درام های تلویزیونی و نمایش جرایم پزشکی: آینه ای از واقعیت

یک وکیل تخصصی در زمینه جرایم پزشکی که دارای پایه یک دادگستری است، با دانش گسترده ای در قوانین کیفری و جزایی مرتبط با حوزه پزشکی، در دعاوی بین پزشکان و بیماران تخصص دارد.

درام های تلویزیونی و نمایش جرایم پزشکی: آینه ای از واقعیت

این نوع وکیل در تهران قادر است هم به بیماران و هم به پزشکان کمک کند تا به حقوق قانونی خود دست یابند. مهم است بدانیم که نه تنها بیماران، بلکه پزشکان نیز می توانند در موقعیت هایی اقدام به شکایت کنند، و در این موارد نیاز به مشاوره حقوقی دارند.

منظور از جرایم پزشکی چیست؟

جرایم پزشکی جزو دسته جرایم کیفری قرار می گیرند و محدوده وسیعی از تخلفات را شامل می شوند که قانون برای هر یک مجازات های مشخصی را در نظر گرفته است.

به عنوان مثال، اگر نسخه یا تجویز پزشکی منجر به آسیب جسمانی یا مادی به بیمار شود، بیمار می تواند شکایت کند. همچنین، در صورتی که بیمار به پزشک توهین کند، پزشک نیز حق شکایت دارد، چرا که توهین به موجب قانون، جرم تلقی شده و قابل مجازات است.

انواع جرایم پزشکی

درمان خارج از محیط بیمارستانی توسط پزشک، باید در شرایط خاص و با استفاده از تجهیزات مورد نیاز انجام شود. اگر پزشک بدون رعایت این شرایط به درمان بپردازد و به بیمار آسیب جسمانی برساند، مرتکب جرم پزشکی شده است.

 همچنین، قطع یا خارج کردن عضوی از بدن بیمار توسط پزشک حین عمل جراحی بدون دلیل موجه، به عنوان جرم محسوب می شود.

صدور گواهی های غیر واقعی توسط پزشک، مانند معافیت از سربازی، طبق قانون مجازات اسلامی به حبس و جریمه نقدی منجر می شود.

همچنین، افشای اطلاعات شخصی بیماران توسط پزشکان، مگر در مواردی که بیماری واگیردار نیست، جرم بوده و می تواند تا یک سال حبس به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این، تبلیغات پزشکی که بر خلاف اصول و علم پزشکی باشد، نیز به عنوان کلاهبرداری پزشکی شناخته شده و مجازات هایی را برای پزشک به همراه دارد.

انواع قصور پزشکی

در مورد این موضوع از وکیل قصور پزشکی کمک گرفته ایم که اینگونه بیان کرده است که : قصور پزشکی توسط کارشناس پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی با درنظر گرفتن ادله و شواهد ضمیمه شده قابل اثبات است.

برای این منظور، شاکی باید پرونده پزشکی شامل نسخه های پزشک، مستندات بستری شدن یا عکس هایی که قبل از عمل از گرفته شده را ضمیمه کرده، سپس به پزشکی قانونی برای گرفتن گواهی مراجعه کند. بعد از تنظیم شکواییه، پرونده به مرجع قضایی ارجاع داده می شود و روند رسیدگی به پرونده آغاز خواهد شد.

تشخیص قصور پزشکی مستلزم بررسی کارشناسی توسط کارشناسان پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی است که شواهد و ادله ی مرتبط را ارزیابی می کنند.

درام های تلویزیونی و نمایش جرایم پزشکی آینه ای از واقعیت - تصویر 2

شاکیان باید با ضمیمه کردن پرونده پزشکی، از جمله نسخه ها، مستندات بستری، و عکس های قبل از عمل، به پزشکی قانونی مراجعه کنند تا گواهی دریافت و سپس شکواییه ای تنظیم نمایند. این پرونده پس از تکمیل به مرجع قضایی ارجاع داده شده و رسیدگی قانونی آغاز می شود.

نحوه رسیدگی به جرایم در دادگاه

ابتدا پزشک یا بیمار باید به وکیل متخصص در جرایم پزشکی مراجعه کند تا با جمع آوری ادله و مدارک، شکواییه ای اصولی تنظیم شود. شکواییه در دفتر خدمات الکترونیک و سامانه ثنا ثبت می گردد و به دادسرای انتظامی پزشکان ارجاع داده می شود.

بازپرس پس از تحقیق، در صورت احراز جرم، قرار جلب دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال می شود که در آنجا، پس از رسیدگی و شنیدن دفاعیات، حکم صادر می شود.

جمع بندی

برای حل مشکلات ناشی از جرایم پزشکی، توصیه می شود از وکیلی متخصص در این حوزه و آگاه به قانون مجازات اسلامی و قوانین مربوط به پزشکی مشاوره بگیرید.

یک وکیل متخصص در زمینه جرایم پزشکی، دارای دانش و تخصص وسیعی درباره قوانین جزایی و کیفری مرتبط با پزشکی است و در تنظیم شکواییه های کیفری مهارت بالایی دارد.

وظایف این وکلای تخصصی شامل رسیدگی و پیگیری مداوم پرونده های محول شده و تنظیم لوایح دفاعیه برای پزشکان یا بیماران درگیر می شود، که این فعالیت ها با دقت و مهارت در دادسرا انجام می پذیرد.

کد مطلب: ۳۷۴۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت