آیا ارزش دارد به کرمان سفر کنیم؟

آیا ارزش دارد به کرمان سفر کنیم؟ این یکی از پرتکرارترین سؤالات مسافران می‌باشد. کرمان یکی از شهرهای کویری کشورمان است که با قدمت چند هزارساله، از شهرهای تاریخی کشورمان بشمار می‌رود؛ اما ازآنجایی‌که جاذبه های این شهر تاریخی ناشناخته مانده است، کمتر کسی به این شهر برای سفر انتخاب می‌کند؛ البته ناگفته نماند در سال‌های اخیر شاهد رشد و پیشرفت شهر کرمان در صنعت گردشگری بوده‌ایم.

آیا ارزش دارد به کرمان سفر کنیم؟

جالب است بدانید شهر کرمان با بیش از 700 آثار ثبت‌شده ملی و 7 آثار ثبت‌شده جهانی، بیشترین آمار ثبت اثر جهانی را در کشورمان دارد. اگر از اهمیت تاریخی کرمان بگذریم، جاذبه های طبیعی فوق‌العاده زیبا، دلیل خوبی برای سفر به کرمان است.

اگر تصمیمتان برای سفر به کرمان جدی است، در قدم اول می‌بایست به فکر مکانی برای اقامت باشید. هتل 3 ستاره هزار یکی هتل های باسابقه کرمان است که در سال 1372 فعالیت خود را آغاز نمود و در سال 1393 برای ارتقا امکانات، بازسازی شد. این هتل در بافت قدیمی شهر واقع‌شده است و با جاذبه های تاریخی مثل بازار سنتی کرمان تنها 2 کیلومتر فاصله دارد. شما می‌‌توانید برای رزرو هتل هزار کرمان به‌صورت اینترنتی اقدام کنید.

بهترین زمان سفر به کرمان چه موقع است؟

همان‌طور که می‌دانید، کرمان ازجمله شهرهای کویری کشورمان است که تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های بسیار سوزناکی را تجربه می‌کند بنابراین اگر هدفتان از سفر به کرمان تفریح و گشت‌وگذار است، شاید تابستان و زمستان فصل مناسبی برای سفر نباشد. بهترین زمان برای سفر به کرمان، فصل بهار است؛ چراکه علاوه بر آب‌وهوای خنک و دلپذیر آسمان پرستاره بسیار تماشایی است.

5 دلیلی مهم برای سفر به کرمان

برخی از افراد سفر به کرمان را سفری به تاریخ می‌دانند، درست که این شهر جاذبه های تاریخی بسیاری را در دل خود جای‌داده است، اما بی‌لطفی است اگر از جاذبه های طبیعی و سوغات خوشمزه شهر کرمان چیزی نگوییم. در ادامه به مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود مسافران تشویق به سفر کرمان شوند، خواهیم پرداخت.

دلیل اول: کویر نوردی

کویرگردی یکی از پرطرفدارترین تفریحات در شهر کرمان است، بنابراین توصیه می‌شود در سفر به کرمان، فرصت کویرگردی را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. کویر شهداد کرمان یکی از زیباترین جاذبه های این شهر است که به خاطر زیبایی و عجایب منحصربه‌فردی که دارد، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

کویر شهداد در 40 کیلومتری کرمان واقع‌شده است. فرقی ندارد نیاز به آرامش دارید یا هیجان درهرصورت این کویر بسیار زیبا می‌تواند، احساس آرامش و هیجان را برای شما به ارمغان بیاورد. شب‌های پرستاره بسیار زیبا و تپه‌های ماسه‌ای، ویژگی تمام کویرها می‌باشد اما آنچه که کویر شهداد را با سایر کویرهای متمایز می‌کند، جاذبه‌ها شگفت‌انگیز در آن منطقه است.

رود شور یکی از پدیده‌های زیبا در کویر شهداد است. این رود نمکی از کوه‌های بیرجند سرچشمه می‌گیرد و به کوه نمک سریا و چاله معدن نمک منتهی می‌شود. میزان نمک در این رود به‌قدری زیاد است که در برخی فصول سال، رنگ آب کاملاً سفید دیده می‌شود.

 شاید وجود دریاچه‌ای در مکانی بی‌آب‌وعلف کمی عجیب نظر برسد؛ اما در کویر شهداد دریاچه‌ای خواهید دید که در فروردین 1398 براثر سیلاب به وجود آمده است. این دریاچه نوظهور علاوه بر چشم‌انداز زیبا، تأثیر زیستی خوبی در منطقه فراهم کرده است و باعث رشد گیاهانی شده و همچنین در برخی از فصول سال میزبان پرندگان مهاجر می‌باشد.

از جاذبه های کویر شهداد که بگذریم، در این منطقه امکانات تفریحی جذابی فراهم‌شده است. تفریحات کویر شهداد کرمان به شرح زیر است:

  • آفرود و سافاری در کویر
  • موتورسواری
  • شترسواری
  • رصد آسمان
  • و...

2

دلیل دوم: جاذبه های متنوع کرمان

سفر به کرمان برای همه افراد با هر سلیقه و علاقه می‌توان تجربه جذاب و خوشایندی باشد. درست است شهر کرمان در لیست 5 شهر تاریخی اما در این شهر جاذبه های تفریحی و طبیعی گوناگونی دیده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارگ بم، بزرگ‌ترین بنای خشتی

ارگ بم یکی از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی کرمان است که در شهر بم واقع‌شده است. این بنای عظیم به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی دنیا شناخته می‌شود که در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است. متأسفانه براثر زلزله بم در سال 1382 آسیب‌های زیادی به بنا وارد شد اما پس از 15 سال تلاش بی‌وقفه، ارگ بم مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته و اکنون میزبان گردشگران می‌باشد.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان از محبوب‌ترین جاهای تاریخی کرمان است که در زمان صفویه به دستور گنجعلی خان به سبک معماری اصفهان بنا شد. این مجموعه شامل بازار، حمام، ضرابخانه، مدرسه، کاروانسرا و آب‌انبار می‌باشد. در سفر به کرمان فرصت بازدید از این بنای تاریخی را از دست ندهید.

باغ شازده

برخی از افراد کرمان را شهری کویری و عاری از هرگونه باغ و سرسبزی می‌دانند، اگر شما هم تصورتان از کرمان، تنها شهر کویر است به باغ شازده سری بزنید و از دیدن این باغ زیبا و سرسبز متحیر شوید.

قدمت باغ شازده به دوران قاجار برمی‌گردد و مانند سایر باغ‌های ایرانی دارای عمارتی در مرکز باغ است. از المان‌های بکار رفته در باغ شازده می‌توان به درختان سر به فلک کشیده، فواره‌ها، جویبارها و حوضچه اشاره کرد. باغ شازده در 2 کیلومتر شهرستان ماهان قرارگرفته و با کرمان تنها 30 دقیقه فاصله دارد.

باغ فتح‌آباد

باغ فتح‌آباد یکی دیگر از باغ‌های زیبای شهر کرمان است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این باغ ساله‌ها مورد بی‌توجه مسئولین قرارگرفته بود و خشک شد؛ اما پس از مدتی با احیای دوباره به شکوه و جلال دوباره خود برگشت.

بازار سنتی کرمان

بازار سنتی کرمان یا همان بازار وکیل، دومین بازار کهن و قدیمی کشورمان معرفی می‌شود. حتی اگر قصد خرید ندارید، قدم زدن در بازار تاریخی کرمان خالی از لطف نیست.

3

دلیل سوم: سوغات و خوراکی‌های کرمان

احتمالاً زیره کرمان را شنیده‌اید، اما سوغات و خوراکی‌های شهر کرمان تنها به زیره ختم نمی‌شود؛ بلکه شیرینی‌ و خوراکی‌های فوق‌العاده خوشمزه‌ای از قبیل قطاب، کلمپیه، قوتو، کمپاچ سهن و... سوغات این شهر هستند. یکی دیگر از معروف‌ترین سوغات این شهر، پسته رفسنجان است. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین پسته‌های رفسنجان را در کرمان ببینید.

دلیل چهارم: غذاهای سنتی کرمانی

چشیدن غذاهای سنتی هر منطقه جذاب‌ترین و البته خوشمزه‌ترین بخش هر سفر است. اگر به کرمان سفر کردید، توصیه می‌کنم غذاهای سنتی کرمان که شامل انواع آبگوشت‌ها و آش‌ها است را حتماً امتحان کنید. آش آماج، زیره‌پلو، آبگوشت زیره، بزقرمه و... ازجمله غذاهای معروف شهر کرمان است.

 

دلیل پنجم: صنایع‌دستی

صنایع‌دستی متنوع و فوق‌العاده زیبای کرمان باعث شده گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند. گلیم یکی از مهم‌ترین صنایع‌دستی شهر کرمان است که این هنر زیبا در فهرست سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و همچنین از کرمان به‌عنوان دهکده گلیم جهان یاد می‌شود.

شهر کرمان یکی از قطب‌های اصلی تولید قالی در کشورمان است که این قالی‌ها به طرح‎های فوق‎العاده زیبا و کیفیت بی‌نظیر شهرت دارند. جالب است بدانید، قالی کرمان به‌قدری باکیفیت و بادوام است که درگذر زمان، کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

از دیگر صنایع‌دستی معروف کرمان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • شال‌بافی
  • آجیده دوزی
  • خورجین
  • گبر یا زرتشت دوزی
  • ظروف مسی
  • و...

4

جمع‌بندی

سفر به کرمان می‌تواند تجربه شیرین و خوشایندی برای مسافران باشد چراکه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، غذاهای محلی خوشمزه و حتی صنایع‌دستی ارزشمند، باعث شده این شهر کویری مقصدی ایده‌آل و متفاوت برای گردشگران باشد. اگر به دنبال یک سفر ماجراجویانه خاطره‌انگیز هستید، قطعاً شهر زیبای کرمان گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

کد مطلب: ۳۷۳۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت