معروف ترین سوت تاریخ سینمای ایران/ مجید انتظامی چگونه موسیقی «از کرخه تا راین» را ساخت؟

بعد از گذشت بیش از سه دهه هنوز هم وقتی صحبت از موسیقی سینمای دفاع مقدس می شود، هیچ نوایی به اندازه موسیقی «از کرخه تا راین» به گوش مخاطب آشنا به نظر نمی رسد.

معروف ترین سوت تاریخ سینمای ایران/ مجید انتظامی چگونه موسیقی «از کرخه تا راین» را ساخت؟

یک موسیقی ماندگار که با وجود استفاده با ربط و بی ربط بسیار در همه جا ، از کلیپ های تلویزیونی تا داخل آسانسور و...، همچنان یادآور فیلمی است که  ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۷۱ کارگردانی کرد و در سال ۱۳۷۲ روی پرده سینماها رفت.مجید انتظامی بیشتر از هر آهنگساز دیگری در دهه های شصت و هفتاد برای فیلم های دفاع مقدسی موسیقی ساخت.

حاتمی کیا اولین بار در اواخر دهه شصت از انتظامی برای ساخت موسیقی «وصل نیکان » ( ۱۳۶۹) دعوت به همکاری کرد. وصل نیکان فیلم موفقی از کار درنیامد و موسیقی اش هم توجهی جلب نکرد.از کرخه تا راین دومین همکاری انتظامی و حاتمی کیا بود و در سال های بعد این همکاری تداوم یافت و انتظامی دو موسیقی ملودیک و موفق برای فیلم های «بوی پیرهن یوسف »( ۱۳۷۴) و «آژانس شیشه ای »( ۱۳۷۶) ساخت .

ملودی از کرخه تا راین، بیشتر از دیگر همکاری های مشترک انتظامی و حاتمی کیا میان مردم گل کرد.به همین دلیل تقریباً همزمان با اکران عمومی فیلم ، آلبوم موسیقی فیلم  توسط انتشارات «نی داود» در دسترس مخاطبان قرارگ فت و با استقبال گسترده ای مواجه شد.موسیقی ای انتظامی آن را با همراهی نوازندگانی چون ارسلان کامکار، علی رحیمیان، رضا عالمی، مهدی جوانفر، سیاوش ظهیرالدینی، کریم قربانی، محسن تویسرکانی، علیرضا خورشیدفر، جاوید مجلسی، مسعود غریب‌نواز، منوچهر بیگلری‌پور، محمد بیگلری‌پور، بیژن کامکار و آندره آرزومانیان اجرا کرد.
مجید انتظامی چندی پیش در بخشی از گفتگوی مشروح خود با تسنیم در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت ماندگاری اغلب آثارش در عرصه آهنگسازی و مشخصاً فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» گفت: من وقتی آهنگی می‌سازم و تمام می‌شود اگر بخواهم آهنگ دیگری بسازم دیگر بلد نیستم. به خودم می‌گویم چطور باید بسازم، یا آهنگِ قبلی را چطور ساختم.

من با شخصیتِ فیلم‌ها زندگی می‌کنم. با سعید در فیلمِ «از کرخه تا راین» زندگی کردم. با آن شخصیت شیمیایی شدم، با او تیر می‌خورم، کور می‌شوم و... باید اعتقاد داشته باشید که این مرد رفته است و جانش را برای دفاع از مملکت و پَس گرفتنِ قطعه‌ای از این کشور به خطر انداخته است. این دیگر نه شوخی و نه تبلیغات است.»

منبع: همشهری
کد مطلب: ۳۷۰۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت