شپش + علائم + درمان

شپش یک بیماری از که از طریق حشره ای قهوه ای یا خاکستری است وموجودی هشت پا است .

شپش + علائم + درمان

شپش روی مو به صورت تخمک روی مو قرار دارد  . و به سختی به رویت است .که بیشتر در کودکان 3 تا 12 سال شایع تر است .و با شروع مدارس بخصوص در مدارس دخترانه شیوع بیماری وامار بیماری بالا میرود . شپش اغلب در فصول سرما گسترش میابد. و به علت مسری بودن بیماری شپش برای والدین به یک معضل تبدیل شده . حالا با ما همراه شوید تا در مورد شپش بیشتر اشنا شویم .

برای درمان شپش : ویزیت در منزل

شپش چیست؟

شپش یا پدیکولوزیس نام حشره ای هشت پا است .که به صورت تخمک ها قهوای دیده میشود .شپش اغلب از خون انسان تغذیه میکند . این حشرات وقتی وارد بدن شما یا موهایتان وارد میشود شروع به تخمک گذاری میکنند تخمک ها به صورت ریز هستن که بسیار مقاوت و محکم به ساقه ی مو چسبیده اند . و باید دونه دونه از مو جدا شود همچنین شپش سر با شوره ی سر متفاوت است و  شوره از چربی و پلاک پوسته ایجاد میشود و شپش یک بیماری است که از طریق حشره ایجاد میشود .شپش ها اغلب در کناره های گوش ها وپشت گردن لانه گذاری میکند و به ندرت پیش میاد که روی بدن یا ابرو ها ایجاد شود . وشپش یک بیماری بسیار مسری است که از طریق البسه،الیاف ها ،و یا تماس مستقیم وارد میشود . وشپش توانی پرش را دارد یعنی میتواند از موی به موی دیگر منتقل شود .

علائم شپش چیست؟

خارش:از مهترین علائم شپش میتوان به خارش پوست سر اشاره کرد و نشانگر شپش میتوان باشد. خارش ها در ناحیه سر،کناره های گوش ، و پشت گردن بیشتر است .این خارش یک واکنش الرژیک به گزش شپش است

احساس کردن حرکت شپش روی بدن :

همانطور که گفتیم شپش ها حشره های ریزی هستن که به روی مو قرار دارد .و شروع به حرکت میکند و با حرکت شپش ها شما احساس بیقراری و گزش دارید.

بثورات پوستی :

وقتی شپش ها روی بدن شما شروع به حرکت میکنند . بیشتر روی شانه ها باعث گزش و ایجاد جوشو التهاب میشود .

علت شپش چیست؟

شپش یک بیماری ازار دهنده است ولی خطرناک نیست و شپش به بهداشت فردی نیز مرتیط نمیشود زیرا شپش فقط برای تغذیه به خون نیاز دارد و فرقی ندارد فرد بهداشت فردی را رعایت میکند و یا به بهداشت فردی اهمیت خاصی نمی دهند .پس شپش از فردی به فرد دیگر انتقال میبابد.

ایا شپش مسری است و چگونه منتقل میشود ؟

شپش یک بیماری بسیار مسری است که از فردی به فرد دیگر منتقل میشود واین انتقال هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم توانایی انتقال را دارد .

1 همانطور که گفتیم شپش در طول سال تحصیلی امار بیشتری را دربرگرفته .پس شپش میتوان در طول کلاس ها ، فعالیت ها ،طول بازی بین کودکان انتقال یابد .به همین علت در مدارس ماهانه پزشک برای معاینه دانش اموزان مراجعه میکند تا افراد الوده شناسایی کنند. 

2شپش ها اغلب میتاوند روی الیاف ها و لباس های پشمی باقی بمانند وممکن از طریق لباس ها تماس لباس شپش ها نیز منتقل شود.

3 شپش میتواند با پوشیدن کلاه ، روسری ، لباس فرد مبتلا به شما نیز منتقل شود

4استفاده نکردن از شانه و حوله... افراد الوده ممکن به شما منتقل شود .

5رفتن به محیط حیوانات زیرا شپش در حیوانات بیشتر از انسان ها است و میتوان از طریق حیوانات منتقل شود

خیلی نادر پیش میاد که از طریق تماس غیر مستقیم شپش منتقل شود. ولی میتوان از طریق لباس ها مشترک در یک کمد منقل شود .

کلیک کنید و تماس بگیرید تا با بهترین متخصص ها در ارتباط باشید : ویزیت متخصص داخلی در منزل

ایا شپش خطرناک است ؟

شپش بیماری خطرناکی نیست و برعکس باور های غلط بیماری مفیدی نیز میتواند باشد.شپش میتوان به تقویت سیستم امینی شما بسیار کمک میکند .و  حتی میتوان برخی از بیماری را نیز درمان کندمانند :تب  ناهنجاری های ژنتیکی...  به همین علت پزشکان و متخصصان از شپش به عنوان یه ماده در دارو سازی استفاده میکند .

طول عمر شپش چقد است ؟

شپش ها از زمان تخم گذاری تا بالغ شدن 3 بازه ی زمانی را طی میکنند.در مرحله ی اول شپش شروع به تخمک گذاری میکند و در مرحله ی دوم تخمک ها از تخم جدا شده وبه رشک تبدیل میشود و در مرحله ی سوم شپش ها کاملا بالغ شدن . این سه مرحله حدواد 8 تا 10 روز تا بالغ شدن طول میکشد. و شپش ها حدودا 4 تا 6 هفته عمر میکنندو شپش ها از تخم تا بالغ شدن از خون بدن شما تغذیه میکنند . و اگر شپش ها 24 ساعت نتواند از خون تغذیه کند ویا وارد بدن کسی دیگر شوند موجب مرگ شپش ها میشود.

چطور میتوان از شپش پیشگیری کرد ؟

شپش ها به خاطر اینکه درمان نسبتا سختی دارند. وبهتراست پیشگیری کنید تا درمان کنید. و برای درمان میتوانید از اقدامات زیر کمک بگیرید

1 درمکان های عمومی لوازم ولباس های خود را از لوازم دیگرانه جدا گانه بگذارید.

2از لوازم دیگراستفاده نکنیم و لوازم شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذاریم

3 هر هفته والدین سر کودکان را چک کنن تا کودک دچار شپش نشود و یا اگر مبتلا شد سریعا درمان کنند 

4 رعایت بهداشت فردی

چگونه میتوان شپش را درمان کرد ؟

شپش درمان های مختلفی دارد .و شما بعد از متوجه شدن باید در اولین فرصت شپش را درمان کنید زیرا اگر درمان نشود باعث تکثیر شپش ها میشود .حالا برای درمان از روش های خانگی میتوانید استفاده کنید ولی بهترین راه برای درمان استفاده از شامپوی پرمترین است .

روش استفاده از شامپو پرمترین

در مرحله ی اول باید مواهی خود را با شامپوی معمولی شسته شو دهید و بعد از ابکشی نم اضافه ی مو را گرفته و سپس شامپوی پرمترین را به ریشه و ساقه ی مو ها اغشته کرده و به مدت 10 دقیقه به ارامی ماساژدهید و سپس با شانه ی مخصوص داخل جعبه موها به داخل به سمت بیرون کشیده تا شپش ها از موها خارج شود بعد از شست وشو شما باید روز حمام نروید تا شامپو اثر گذار باشد واگر پس از مصرف شپش ها دوباره بازگشتن بعد از یک هفته باز همین روند را ادامه دهید .

اگر دکتر دارویی تجویز کرد تا تزریق کنید برای درمان شپش : تزریقات در منزل

شپش + علائم +درمان - تصویر 2

درمان های خانگی شپش چگونه است ؟

سرکه :سرکه به علت اسیدی بودن وضد باکتری بودن میتواند به درمان شپش ها کمک کند . اول سرکه را به ارامی به ساقه ی مو ماسازدهید و بعد از 15 دقیقه شسشته شو دهید و با شانه ی مخصوص شپش ها را خارج کنید .و هم میتوانید بعد از درمان مقداری سرکه به شامپو اضافه کرده واستفاده کنید

استفاده از روغن های گیاهی

روغن های مانند روغن چای ، روغن نارگیل .... به علت چربی که دارند باعث  میشود شپش ها راحت تر  از مو خارج شوند

استفاده از رنگ مو

رنگ مو به علت اسیدی بودن اکسیدان باعث از بین رفتن شپش ها شده و بعد از رگ گذاشتن با شانه ی مخصوی شانه را شانه کرده تا شپش های مرده از مو خارج شوند .

استفاده از سیر

سیربه علت ضد باکتری بودنش میتوان به عنوان ضد شپش نیز استفاده کرد . باید 8 الی 10 سیر را له کنرده و با ابلیمو قاطی کنید تا به صورت خمیری باشدو سپس به روی مو بمالید و بعد از 10 دقیقه شست وشو دهید و با شانه ی مخصوص شپش ها را خارج کرده

اب پیاز

مقداری اب پیاز را حدودا 3 تا 4 ساعت روی سر قرار دهید و سپس با شانه ی مخصوص مورا شانه کرده

سس مایونز

سس مایونز حتی میتواند شپش ها ی بالغ را نیز از بین ببرد اما سرکه ی موجود در مایونز قدرت از بین بردن تخمک ها را ندارد شما میتوانید سس مایونز را سه مرتبه در هفته بر روی موهایتان قرار دهیدو با یک کلاه بپوشانید و بعد از 20 دقیه شپش ها را خارج کرده

بنزیل یا الکل

این روس اکثرا پیشنهاد نمیشود ولی میتواند بنزیل با الکل را به مو های خود بمالید وپس از 10 دقیقه شست وشو دهید.

نکاتی در مورد  روش درمان های خانگی

برای درمان قطعی شما نباید روند درمان قطع کنید وباید اقدامات لازم را انجام دهید

روش ها رو بیشتر از 2 تا 4 بار اناجم ندهد واگردیدید شپش ها درمان نشدند ان وقت از پزشک برای درمان کمک بگیرید

تا درمان کامل خودتان وکودک تان از خونه بیرون نروید تا به اقیه انتقال دهید.

 

کد مطلب: ۳۷۴۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت