در شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی مطرح شد:

تئوری های غربی به نام اسلام اجرایی می شود و ناکارآمدی اجرای این تئوری ها به اسم اسلام نوشته می شود

اولین نشست تخصصی « الگوی مردم پایه مشاغل برتر در مقایسه با الگوی معیوب SME » در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور برگزار شد. این نشست با سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و حضور جمعی از مسئولان و دست اندر کاران عرصه فرهنگ و اقتصاد کشور برگزار گردید.

تئوری های غربی به نام اسلام اجرایی می شود و ناکارآمدی اجرای این تئوری ها به اسم اسلام نوشته می شود

این نشست در راستای شعار برگزیده سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب، جهش تولید با مشارکت مردمی، برگزار گردیده است.

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در شعار سال ۱۴۰۳ با تاکید بر نقش مردم، یک نظریه‌پردازی در زمینه اقتصاد را مطرح کرده‌اند، افزود: تحقق نگاه رهبر انقلاب در مسئله شعار سال، راه نجات اقتصاد است.  از آنجا که الگوی مردمی مشاغل برتر یکی از نظریات فقهی مطرح در اولین نقشه الگوی پیشرفت اسلامی است، در این نشست تخصصی، ۸ تصمیم ارتباطی، ۴ تصمیم زیرساختی و ۳۰ تصمیم مشارکتی برای مردمی کردن اقتصاد تبیین شد.

"بحث یکسان انگاری را خطر بزرگی برای کشور می دانم و ای کاش غرب گرایان کشور این شهامت را داشتند که به مردم بگویند که تئوری هایشان منشاء این ناکارآمدی ها است اما حتی حاضر نیستند تبعات منفی اجرای تئوری های مطرح در سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ را بپذیرند". وی در ادامه افزود.

IMG_20240329_195720_581

وی با بیان اینکه اغلب کارشناسان مفهوم مردمی کردن اقتصاد را جز از طریق بنگاه های کوچک و متوسط (SME) درک نمی کنند، گفت: بحث یکسان انگاری و تحریف به قدری در کشور غلیظ شده که برای مثال از آیه کَنْز  که طبق روایات معنای دیگری دارد، برای ترغیب مردم در جهت در اختیار قراردادن ثروت هایشان در بخش تولید صنعتی استفاده می شود. این در حالی است که بخش تولید صنعتی اشکالات فراوانی دارد. لذا مشکل اصلی کشور جمهوری اسلامی ایران، یکسان انگاری مفاهیم غربی و مفاهیم اسلامی است و اگر علاجی برای این مساله ارائه نشود، تئوری های غربی به نام اسلام اجرایی می شود و ناکارآمدی اجرای این تئوری ها به اسم اسلام نوشته می شود.

حجت‌الاسلام کشوری به برگزاری نشست تخصصی «الگوی مردم‌پایه مشاغل برتر در مقایسه با الگوی معیوب SME» پرداخت و گفت: ما در این نشست سعی کردیم تفاوت‌های اقتصاد مردمی و دولتی را تشریح کنیم؛ بنابراین می‌توان با طرح مفاهیم جدید برای اقتصاد، به شعار سال امسال نگاه کرد.  

ایشان در ادامه تاکید کرد که برای حل مشکلات اقتصادی در کشور با خلأ تئوریک و بحث‌های کارشناسی عمیق روبه‌رو هستیم؛ عمده کارشناسان کشورمان از دیدگاه سند ۲۰۳۰ و بحث‌های مربوط به توسعه پایدار به مسئله نگاه می‌کنند، درحالی که این مفاهیم برای شناساندن مشکلات اقتصادی به ما ضعف دارند.

IMG_20240329_195720_710

وی در پاسخ به اینکه مخاطب اصلی شعار سال چه گروهی است؟ گفت: نقش مردم در اقتصاد مردمی این است که در تولید و توزیع کشور، نقش حداکثری داشته باشند؛ نه‌اینکه تنها در تامین‌سرمایه بانگاه‌های مالی ایفای نقش کنند و در قالب SMEها هر کالایی را تولید کنند؛ درحالی که مردم می‌توانند هدف‌شان را تولید کالاهای طیب قرار دهند. 

دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با بیان اینکه حضرت آیت الله خامنه ای در شعار سال از کلیشه‌های مرسوم درخصوص اقتصاد سرمایه‌داری عبور کرده‌اند و تحقق نگاه ایشان عامل نجات اقتصاد خواهد بود، گفت: در اقتصاد سرمایه‌داری نگاه به مردم محدود به تامین سرمایه است؛ درحالی که این‌جا برای مردم در حوزه‌های تولید و توزیع و با اهداف جدید نقش تعریف شده است؛ لذا اگر شعار سال به درستی فهمیده شود، نقش مردم پرُرنگ‌تر می‌شود.

IMG_20240329_195720_422

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به گروه‌های مردمی و جهادی یک فراخوان جدید دادند، گفت: باید فراخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شعار سال را جدی گرفت که اگر تحقق پیدا کند، اقتصاد مردمی جلو خواهد رفت و در این زمینه باید گروه‌های مردمی و جهادی از تقلید اسناد و تئوری‌های سازمان‌های بین‌‌المللی درخصوص فقر، پرهیز کنند.

کشوری با تاکید بر فراخوان جدید حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به گروه‌های مردمی و جهادی، افزود: باید فراخوان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شعار سال را جدی گرفت که اگر تحقق پیدا کند، اقتصاد مردمی جلو خواهد رفت و در این زمینه باید گروه‌های مردمی و جهادی از تقلید اسناد و تئوری‌های سازمان‌های غربی درخصوص فقر، پرهیز کنند.

عباس احمد وزیری

کد مطلب: ۳۷۴۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت