آشنایی با خواص عصاره گیاهی کاسنی و شیرین بیان

ریشه گیاه کاسنی تازه، از 68 درصد اینولین با وزن خشک تشکیل شده است. اینولین نوعی فیبر است که به نام فروکتان یا فروکتولیگو ساکارید شناخته می‌شود.

آشنایی با خواص عصاره گیاهی کاسنی و شیرین بیان

این ماده کربوهیدراتی است که از زنجیره کوتاهی از مولکول‌ های فروکتوز ساخته می‌شود که بدن آن را هضم نمی‌کند. گیاه کاسنی که عصاره کاسنی یکی از انواع عصاره های آن است به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند، به این معنی که باکتری های مفید روده را تغذیه می کند. این باکتری های مفید در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش دارند.

فیبر ریشه کاسنی می تواند کنترل قند خون را به ویژه در افراد مبتلا به دیابت تقویت کند. این تاثیر به دلیل اینولین موجود در آن است که باعث رشد باکتری‌ های مفید درگیر در متابولیسم کربوهیدرات می‌شود. فیبر ریشه کاسنی نیز حاوی ترکیباتی مانند اسید های کاسنی و کلروژنیک است که در مطالعات جوندگان نشان داده شده است که حساسیت عضلانی به انسولین را افزایش می دهد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که فیبر موجود در گیاه کاسنی  اشتها را تنظیم می کند و کالری دریافتی را کاهش می دهد و احتمالاً منجر به کاهش وزن شود. یک مطالعه 12 هفته ای روی 48 بزرگسال با اضافه وزن، مشخص کرد که مصرف 21 گرم در روز اولیگو فروکتوز مشتق شده از کاسنی، که بسیار شبیه به اینولین است، منجر به کاهش قابل توجه 1 کیلوگرم  وزن بدن شد.

عصاره کاسنی برای فشار خون مفید و موثر است. فشار خون از جمله بیماری هایی است که در زندگی مدرن امروزی به دلیل فشار های روانی، تغذیه نامناسب یا عوامل وراثتی گریبان گیر بسیاری از افراد است. برای کنترل این مشکل اغلب مردم به مصرف دارو های شیمیایی روی می آورند اما شاید بهتر باشد قبل از هر چیزی از عرق گیاهان دارویی برای رفع این مشکل استفاده شود. عصاره کاسنی یکی از این گیاهان است که به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. این عرق گیاهی خون را تصفیه و پاک می کند و در صورتی که به صورت مرتب و طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرد به کاهش فشار خون کمک زیادی می کند. عصاره کاسنی کلسترول خون را کاهش داده و از بیماری های قلبی به میزان زیادی جلوگیری می کند.

به جرات میتوان گفت مهمترین خاصیت ریشه شیرین بیان برای معده، درمان زخم معده می باشد. پزشکان طب سنتی به افرادی که دچار زخم معده هستند، توصیه می کنند یک دوره 3 الی 4 ماهه از عصاره این گیاه شگفت انگیز مصرف کنند. دلیل درمان زخم معده توسط شیرین بیان، وجوده ماده گلیسیریزین است. این ماده اثنی عشر، گاستریت، زخم های گوارشی و زخم های حاد معده را درمان می کند.

نحوه مصرف عصاره شیرین بیان برای معده و تهیه آن بسیار آسان است و بهانه ای برای درست نکردن آن وجود ندارد! مقدار یک قاشق غذاخوری از پودر ریشه شیرین بیان را همراه یک لیوان آب مخلوط کرده و در ظرف بریزید. ترکیب به دست آمده را هم بزنید و روی اجاق گاز قرار دهید. اجازه دهید مدت زمان 20 دقیقه بجوشد. سپس از صافی رد کنید. ترکیب به دست آمده را روزانه به مقدار نصف لیوان برای تسکین مشکلات معده مصرف نمایید.

نحوه مصرف عصاره شیرین بیان برای معده به شکل دیگری نیز انجام می شود. مقداری از پودر ریشه را به همراه عسل مخلوط کرده و روزانه یک قاشق میل کنید.

ریشه شیرین بیان برای معده به صورت شیره نیز عرضه می شود. شیره شیرین بیان هم در داشتن خواص هیچ فرقی با دمنوش آن ندارد.

روش های بسیاری برای مصرف گیاه شیرین بیان جهت درمان مشکلات معده وجود دارد. در این بخش قصد داریم به بهترین محصولات شیرین بیان برای درمان مشکلات معده بپردازیم.

  1. برای درمان دل دردی که در اثر سوء هاضمه ایجاد شده است می توان از یک استکان جوشانده گیاه شیرین بیان استفاده نمود.
  2. برای اینکه غذا بهتر هضم شود، می توان یک استکان چای شیرین بیان یا جوشانده آن را مصرف کرد.
  3. از دم کرده گیاه شیرین بیان، برای درمان زخم معده استفاده می شود. همینطور می توان ریشه گیاه شیرین بیان را پوست گرفته، آسیاب نمود و روزانه 1 گرم از آن را با ترکیب عسل استفاده کرد.
  4. می توان از قرص DGL برای رفع مشکلات معده استفاده کرد.
  5. برای بهبود رفلاکس معده، می توان ریشه شیرین بیان را پودر کرده و از آن استفاده نمود. در کنار آن پیش از هر وعده غذایی 1 الی 2 قرص که شامل 400 میلی گرم گیاه شیرین بیان است استفاده کرد.
  6. از شربت شیرین بیان هم می توان برای درمان مشکلات معده استفاده کرد.
  7. جوشانده گیاه شیرین بیان برای درمان مشکلات معده استفاده زیادی می شود و می تواند برای ورم معده، رفلاکس معده، ترشی معده و رفع نفخ مفید باشد.

 

کد مطلب: ۳۶۵۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت