نشانه های خرابی کلاویه پیانو و 4 روش برای پیشگیری از آن

یکی از مهم‌ترین مسائل قبل از خرید پیانو، بررسی کلاویه‌های پیانو است. کلاویه‌های پیانو، مهم‌ترین قسمت پیانو هستند و به شکل کلید‌های سیاه و سفید طراحی می‌شوند.

نشانه های خرابی کلاویه پیانو و 4 روش برای پیشگیری از آن

نوازندگان حرفه‌ای، معتقد هستند کیفیت کلاویه‌های پیانو اهمیت بسیار زیادی دارد. کلاویه‌هایی که جنس خوبی نداشته باشند، نواختن را با مشکل مواجه می‌سازند. هر کلاویه نت خاصی را تولید می‌کند و  نقش مهمی در فرآیند تولید موسیقی دارد.

گاهی اوقات ممکن است کلاویه‌های پیانو دچار مشکل شوند و نواختن موسیقی را با مشکل مواجه سازند. به همین دلیل، باید قبل از خرید پیانو در رابطه با کلاویه و ویژگی‌های آن اطلاع داشته باشید. اگر به تازگی نواختن پیانو را شروع کردید، پیشنهاد می‌کنیم محتوای نسل موزیک در مورد اینکه پیانو مناسب برای مبتدی‌ ها، چه ویژگی هایی دارد را مطالعه کنید.

اهمیت بررسی کلاویه های پیانو قبل از خرید

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از نوازندگان ایجاد می‌شود، این است که چرا باید کلاویه‌های پیانو را قبل از خرید بررسی کرد؟ در پاسخ باید بگوییم، کیفیت و قدرت صدای پیانو کاملاً با کیفیت و قدرت کلاویه‌ها مرتبط است. کلاویه‌های با کیفیت و قوی، حساسیت بسیار زیادی نسبت به ضربه دارند. زمانی که نوازنده فشار بیشتری روی کلاویه وارد کند، صدای قوی‌تری تولید خواهد شد و هر چقدر فشار روی کلاویه کمتر باشد، صدا ضعیف‌تر خواهد بود.

کلاویه‌هایی که حساسیت زیادی نسبت به ضربه دارند، با کم‌ترین فشار، صدایی قوی تولید می‌کنند. در نتیجه، نوازنده برای نواختن موسیقی خسته نخواهد شد. بنابراین حساسیت کلاویه اهمیت بسیار زیادی دارد و بر فرآیند نواختن موثر است.

یکی دیگر از مسائلی که باید قبل از خرید پیانو ارزیابی شود، وزن کلاویه‌ها هستند. کلاویه‌های سنگین گزینه مناسبی برای نواختن نخواهند بود. هر چقدر وزن کلاویه بیشتر باشد، نوازنده باید فشار بیشتری به آن وارد کند تا صدا تولید شود. از طرفی، نواختن با کلاویه‌های سبک چندان راحت نیست. به همین دلیل، کلاویه پیانو باید وزن استاندارد و ایده آلی داشته باشد.

چرا کلاویه پیانو صدا می دهد؟

 

ثثصقسثقپ

عوامل مختلفی منجر به آسیب دیدن کلاویه‌ها می‌شوند. در این حالت صدای ناهنجاری از کلاویه تولید خواهد شد که بسیار آزار دهنده است. بسیاری از نوازندگان حرفه‌ای، معتقد هستند عملکرد پیانو به صورت مستقیم بر صدای کلاویه موثر است.

همانطور که گفته شد، کلاویه‌ها باید وزن ایده عالی داشته باشند. گاهی اوقات مشکلاتی مثل بیش از حد سبک بودن یا بیش از حد سنگین بودن کلاویه‌ها، منجر به تولید صدای ناهنجار می‌شود. همچنین استفاده مداوم و پیوسته از کلاویه‌های پیانو، ممکن است به ساختار کلاویه‌ها آسیب برساند و صدای نامناسبی تولید کند. علاوه بر این، تغییرات محیطی دیگر مثل تغییرات آب و هوایی و گرد و غبار بر این مسئله تاثیر گذار هستند.

اکثر کلاویه‌ها از جنس چوب هستند. همین موجب می شود که به راحتی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی مثل افزایش دمای هوا یا رطوبت، کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین ورود گرد و غبار به داخل کلاویه‌ها و تجمع آلودگی در شیارهای پیانو، منجر به تولید صدای نامناسب می‌شود.

برای جلوگیری از خرابی کلاویه چه باید کرد؟

 

ذردرذدرذد

·به خوبی از پیانو نگهداری کنید.

یکی از مسائلی که به رفع صدای نامناسب کلاویه‌ها کمک می‌کند، نگهداری درست از پیانو است. همانطور که گفته شد، ورود گرد و غبار به کلاویه‌ها منجر به تولید صدای نامناسب می‌شود. بنابراین باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا گرد و غبار در کلاویه‌های پیانو تجمع پیدا نکند. برای انجام این کار، کافی است پیانو را در یک محیط مناسب قرار دهید. قرار دادن پیانو در مقابل پنجره یا محیط‌هایی که در مجاورت گرد و غبار و آلودگی هستند، به هیچ وجه مناسب نیست.

تجمع گرد و غبار در کلاویه‌ها، منجر به بروز مشکلاتی مثل شل شدن وزنه‌های کلید می‌شود. در این حالت، صدای بسیار قوی شنیده می‌شود که گوش را آزار می‌دهد. از دیگر نکات نگهداری کلاویه‌های پیانو این است که از یک پوشش برای سطح کلاویه‌ها استفاده کنید. زمانی که از پیانو استفاده نمی‌کنید، این پوشش را روی سطح کلاویه‌ها قرار دهید.

·از محیط گرم و مرطوب دوری کنید.

جنس کلاویه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند. بهتر است از همان ابتدا برای خرید یک پیانو با کیفیت و جنس عالی اقدام کنید. با توجه به اینکه اکثر کلاویه‌ها از جنس چوب هستند، بهتر است از محیط‌های گرم و مرطوب دوری کنید. حتی اگر منطقه زندگی شما آب و هوای مرطوب و گرم دارد، بهتر است پیانو را در یک اتاق خشک و خنک نگهداری کنید. به این ترتیب، آسیبی به کلاویه‌های پیانو وارد نخواهد شد.

·پیانو را از دیوار دور کنید.

 

ثصثقثصقپ

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان برای رفع صدای ناهنجار کلاویه‌ها انجام داد، این است که پیانو را از دیوار دور کنید. این مسئله نه تنها از ایجاد صدای ناهنجار جلوگیری می‌کند، بلکه از آسیب رسیدن به کلاویه‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد. زمانی که پیانو به دیوار چسبیده باشد، صدای آن از دیوار عبور خواهد کرد.

این مسئله برای همسایه‌ها بسیار آزاردهنده است علاوه بر این، چسبیدن پیانو به دیوار از تهویه جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، هوای کافی در داخل کلاویه‌ها رد و بدل نخواهد شد. در نتیجه، چوب کلاویه‌ها آسیب می‌بینند و صدای ناهنجار تولید می‌شود. اما اگر پیانو از دیوار دور شود، هوای کافی از داخل کلاویه‌ها عبور می‌کند.

·به پیانو زمان استراحت بدهید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که نوازندگان حرفه‌ای باید به آن توجه کنند، این است که به پیانو زمان استراحت بدهند. کار کشیدن از پیانو به صورت ۲۴ ساعته، در نهایت به کلاویه‌ها و باقی اجزای پیانو آسیب می‌زند. بنابراین برای فرایند نواختن برنامه ریزی کنید. بهتر است در یک بازه زمانی خاص، به خود و پیانو تایم استراحت دهید. به این ترتیب، از آسیب رسیدن به پیانو جلوگیری خواهد شد.

نتیجه مطالب

نگهداری از پیانو اهمیت بسیار زیادی دارد. آسیب رسیدن به هر یک از اجزای پیانو، در نهایت منجر به تولید صدای ناهنجار می‌شود. این مسئله برای نوازندگان حرفه‌ای که به صورت مداوم در حال نواختن هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین بهتر است قبل از خرید پیانو، از جنس و کیفیت کلاویه‌ها آگاهی پیدا کنید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نکات مهم خرید پیانو به اینجا مراجعه کنید ولی به طور کلی توصیه می کنیم کلاویه‌هایی را انتخاب کنید که وزن استانداردی داشته و از بهترین چوب ساخته شده باشند.

مسئله دیگر، نگهداری بعد از خرید پیانو است. تا جایی که ممکن است سطح پیانو را تمیز کنید تا از ورود گرد و غبار به داخل کلاویه‌ها جلوگیری شود. اگر به صورت مداوم از پیانو استفاده می‌کنید، باید به آن زمان استراحت بدهید. استفاده مداوم و شدید از پیانو، در نهایت موجب آسیب دیدن کلاویه می‌شود.

 

کد مطلب: ۳۶۸۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت