طی یک نشست خبری اعلام شد؛

تشریح جزییات تور کنسرت‌های «خراباتیان شمس» / ترکیه مقصد بعدی است

دست‌اندرکاران تور کنسرت‌های «خراباتیان شمس» طی یک نشست خبری جزییات برگزاری این پروژه با همکاری داود آزاد در شهرهای مختلف کشورمان را تشریح کردند.

تشریح جزییات تور کنسرت‌های «خراباتیان شمس» / ترکیه مقصد بعدی است

دست‌اندرکاران تور کنسرت‌های «خراباتیان شمس» در آستانه روز بزرگداشت شمس تبریزی طی یک نشست خبری جزییات برگزاری این پروژه با همکاری داود آزاد در شهرهای مختلف کشورمان را تشریح کردند. این کنسرت ها از روز هفتم تا یازدهم آبان در چند شهر منطقه شمال غرب تهران روی صحنه خواهد رفت.

داود آزاد آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی در ابتدای این نشست رسانه‌ای که در خانه تاریخی تجارتخانه نصیرزاده تبریز برگزار شد، با اشاره به تاثیرگذاری این تور موسیقایی در رشد فرهنگی – هنری منطقه آذربایجان گفت: تمام تلاش‌مان را انجام داده‌ایم تا به واسطه برگزاری این تورهای موسیقایی در شهرهای شمال غرب کشور گامی برای شناساندن موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی عرفانی به مخاطبان برداریم.

وی موسیقی سبک پاپ را بدون پشتوانه فکری خاص و صرفاً برای تفریح و سرگرمی دانست و ادامه داد: جوانان این دیار باید با سبک موسیقی خود آشنا شوند. در این راستا حدود ۱۵ درصد اجراها به قطعات موسیقی آذربایجانی اختصاص خواهد یافت. در در موسیقی بخش ایرانی، از اشعار حافظ، سعدی و مولانا بهره‌مند شده‌ایم تا نسبت به شناساندن موسیقی اصیل کشور به نسل جوان اقدام کنیم. این درحالی است که در اجرای قطعات موسیقی آذربایجانی از سازهای ایرانی به نحوی کاملاً نوین استفاده شود.

این هنرمند شناخته شده حوزه موسیقی عرفانی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای گفت: موسیقی عرفانی، موسیقی است که در آن ریتم نقش مهمی دارد. بنابراین نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا با استفاده از ملودی‌های لذت‌بخش، مخاطبان را با کنسرت همراه کنیم. شرایطی که به اعتقاد من ضروری است تا مخاطبان و به ویژه جوانان آذربایجانی با حال و هوای این نوع موسیقی هم آشنا شوند.

حامد علیپور سرپرست گروه دف‌نوازان حیران سرپرست گروه هنری «دف‌نوازان حیران» نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی بهترین حرکت برای آشنایی نسل جوان با موسیقی اصیل است گفت: گروه ما برای سومین بار اقدام به برپایی کنسرت موسیقی در شهرستان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی می‌کند که اعضای آن به صورت همدل با سبک و سیاق استاد آزاد بوده و نوازندگان به خوبی با این هنرمند انس گرفته‌اند.

وی درباره دیگر جزییات کنسرت گفت: تور کنسرت روز ۷ مهر از شهر خوی و با برگزاری کنسرت در سالن هتل امام رضا (ع) این شهر کلید خواهد خورد. بعد از این اجرا، در روزهای ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۲۸ مهر به ترتیب در شهرهای شبستر، اهر، مراغه و زنجان میزبان هنردوستان خواهیم بود. ضمن اینکه پرونده این اجرا روز ۱۱ آبان در تبریز به انتها خواهد رسید.

این نوازنده و آهنگساز در ادامه این نشست رسانه‌ای ضمن طرح انتقاداتی درباره نحوه دریافت مجوز کنسرت‌های موسیقی در استان اذربایجان شرقی اظهار کرد: در حوزه دریافت مجوز با چالش‌هایی مواجه هستیم که امیدواریم در این زمینه شاهد اتفاقات بهتری در اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی باشیم. این درحالی است که اداره اماکن در این زمینه به سهولت کارهای مربوط به مجوز را انجام داد. به هر حال سبک موسیقی عرفانی جلوه‌ای از موسیقی است که می‌تواند در حوزه مخاطب تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد.

علیپور گفت: محتوا و متن موسیقی عرفانی حال و هوایی را به وجود خواهد آورد که مسرت و نشاط را تداعی خواهد کرد. چارچوبی که آمیخته با فرهنگ ایرانی بوده و جذابیت آن برای خارجی‌ها نیز همان حال ذاتی موسیقی عرفانی است که نظیرش در تورکیه اجرا می‌گردد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود توضیح داد: گروه دف‌نوازان حیران از ۱۶ نفر تشکیل شده است که ۸ نفر از آنها دف‌نواز و ۸ نفر دیگر نیز تارنواز هستند. این گروه در راستای برنامه‌های فرا منطقه‌ای، احتمالاً در آذر ۱۴۰۲ اجرای متفاوتی در شهر قونیه کشور تورکیه خواهد داشت که هدف از آن، معرفی سبک هنر اصیل موسیقی عرفانی به جهانیان عنوان شده است.

منبع: مهر
کد مطلب: ۳۷۰۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت