حجت اشرف زاده در پردیس تئاتر شهرزاد «ترانه‌های شرقی» را می‌خواند

کنسرت‌نمایش«ترانه‌های شرقی» به نویسندگی و کارگردانی «جلال‌الدین دری»، آهنگسازی «پیمان خازنی» و خوانندگی «حجت اشرف‌زاده» روی صحنه می‌رود.

حجت اشرف زاده در پردیس تئاتر شهرزاد «ترانه‌های شرقی» را می‌خواند

شبنم قلی‌خانی، رحیم نوروزی، امیر علی دانایی، سعید زارعی و سمیرا حسینی بازیگران اصلی این اثر هستند.

 

تهیه‌کنندگان ترانه‌های شرقی(البرز زارع و مرجان رضاخان) در خصوص چرایی تهیه‌ی این اثر اظهار داشتند: «ما از سال‌های دور علاقه بسیاری به موسیقی دهه ۳۰ تا ۵۰ داشتیم و در هر مکان و زمانی آثارِ این دهه رو گوش می دادیم. دورانی که به حافظه‌ی تاریخ سپرده شده است، اما همچنان برای بسیاری دورانِ ماندگارترین ترانه‌هاست. برنامه رادیویی «گل‌ها» به ظهور آهنگسازان و خوانندگان بنامی چون حسین قوامی، غلامحسین بنان، محمود خوانساری، روح‌الله خالقی، مجید وفادار ، پرویز یاحقی، مرتضی محجوبی و البته دلکش و پوران ختم شد.»

 

تهیه‌کنندگان این تئاتر ادامه دادند: «در این میان از طرف آقای قاسم جعفری کارگردان سینما و تلویزیون، نمایشنامه‌ای در ستایش موسیقی دهه‌ی ۳۰ تا ۵۰ به قلم آقای جلال‌الدین دری به ما پیشنهاد شد . نمایشنامه با متن ترانه‌ها، ماجرا را برای من و همسرم جذاب‌تر کرد. با رابعه زند و پیمان خازنی از بهترین آهنگسازهای نسل امروز، جلساتی در مورد این اتفاق داشتیم و مشاوره خوبی به ما دادند . مهم‌تر از همه‌ی اینها متن این اثر و اجرای این ترانه‌ها در دل جریانات تاریخی و سیاسی و اجتماعی آن دوره بود که برای ما ایرانی ها تبدیل به یک نشان شده است. از ترانه‌ی «مرا ببوس» تا ترانه‌ی «یک شاخه گل» و «یار دبستانی من». با حجت اشرف زاده که دغدغه مشترکی برای این ترانه‌ها داشت مفصل صحبت کردیم و با جان و دل پذیرفت که کنار ما باشد.»

 

به گفته‌ البرز زارع، کنسرت نمایش ترانه‌های شرقی می‌خواهد داستان‌هایی عاشقانه، از کوران حوادثی که سال‌ها بر مردم ایران گذشته را روایت کند . بهانه‌ای برای اجرا این ترانه‌ها با آهنگسازی متفاوت پیمان خازنی و صدای حجت اشرف زاده. برای ما قابل پیش بینی نیست که چنین اتفاقی، با چه استقبالی از نسل جوان روبه‌رو خواهد شد؛ اما هر چه باشد، ستایش این دوران در دل یک کنسرت نمایش فاخر از بهترین لحظات زندگی ما خواهد بود.»

 

جلال‌الدین دری (کارگردان) نیز درباره‌ی این اثر گفت: «ترانه‌های شرقی ادای دینی است به موسیقی ایرانی در دوران شکوفایی خود. سال‌ها می‌گذرد و هنوز برخی از آثار آن دوران بی تاریخ و زمان به حیات خود ادامه می‌دهند. در این دوره شعرا و ترانه سرایان بزرگی به جامعه معرفی شدند و آهنگسازان بزرگی پا به عرصۀ هنر گذاشتند. این ترانه‌ها بدون شک در قلمرو تاریخ به خودی خود به یک نشانه بدل شده‌اند که گرامی‌داشت و یادآوری آن‌ها در این کنسرت نمایش اتفاق می‌افتد و شاید باید خیلی زودتر این اتفاق می افتاد.»‌

 

پیمان خازنی آهنگساز این اثر در پایان اظهار داشت: «ترانه‌های شرقی یادآوری هنر هنرمندان بزرگ موسیقی ایرانی در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ است که شاهکارهای بزرگی را در موسیقی ما رقم زدند. آثاری که تا هنوز در میان مردم زمزمه می شود و این کار امثال من است که با نگرشی تازه و بازنویسی جدید از آن آثار به ادامۀ حیات آن‌ها در میان نسل جدید به ماندگاریشان کمک کنم. البته که در حال حاضر رفتن به سمت تنظیم تازه‌ای از چنین ترانه‌های ماندگاری کار دشوار و پیچیده‌ای است.»

 

در این اثر نوازنده پیانو: پیام سوری، نوازنده کمانچه: مجید مظاهری، نوازنده سازهای کوبه‌ای: مهدی ابراهیمی هستند.

 

ترانه‌های شرقی از ۱۱ اسفند ماه جاری ساعت ۲۱ شب در پردیس تأتر شهرزاد به روی صحنه می رود و از ۱۴ اسفند در دو سانس ساعت ۲۰ و ۲۲ اجرا می‌شود. 

منبع: موسیقی ما
کد مطلب: ۳۵۷۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت