باید قبل از آغاز درمان هرگونه اشیا فلزی مثل طلا یا زیورآلات را از خود جدا کنند. پزشک باتوجه‌به شرایط بیمار از امواج مغناطیسی استفاده می‌کند.

در درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس به طور معمول در جلسه اول درمان، تمام شرایط بیمار بررسی شده و اندازه‌گیری‌های اولیه صورت می‌گیرد. سپس مقدار پالسی که بیمار باید دریافت کند مشخص می‌شود.

دستگاه توسط پزشک معالج شما به طور مرتب روشن و خاموش می‌شود تا امواج تولید و به مغز فرستاده شود. درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس تقریباً 40 دقیقه است. بیمار در تمام طول درمان هوشیار است.

تحریک مغناطیسی مغز برای درمان بیماری‌های دیگری چون اعتیاد، افسردگی، استرس، پارکینسون، اختلالات دوقطبی و مشکلات شنوایی به کار می‌رود.

دستگاه rTMS یک روش جایگزین مناسب برای بیمارانی است که نسبت به دارو حساس هستند و نمی‌توانند از دارو برای درمان میگرن استفاده کنند.

عتمتنممم

امتیازهای درمان میگرن با آرتی ام ‌اس

امتیاز درمان میگرن با تحریک مغناطیسی مغز  چیست؟ هر روشی که برای درمان بیماری‌ها به کار می‌رود دارای مزایا و معایبی است. درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس نیز از این قانون مستثنی نیست.  

  1. درمان میگرن با TMS نسبت به دارو عوارض کمتری دارد.
  2. از جمله روش‌هایی است که نیاز به مداخله ندارد.
  3. هیچ ماده شیمیایی برای درمان وارد بدن بیمار نمی‌شود.
  4. درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس سرپایی است و نیازی به بستری شدن و بی‌هوشی ندارد.

استفاده از شیوه‌های دیگر درمان میگرن معمولاً پیامدهایی مثل افزایش وزن، مشکلات گوارشی یا اختلال درخواب به دنبال دارد. درحالی‌که درمان میگرن با TMS ناخوشی‌های کمتری دارد.

درهرصورت درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس نیز دارای عوارضی است و بیماران  معمولا در جریان پیامدهای آن هستند. البته عوارض ناشی از درمان با دستگاه TMS بسیار کمتر از عوارض دارو یا سایر روش های درمان است.

 

پیامدهایی که بیماران در درمان میگرن با دستگاه های آر تی ام اس مواجه می‌شوند

معمولاً یکی از سؤالات رایج بیماران در درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس از کلینیک اعصاب و روان درباره عوارض احتمالی درمان است. باید به اطلاع بیماران برسانیم که کار با دستگاه TMS نیز پیامدهای خود را دارد.

  1. از رایج‌ترین پیامدهای درمان با دستگاه TMS سردردهای خفیف در طول درمان است. البته به‌مرورزمان سردردها کاهش پیدا می‌کند. درصورتی‌که  زودتر از سردرد رها شوید از مسکن بدون نسخه پزشک استفاده کنید.
  2. در برخی از بیماران امواج مغناطیسی باعث کشش و درد در پوست صورت می‌شود و ممکن است به حساسیت‌های پوستی دچار شوند.
  3. درمان با دستگاه TMS دارای سر و صدای زیادی است. هرچند برای بیماران گوش‌گیر به کار می‌رود اما آنها اغلب از مشکلات شنوایی شکایت می‌کنند. البته باید اطمینان داد که این مشکلات دائمی نیست.

درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس یکی از روش‌های جدید برای کاهش دردهای میگرن است. کلینیک اعصاب و روان راه احیاء تحت نظارت دکتر ابوالفضل احیایی با استفاده از دستگاه TMS به درمان و کاهش دردهای میگرن می‌پردازد. مانند تمامی روش‌های درمانی این روش نیز دارای محاسن و معایبی است. در تمام مراکز اعصاب و روان باید تمام جوانب درمان سنجیده ‌شود تا بیماران با طیب خاطر به درمان میگرن خود اقدام کنند.

 

کد مطلب: ۳۶۱۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت