سرریز شدید موبایل قاچاق بعد از اربعین

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به اربعین حسینی برخی از افراد سودجو که اقدام به قاچاق گوشی‌های تلفن می‌کنند به دنبال این هستند تا از رویه مسافری و با استفاده از اطلاعات زائران اربعین بتوانند اقدام به رجیستر موبایل‌های قاچاق خود کنند.

سرریز شدید موبایل قاچاق بعد از اربعین

هر زمانی رویه واردات مسافری به‌صرفه می‌شود، مافیا برای قاچاق موبایل از رویه مسافری جان می‌گیرد. پس از اینکه ارز واردات گوشی‌های تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلاری حذف شد، تب ورود موبایل قاچاق از طریق رویه مسافری بالا رفت. طوری که بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان موبایل فقط در ۲۲ روز ابتدایی خرداد حدود ۴۰ هزار گوشی آیفون از این طریق وارد کشور شد.

حال به نظر می‌رسد با نزدیکی اربعین حسینی دلالان بازار موبایل دست‌ به‌ کار شده‌اند تا بتوانند از طریق استفاده از اطلاعات زائران اربعین اقدام به رجیستر موبایل‌های قاچاق کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز نسبت به سوءاستفاده متخلفان از اطلاعات هویتی زائران اربعین حسینی برای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه قاچاق هشدار داد.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در این‌ باره اظهار کرد: برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی زائران حین بازگشت به کشور به خرید سیم‌کارت به نام آن‌ها اقدام و از آن برای رجیستری موبایل‌های قاچاق استفاده می‌کنند.

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، در این باره عنوان کرد: سالانه میلیون‌ها نفر در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کنند. زمانی که این حجم از زائران از مرزهای زمینی خارج می‌شوند، با توجه به اینکه مسافر محسوب می‌شوند قابلیت این را دارند که یک دستگاه موبایل را رجیستر و در شبکه ارتباطی کشور فعال کنند.

وی در ادامه بیان کرد: طبیعتاً زائرانی که به کربلا می‌روند خرید موبایل انجام نمی‌دهند. اما موضوعی که در این بین اتفاق می‌افتد این است که عده‌ای سودجو از مدارک سفر زائران برای قاچاق گوشی‌های عمدتاً بالای ۶۰۰ دلار به ویژه اپل از طریق رویه مسافری استفاده می‌کنند.

عالیان خاطرنشان کرد: از اردیبهشت‌ماه برای واردات گوشی های بالای 600 هزار ارزی تخصیص داده نشد. همین موضوع عاملی شد تا قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری بشدت رشد کند.

او گفت: زمانی که واردات تجاری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار انجام نمی‌شود به دلیل وجود تقاضا در بازار، رویه قاچاق موبایل از طریق رویه مسافری جایگزین آن می‌شود. این در حالی است که این اتفاق آسیب بسیار زیادی به مصرف‌کننده و فعالان اقتصادی در این حوزه می‌زند. از سوی دیگر ارزی که از بازار موبایل برای این کار خارج می‌شود به شدت بازار را دچار نوسان خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری حدود ۱۲۰ هزار موبایل از طریق رویه مسافری وارد کشور شد. طبیعتاً با راهپیمایی میلیونی اربعین این عدد به مراتب خیلی بیشتر خواهد شد.

او در بخشی از سخنان عنوان کرد که زائران از قرار دادن اطلاعات شخصی خود به افراد سودجو امتناع کنند.

عالیان در انتها یادآور شد: در یکی دو سال اخیر به دلیل محدودیت کرونا شاهد واردات قاچاق از طریق رویه مسافری توسط مسافران اربعین نبودیم. اما در سال ۹۸ حجم بسیار زیادی تلفن همراه به ویژه آیفون از این طریق وارد کشور شد.

منبع: تجارت نیوز
کد مطلب: ۳۶۲۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت