تفسیرها از مصوبه نظارت بر نمایش خانگی متفاوت است

تناقض آشکار بین وزیر ارشاد و رئیس صداوسیما!

بعد از جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعلام اخبار مربوط به تعیین تکلیف وضعیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی، صبح امروز وزیر ارشاد و رئیس صدا و سیما به صورت جداگانه در گفت‌گوهای رسانه‌ای درباره این مصوبه صحبت کرده‌اند که در جزئیات مهمی با هم تناقض‌های آشکاری دارند!

تناقض آشکار بین وزیر ارشاد و رئیس صداوسیما!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب معتقد است تیتر اخبار مبنی بر اینکه مدیریت صوت و تصویر فضای مجازی به صدا و سیما واگذار شده غلط است و بر خلاف آنچه گفته شده عمده مسئولیت مربوط به صوت و تصویر فراگیر به وزارت ارشاد اعطا شده است.

او در گفت‌گویی با خبرگزاری دولت(ایرنا) اینطور توضیح می‌دهد که: «آنچه که در افکار عمومی و برخی ازرسانه‌ها در این باره منتشر شده، درست نیست چرا که بخش عمده این موضوع به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شده است. بخش دیگر آن هم وزارتخانه نماینده دارد و بنا داریم حوزه حکمرانی فرهنگی به صورت واحد در یکجا کار تنظیم گری را انجام دهیم. تصمیمی که روز گذشته در شورای انقلاب فرهنگی گرفته شد، دقیق اطلاع رسانی نشده است. بر اساس مصوبه شورا تمام فعالیت‌ها و مجوزهایی که صوت و تصویر فراگیر(ساترا) صادر می‌کرد به جز دو مورد از آن‌ها که مربوط به پخش زنده و سریال‌های خانگی است؛ از این به بعد توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر خواهد شد. یعنی تمام مجوزهایی که در حوزه صوت و تصویر فراگیر به فعالیت‌های فرهنگی، هنری، سینما، موسیقی، تئاتر، بازی، سرگرمی، ‌ تبلیغات وغیره بوده بر عهده این وزارتخانه است. درباره مجوزهای پخش سریال در نمایش خانگی مقرر شد دو نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای اعطای مجوز صدا و سیما حضور داشته باشند و این رویه تا زمانی است که کار جدید آغاز شده به ساماندهی لازم برسد.»

توضیحات محمدمهدی اسماعیلی درباره مسئولیت‌های وزارت ارشاد در حالی منتشر شده که رئیس صدا و سیما هم امروز در گفت‌وگوی دیگری که تاکید می‌کند «مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست.»

او در گفت‌گویی که با تسنیم داشته توضیح می‌دهد: «برخی از سکوها و افراد با اشاره‌ای به اینکه مبنای قانونی تنظیم‌گری صداوسیما مشخص نیست گاهی اوقات برخی هنجارها را رعایت نمی‌کردند به‌ویژه هنگام گذراندن فرآیندهای قانونی دریافت مجوزهای تولید و مخصوصا انتشار؛ اما مصوبه روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانونی صداوسیما را تثبیت کرد که پیش از این براساس قانون اساسی وجود داشت. ساترا به‌نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست. ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.»

تناقض آشکاری بین تفسیر رئیس صدا و سیما با آنچه وزیر ارشاد توضیح داده عملا به این معنی است که مسئله قوانین جدید مرتبط به صوت و تصویر فراگیر هنوز به مرحله اجرا نرسیده با دو تفسیر کاملا متضاد از طرف دو نهاد مسئول مواجه شده و نگرانی‌ها درباره مرحله اجرای این قوانین را جدی‌تر می‌کند.

این‌طور که به نظر می‌رسد، صدا وسیما با وجود ورود نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان قصد همکاری با وزارت ارشاد برای حل معضل نظارت بر صوت و تصویر فراگیر را ندارد و خودش را مسئول انحصاری می‌داند.

تفسیر رئیس صدا و سیما از این ماجرا در حالی است که متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی «مقرر شد درحوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، مقررات لازم برای ساماندهی این عرصه، از سوی مسئولان مربوط به شکل لایحه تهیه و برای تصویب بعنوان قانون به مجلس ارسال شود.» اثبات می‌کند ساترا به عنوان نماینده صدا و سیما برای نظارت بر نمایش خانگی همانطور که بعضی نماینده‌های مجلس هم تاکید کرده بودند یک نهاد قانونی به حساب نمی‌آمده و تازه بعد از این مصوبه قرار است مجلس به تصویب آن رای بدهد.

منبع: چارسو فرهنگ
کد مطلب: ۳۶۸۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت