در قصور پزشکی چه کسی مقصر است؟

همه مردم بر این باورند، به دلیل اینکه پزشکان در اکثر مواقع با گرفتن امضاء و رضایت نامه از بیمار و خانواده وی امکان هرگونه بررسی و شکایت را در هنگام انجام قصور پزشکی از آن ها می گیرند.

در قصور پزشکی چه کسی مقصر است؟

پس برای پزشکان مسئله ای تحت عنوان قصور پزشکی معنا ندارد.

اما لازم است بگوییم که پزشکان هم در دنیای پزشکی  ممکن است دچار اشتباهات و جرائمی بشوند که برای آن ها پیگرد قانونی به همراه داشته باشد. در هنگامی که قصور پزشکی اتفاق می افتد برای رسیدگی به جرائم پزشکی و شکایت از پزشک بهتر است که به یک وکیل حقوقی مراجعه کرده و از وی مشورت بگیرید.

در این مقاله قصد دارد به بررسی جرائم پزشکی از نظر قانونی، شرایط پیگیری آن و مراجعی که برای رسیدگی می توان به آن مراجعه کرد، بپردازد.

قصور پزشکی چیست؟

بطور کلی قانون در ارتباط با قصور پزشکی اینگونه بیان می کند که، اگر پزشکی در اثر کوتاهی یا از روی عمد به بیمار خود آسیبی وارد کند. بنابر موضوع اگر عمدی یا غیر عمدی باشد، بر اساس مقررات جنایت های عمد یا مشابه با عمد عمل می شود. لازم به ذکر است این تخلف یک تخلف انتظامی نیز محسوب می شود.

در قانون مجازات اسلامی برای قصور پزشکی مجازات در نظر گرفته شده است و شخصی که مرتکب این جرم ها می شود جزء تیم پزشکی می باشد.

دادسرای انتظامی پزشکی وظیفه رسیدگی به تخلفات پزشکی را بر عهده دارد.

رسیدگی به این تخلفات در شرایطی طبق قانون تعزیرات حکومتی ممکن است در صلاحیت دادگاه انقلاب باشد. در شرایطی نیز در دادسرای عمومی و انقلاب تعقیب می شود و در دادگاه کیفری دو  مورد بررسی قرار می گیرد.

لازم به توجه است که دادسرای ناحیه 19 واقع در شهر تهران مختص به رسیدگی به تخلفات دارویی و پزشکی می باشد و شکایات در این موارد صرفا در این دادگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس صدور کیفر خواست اگر دادستان پرونده صلاح بداند پرونده مذکور را به دادگاه انقلاب و یا دادگاه کیفری دو ارسال می کند.

وکیل قصور پزشکی کیست؟

وکیل جرایم پزشکی یکی از جرایمی است که در دادسراها و دادگاه ها پرونده های زیادی را به خود اختصاص داده است و می توان گفت یکی از جرایمی است که باید قانونگذار توجه ی ویژه ای برای آن در نظر بگیرد و نسبت به آن به تدوین قوانین مدون و کامل اقدام کند این نوع از جرایم هم با توجه به اختصاصی بودن و تخصصی بودن آن سیستم قضایی دادسرای ویژه ای برای آن در نظر گرفته است. وکیل جرایم پزشکی هم از این جنبه مستثنا نیست که باید برای طرح آن در دادسرا و دادگاه ها نسبت به گرفتن وکیل جرایم پزشکی برای آن باید اقدام کرد.

وکیل قصور پزشکی - تصویر 2

موضوعی که باید توسط وکیل مجرب بررسی شود پرونده های مربوط به وکیل قصور پزشکی است که ما در ادامه به صورت کامل نحوه رسیدگی به این پرونده ها را برای شما عزیزان می گوییم که توسط بهترین وکیل جرایم پزشکی تنظیم شده است.

چه مواردی تحت عنوان قصور پزشکی قرار می گیرند؟

عموم مردم بر این باورند که با امضاء کردن نامه ای تحت عنوان رضایت نامه که عموم بیمارستان ها پیش از رفتن به اتاق عمل از مریض یا همراه وی می گیرند پزشک را مصون از هرچیزی می کند.

اما لازم به ذکر است که این کار براساس ماده 322  قانون مجازات جمهوری اسلامی برای خسارتی که ممکن است در حین عمل جراحی یا اشتباه پزشک به بیمار وارد شود.

اما دلیل بر این مسئله نمی شود که پزشک را از مسئولیت کیفری که بر گردن وی است خلاص کند. به بیانی ساده تر اگر پزشکی قبل از عمل جراحی از بیمار خود نامه برائت بگیرد اما در کار خود قصور ورزد. مسئولیت کیفری عمل انجام شده بر گردن وی می باشد و تحت تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت.

نمونه های از قصور پزشکی

به‌طورکلی قصور پزشکی در اثر قصور یا عمد پزشک به بیمار آسیب وارد کرده و اگر عمدی یا غیرعمدی باشد طبق مقررات جنایت عمد و غیرعمد دارای مجازات است که از جمله انواع جرائم پزشکی می‌توان اشاره داشت به:

  • صدمه بیمار توسط پزشک.
  • افشای اسرار و رازهای بیماری توسط پزشک.
  • سقط‌جنین به روش‌های غیرقانونی توسط پزشک.
  • صدور گواهی‌هایی که خلاف واقع هستند.
  • جعل انواع عناوین پزشکی.
  • کلاه‌برداری‌های پزشکی که شامل تبلیغات پزشکی یا داروی خاص شود.
  • جنایاتی که در عمل جراحی به وجود می‌آید.

مجازات‌های قصور پزشکی

طبق قانون زمانی‌که پزشک مرتکب تخلف و قصور پزشکی شود علاوه‌ بر مجازاتی که برای او تعیین می‌شود باید طبق مقررات جنایت عمدی و غیرعمدی خسارت‌ها را جبران کرده و مورد تنبیه قرار بگیرد این مجازات‌های قصور پزشکی عبارت‌اند از:

  1. تذکر و توقیف شفایی در حضور هیات مدیره نظام‌پزشکی.
  2. اخطار دادن یا توبیخ کتبی که در پرونده نظام‌پزشکی پزشک درج شود.
  3. محرومیت از شغل پزشکی و حرفه‌ای بیش‌از ۳ ماه تا یک‌سال در تمامی کشور.
  4. ممنوعیت و محرومیت به اشتغال پزشکی و حرفه‌ای که از ۱ تا ۵ سال در تمام کشور است.
  5. محرومیت دائم از حرفه پزشکی.

 

کد مطلب: ۳۷۴۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت