راهنمای خرید مکمل آمینو اسید برای افراد لاغر

از اهمیت مواد مغذی که باید به بدن برسد کمابیش می‌دانید؛ اما شاید چیزی که از آن غافل شده‌اید محدود کردن این مواد مغذی به ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد؛ درحالی‌که اهمیت آمینواسیدها به لحاظ تاثیری که بر متابولیسم افراد می‌گذارند حتی اثرگذاری بیش از ویتامین‌ها خواهند داشت.

راهنمای خرید مکمل آمینو اسید برای افراد لاغر

 البته در نظر داشته باشید منظور از این جمله حذف ویتامین و یا کم اهمیت شمردن آن نیست. هر سه این گروه (ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسیدها) در جایگاه خود در یک رژیم غذایی اصولی بسیار حائز اهمیت هستند. در صورتی که بدن به تنها قادر به تامین آمینواسید کافی نباشد همچنان که در شرایط مشابه به سراغ مولتی‌ویتامین‌ها و مینرال‌ها می‌رویم در اینجا هم مکمل آمینو اسید این خلا را پر می‌کند.

آمینو اسید چیست؟

آمینو اسیدها مولکول‌های کوچکی هستند که با اتصال به یکدیگر مولکول‌های پروتئین را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، ۲۰ نوع آمینو اسید در بدن انسان وجود دارد. هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیسین، متیونین، والین، تیپتوفان، ترونین و فنیلالانین در دسته آمینو اسیدهای ضروری قرار دارند.

تمام مواد غذایی حیوانی از جمله گوشت، ماهی، مواد لبنی و تخم‌مرغ حاوی آمینو اسیدهای ضروری هستند. آمینو اسیدها در گیاهان هم وجود دارند. اگر گیاه‌خوار هستید، باید با مصرف انواع غلات، حبوبات، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل، سویا و کینوا، آمینو اسیدهای ضروری بدنتان را تامین کنید. مکمل آمینواسید تشکیل شده از آمینواسیدهای ضروری است که میان ورزشکاران به منظور حفظ عضلاتشان از محبوبیت بالایی برخوردار است.

فواید آمینو اسید

آمینو اسیدها از جنبه‌های مختلف بر بدن تاثیر می‌گذارند. آن‌ها باعث ساخت و حفظ پروتئین می‌شوند و بافت عضلانی را افزایش می‌دهند. سنتز هورمون‌ها، تنظیم عملکرد سیستم ایمنی، تولید و تنظیم انرژی، ساخت پروتئین‌های ساختاری برای بافت‌های اتصالی در مفصل‌ها و پوست، جذب مواد معدنی لازم، تنظیم قند خون و محافظت از سلول‌های عصبی از فواید آمینو اسیدها هستند.

آمینو اسیدها چگونه در کاهش وزن نقش دارند؟

محققان بررسی کرده‌اند که این مولکول‌های کوچک چگونه منجر به کاهش وزن می‌شوند. آن‌ها از جنبه‌های مختلف به این سوال پاسخ داده‌اند:

تقویت عملکرد ورزشی

مصرف این مکمل عملکرد ورزشی شما را تقویت می‌کند. هرچقدر هم جنب‌وجوش شما بیشتر باشد و تمرین‌ بیشتری انجام دهید، روند کاهش وزن هم بهتر پیش می‌رود. اگر به‌طور روزانه از مکمل آمینو اسید استفاده کنید، انرژی‌تان حین تمرین بیشتر می‌شود و کمتر خسته می‌شوید؛ بنابراین بیشتر ورزش می‌کنید و کالری بیشتری هم می‌سوزانید. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که آمینو اسیدهای ایزولوسین، والین و لوسین، باعث تقویت بدن شما در ورزش‌های استقامتی می‌شوند.  مهم است برای تهیه یک مکمل آمینواسید با کیفیت مناسب به سراغ داروخانه‌های معتبر بروید. بستری که برای نگهداری این محصولات در نظر گرفته می‌شود در حفظ کیفیت آن‌ها تاثیر مستقیم دارد.

افزایش عضله‌سازی

اگر از مکمل‌های آمینو اسید برای کاهش وزن استفاده کنید، ماهیچه‌ها هم تقویت می‌شوند. علت اصلی تاثیر این مکمل‌ها در کاهش چربی به رشد ماهیچه‌ها ربط دارد. هرچقدر حجم ماهیچه‌ها بیشتر باشد، احتمالا از بین رفتن چربی‌ها هم بیشتر می‌شود.

بافت ماهیچه‌ای به انرژی بیشتری احتیاج دارد؛ بنابراین وقتی عضله‌سازی می‌کنید، متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند و کالری می‌سوزانید. برای کاهش وزن با مکمل‌های آمینو اسید باید از آمینو اسیدهای شاخه‌دار استفاده کنید.

ایزولوسین، لوسین و والین، آمینو اسیدهای شاخه‌دار هستند و لوسین در رشد ماهیچه مهم‌ترین نقش را دارد. آمینو اسیدهای شاخه‌دار به حفظ توده عضلانی هم کمک می‌کنند. اگر برنامه غذایی خاصی دارید و کمتر غذا می‌خورید، احتمال از بین‌رفتن عضله‌ها وجود دارد. در چنین حالتی، مکمل‌های آمینو اسید از تحلیل عضله‌ها حین رژیم غذایی جلوگیری می‌کنند.

تحریک هورمون رشد

یکی از راه‌های چربی‌سوزی و کاهش وزن، افزایش هورمون رشد است. سوماتوتروپین یکی از این هورمون‌ها است که در شب و حین خواب تولید می‌شود. این هورمون منجر به تولید پروتئین از آمینو اسیدها و اکسیداسیون چربی می‌شود. میتیونین، آرژنین و گلوتامین از آمینو اسیدهایی هستند که با تحریک هورمون رشد منجر به چربی‌سوزی می‌شوند. بعضی از شواهد نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های حاوی گلوتامین و آرژنین با شکم خالی قبل از خواب، باعث ترشح سوماتوتروپین و چربی‌سوزی می‌شود.

فثقفقث

انسداد ذخیره چربی با گلوتامین

گلوتامین در بدن به گلوکز تبدیل می‌شود. گلوکز هم انرژی موردنیاز بدن را تامین کرده و مانع ذخیره‌سازی چربی در بدن می‌شود؛ بنابراین با مصرف مکمل‌های حاوی گلوتامین، علاقه شما به مصرف قند و شکر کاهش می‌یابد.  

آمینو اسیدهای موثر در کاهش وزن

آسپاراژین

آسپاراژین یکی از آمینو اسیدهای موثر در کاهش وزن است. این ترکیب حساسیت انسولین را در بدن افزایش می‌دهد. این کار به ذخیره انرژی در ماهیچه کمک می‌کند و مانع از تجمع چربی در بدن می‌شود. مکمل آسپاراژین در کاهش خستگی بعد از تمرین ورزشی هم نقش دارد.

کارنیتین

کارنیتین ترکیبی از آمینو اسیدهای لیسین و متیونین است و اسیدهای چرب را به داخل سلول منتقل می‌کند. با این کار، اسیدهای چرب در چرخه سوخت‌وساز بدن قرار می‌گیرند. کارنیتین با افزایش چربی موردنیاز برای تامین انرژی، از افزایش چربی دور شکم جلوگیری می‌کند.

سیستئین

مکمل‌هایی که سیستئین دارند می‌توانند چربی را کم کنند. این مکمل‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. این استرس به نوعی به چاقی و اضافه وزن مربوط می‌شود. علی‌رغم اینکه مردم زیاد این نوع آمینو اسید را نمی‌شناسند؛ ولی این مواد مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی، تاثیر قابل‌توجهی روی سطح سلامتی بدن می‌گذارند.

با مصرف مکمل آمینو اسید به هدف کاهش وزن خود با سرعت بیشتری خواهید رسید.

چه ورزشکار حرفه‌ای باشید و چه برنامة تمرینی و رژیمی برای کاهش وزن اصولی و یا حتی به منظور حفظ عضلات خود در حین تمرینات مقاومتی از مواهیب مکمل آمینواسید بهره خواهید برد. به‌طور کلی بلوک‌های پروتئینی درون آمینواسید در مسیر کاهش و افزایش وزن اجازه نمی‌دهد بافت عضلانی فرد به همراه چربی‌ها مورد تخریب قرار گیرد.

 

کد مطلب: ۳۶۲۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت