ایران و عربستان به دنبال راه اندازی حج عمره مفرده هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج با تاکید بر اینکه راه اندازی حج عمره مفره نیازمند مذاکرات مسئولان ایران و عربستان است، گفت: مسئولان دو کشور به دنبال راه اندازی حج عمره هستند.

ایران و عربستان به دنبال راه اندازی حج عمره مفرده هستند

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ضمن تبریک عید سعید فطر به ملت ایران اسلامی و مسلمانان جهان اسلام با بیان اینکه نباید با بیان سخنان غیر کارشناسی در مسایل حج سبب ایجاد تنش در جامعه شد، اظهار داشت: راه اندازی حج عمره مفرده منوط به انجام مذاکرات کارشناسی شده بین مسئولان دو کشور ایران و عربستان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نمی توان از زمان دقیق راه اندازی حج عمره مفرده سخنی بی میان آورد، در خصوص راه اندازی سفارت و کنسولگری ایران در عربستان نیز گفت: با توجه به روند موجود سفارت و کنسلوگری ایران در عربستان می بایست تا پیش از آغاز سفر حج تمتع فعالیت خود را آغاز نماید.

پس از تصمیم مسئولان برای اجرای راه اندازی حج عمره اقدام خواهیم کرد

ایران و عربستان به دنبال راه اندازی حج عمره مفرده هستند

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، پس از اتخاذ تصمیم مسئولان برای اجرای راه اندازی حج عمره ما نیز اقدام خواهیم کرد.

حجت الاسلام نواب ادامه داد: رسانه ها باید از انتشار هرگونه خبر غیر کارشناسی در خصوص راه اندازی حج عمره پرهیز کنند زیرا در غیر این صورت سبب ایجاد برخی تنش ها در جامعه و نیز آثار منفی بر نرخ ارز و غیره خواهد شد.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز پیش تر با تشریح اقدامات انجام گرفته برای حج ۱۴۰۲ از تشکیل کارگروه‌های مشترک ایران و عربستان و عقد قراردادهای ویژه برای ارائه خدمات خاص به حجاج کشورمان خبر داد.

غلامرضا رضایی از آخرین برنامه ریزی ها برای حج تمتع ۱۴۰۲ و تشکیل کارگروه های مشترک بین سازمان حج و زیارت و موسسات عربستان به منظور ارائه خدمات مطلوب به حجاج کشورمان و عقد قراردادهای اسکان، تغذیه و حمل و نقل برای ارائه خدمات خاص به حجاج کشورمان خبر داد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ها و اقدامات لازم برای حج تمتع ۱۴۰۲ صورت گرفته، به انعقاد قراردادهای اسکان، تغذیه و حمل و نقل حجاج کشورمان اشاره کرد و گفت: هیئتی متشکل از مدیران عالی حج و زیارت و کارشناسان بخش های مختلف به ریاست معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت که ۱۰ روز قبل با دستور رئیس سازمان حج و زیارت و به منظور پیگیری امور حج تمتع ۱۴۰۲ به عربستان سفر کرده بودند، امروز به ایران بازگشتند.

در این سفر هیئت اعزامی سازمان حج و زیارت توانست مقدمات لازم برای حضور زائران ایرانی در حج تمتع ۱۴۰۲ را مهیا کند تا حجاج کشورمان در کمال آرامش، عزت، امنیت و سلامت در این سفر معنوی حضور داشته باشند.

رضایی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای حج تمتع پیش رو گفت: با تشکیل کارگروه های تخصصی سازمان حج و زیارت و دفتر نمایندگی سازمان در عربستان با مسئولان و مقامات موسسات و ادارات تابعه وزارت حج عربستان که عهده دار برنامه ریزی و هماهنگی و پیگیری امور مربوط به حجاج کشورهای مختلف هستند، کارگروه های متعدد تشکیل و جلسات مختلفی برگزار شد.

وی تاکید کرد: با عنایت الهی و تلاش های صورت گرفته از سوی همه دست اندرکاران و هیئت اعزامی، مقدمات لازم به منظور حضور حجاج کشورمان در عربستان و خدمات رسانی مطلوب به آنها به نحو شایسته ای فراهم آمد.

انعقاد قرارداد ۴ آشپزخانه در مکه و مدینه برای طبخ غذای زائران


رضایی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تغذیه زائران گفت: در این بخش با توجه به ضوابط و مقررات کشور عربستان، چهار آشپزخانه مجهز و صنعتی تدارک دیده شد تا به صورت متمرکز، غذاهای ایرانی را متناسب با ذائقه حجاج کشورمان طبخ و توزیع کنند.

وی با بیان اینکه قرادادهای مربوط به آشپزخانه ها نیز توسط دفتر نمایندگی سازمان به امضا رسیده است، ادامه داد: ۲ آشپزخانه مجهز و صنعتی در شهر مکه و ۲ آشپزخانه نیز در مدینه کار طبخ و توزیع غذای زائران ایرانی را انجام می دهند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت تصریح کرد: یکی از آشپزخانه های طرف قرارداد که در مکه قرار دارد در زمینی به مساحت حدود ۱۴ هزار متر مربع با ۲۷ هزار متر بنا در سه طبقه با سفارش سازمان حج و زیارت و اجرا و تامین اعتبار طرف سعودی بنا شده که قادر است روزانه بیش از ۱۵۰ هزار پرس غذا را طبخ و توزیع کند. این آشپزخانه از نظر امکانات، تجهیزات و کمیت پخت نه تنها در کشور عربستان بلکه در غرب آسیا بی نظیر است و نمونه مشابهی ندارد.

رضایی همچنین درباره اقلام تدارکاتی برای طبخ غذا گفت: تمام اقلام مورد نیازتوسط اداره مربوطه و کمیسیون های تخصصی بر مبنای برنامه غذایی مناسب با نیازها و ذائقه زائران، براساس نظرات کارشناسان حوزه تغذیه، تنظیم و تهیه می شود.

اتوبوس های با کیفیت کار انتقال زائران ایرانی را انجام می دهد

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای حمل و نقل حجاج و قراردادهای منعقد شده از سوی دفتر نمایندگی سازمان اظهار کرد: در مسیرهای بین شهری چهار شرکت با اتوبوس های با کیفیت و امکانات رفاهی مناسب (اتوبوس مدل ۲۰۱۹ به بالا) نسبت به جابجایی حجاج اقدام می کنند.

حمل و نقل درون شهری با ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای زائران ایرانی

وی در خصوص حمل و نقل درون شهری نیز توضیح داد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی سازمان حج و زیارت و همچنین هماهنگی با طرف های سعودی و شرکت های تحت پوشش سندیکای اتوبوسداران، سرویس های مناسبی برای اعزام زایران از هتل به مسجدالحرام تدارک دیده شده است.

به گفته معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت، بر اساس قرارداد منعقد شده سه شرکت با ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به صورت شبانه روزی در مسیرهای هتل به حرم و بالعکس تردد می نمایند و خدمات لازم را به زائران ایرانی ارائه می دهند.

وی افزود: این اتوبوس ها به صورت اختصاصی برای زائران کشورمان تدارک دیده شده است؛ البته در برخی مسیرهای نزدیک به حرم، حجاج ما با حجاج سایر کشورها به صورت مشترک از اتوبوس های درون شهری کشور میزبان استفاده می کنند که اطلاعات لازم در خصوص این مسیرها نیز به زائران ارائه می شود.

برنامه ریزی برای مشاعر مقدسه

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت در رابطه با خدمات رسانی به زائران در مشاعر مقدسه نیز اظهار کرد: یکی از مسائل حائز اهمیت برای سازمان حج وزیارت خدمات دهی در مشاعر مقدسه می باشد که شرکت های طرف قرارداد با دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت، با سرعت در حال آماده کردن سرزمین منا، عرفات و مشعر برای اقامت حجاج در ایام تشریق هستند.

رضایی ابراز امیدواری کرد که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و همچنین قراردادهای منعقد شده با طرف کشور میزبان، شاهد خدمات رسانی مطلوب و شایسته به زائران کشورمان باشیم.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۷۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت