آیا خارجی ها از دبی به عربستان سعودی می روند؟/ چالش مسکن و نوشیدنی الکلی

با وجود کاهش سختگیری ها در عربستان سعودی، همچنان ممنوعیت هایی درباره مصرف نوشیدنی الکلی، روابط زنان و مردان خارج از چارچوب ازدواج و همجنسگرایی وجود دارد.

آیا خارجی ها از دبی به عربستان سعودی می روند؟/ چالش مسکن و نوشیدنی الکلی

خبرگزاری امریکایی بلومبرگ در گزارشی نوشت تلاش های عربستان برای اقناع شهروندان خارجی به ترک دبی و کار و زندگی در عربستان سعودی با سختی های همراه شده است. این تلاش به دلیل عوامل مرتبط با زیرساخت ها، سبک زندگی و دیگر چالش ها با مشکلات و موانعی روبه رو شده است.

دولت ریاض قبل از این اعلام کرده بود ادامه قرارداد و همکاری با شرکت ها و موسسات تجاری خارجی بعد از سال 2024 منوط به استقرار دفتر منطقه ای آنها در عربستان سعودی است.

هم اکنون دفتر منطقه ای اکثر شرکت های خارجی در دبی است. این شرط یعنی اینکه شرکت ها باید دفتر منطقه ای خود را از دبی به عربستان سعودی منتقل کنند. این موضوع خود به یکی از موضوعات رقابت عربستان سعودی و امارات تبدیل شده است. این در حالی است که شرایط فرهنگی و سبک زندگی در دبی برای شهروندان خارجی به مراتب بهتر و متفاوت از عربستان سعودی است.

1555657_174

 ریاض پایتخت عربستان سعودی

این اقدام با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و نیروی کار خارجی در چارچوب برنامه ولیعهد سعودی محمد بن سلمان برای باز کردن کشورش در برابر بازارهای بین المللی انجام می شود.

بلومبرگ اضافه کرد: "‌براساس این برنامه قرار است ریاض پایتخت عربستان سعودی یکی از 10 شهر اقتصادی جهان شود و تعداد ساکنان آن تا سال 2030 میلادی به 15 میلیون نفر افزایش یابد اما موانع متعددی در برابر این برنامه وجود دارد که با سخت گیری ها در شریعت مرتبط هستند".

عربستان سعودی همچنین در قالب چشم انداز 2030 قصد دارد تا این سال، ضمن قطع وابستگی به درآمدهای نفتی، در کسب درآمدهای غیرنفتی،‌رکورد ثبت کند.

بلومبرگ در گزارش خود اضافه کرد: "سوال بزرگ این است آیا ریاض آماده چنین تغییراتی است؟ در زمینه زیرساخت ها، اسکان، سبک زندگی و حتی به لحاظ اداری آیا ریاض آمادگی میزبانی از نیروی کار خارجی سطح بالا و خانواده هایشان است؟ 

همزمان این علامت سوال هم وجود دارد که آیا نیروی کار خارجی آمادگی دارد دبی را ترک کند در حالی که این شهر امارات نسبت به عربستان سعودی از آزادی بیشتری برخودار است؛ حتی اگر هزینه ها در دبی بیشتر باشد.

دبی - امارات

1555670_474

قطعا دولت عربستان سعودی به لحاظ مالی مشکلی برای اجرای تغییرات ندارد اما نشانه ها می گویند راه طولانی در برابر این برنامه آنان برای رسیدن به اهداف وجود دارد.

با وجود کاهش سختگیری ها در عربستان سعودی، همچنان ممنوعیت هایی درباره مصرف نوشیدنی الکلی، روابط زنان و مردان خارج از چارچوب ازدواج و همجنسگرایی وجود دارد. این موارد به عنوان جرایم اخلاقی شناخته می شوند و مجازات قانونی دارند. همچنین گزینه های محدودی برای مناطق مسکونی دارای سبک زندگی غربی و مدارس بین المللی در شهرهای بزرگ عربستان سعودی وجود دارد.

با وجود اینکه در عربستان سعودی به کریس رونالدو ستاره پرتغالی فوتبال اجازه داده شد با دوست و شریک زندگی اش جورجینا رودریگز باهم زندگی کنند اما قطعا تعداد محدودی هستند که می توانند با شریک زندگی در این کشور زندگی کنند.

این ستاره فوتبال چندی قبل به باشگاه النصر سعودی پیوست و هم اکنون به همراه شریک زندگی و فرزندانش در ریاض زندگی می کند.

خارجی ها همچنین از طولانی شدن  زمان دست یابی به ویزای کاری در عربستان سعودی شکایت دارند.

مشکلاتی در زیرساخت های شهرهای عربستان سعودی هم وجود دارد. برنامه ریزی اصلی توسعه ریاض بارها با تاخیر مواجه شد. ساخت مترو در ریاض که قرار بود در سال 2019 تکمیل شود هنوز افتتاح نشده است.

همچنین تعداد خانه های مناسب برای زندگی شهروندان خارجی در عربستان سعودی کافی نیست به همین دلیل اجاره این نوع خانه ها با افزایش شدید قیمتی روبه رو شده است. 

یافتن مسکن مناسب به ویژه در مجتمع های مسکونی به چالشی برای سکونت شهروندان خارجی در عربستان سعودی تبدیل شده است. مجتمع های مسکونی به دلیل امکاناتی مثل شرایط راحت تر برای لباس پوشیدن و‌ وجود سالن های ورزشی و استخر اختصاصی، در اولویت انتخاب شهروندان خارجی برای زندگی در عربستان سعودی هستند. 

همچنین در شرایط فعلی امکان دریافت حقوق های خیلی بالا برای شهروندان خارجی در عربستان سعودی اندک است به همین دلیل انگیزه آنها برای انتقال از دیگر شهرهای منطقه مثل دبی به عربستان سعودی کم است.

با این حال به برخی کارکنان خارجی اعلام شده در صورت انتقال از دبی به ریاض با افزایش 20 تا 25 درصدی حقوق روبه رو خواهند شد.

یکی از بزرگترین تهیه کنندگان در شبکه تلویزیونی ام بی سی عربستان سعودی گفت او و دیگران بعد از انتقال به ریاض 35 تا 40 درصد افزایش حقوق خواهند داشت. با این حال بسیاری از این اقدام نگرانی هستند.

دفتر مرکزی این شبکه هم اکنون در دبی است اما برای انتقال دفتر مرکزی و اکثر کارکنانش به ریاض تا سال 2024 در حال برنامه ریزی است. 

این تهیه کننده که خواست نامش اعلام شود گفت شما در دبی مثل اکثریت مردم خارجی هستند اما در ریاض اینگونه نیست و باید با ذهنیت مردم محلی تعامل کنید.

یک کارمند اروپایی که در زمینه برگزاری مراسم ها و میهمانی ها در عربستان سعودی فعالیت می کند گفت اکثر شهروندان خارجی آماده سبک زندگی ریاض نیستند.

به رغم تغییر قواعد سختگیرانه درباره لباس و جداسازی میان زنان و مردان و ورود زنان به بازار کار در سعودی اما هر گونه انتقاد از سران کشور و حکومت می تواند منجر به اخراج، زندان یا حتی گزینه بدتری شود.

امارات هم محدودیت های مشابهی درباره آزادی بیان اعمال می کند اما جرم انگاری ارتباط جنسی خارج از ازدواج را لغو و هزینه صدور مجوز نوشیدنی های الکلی را صفر کرد. 

منبع: عصر ایران
کد مطلب: ۳۶۷۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت