سهراب سپهری و شفیعی کدکنی، علیرضا عصار و سراج تا فیلم تازه شبنم قلی خانی و آب اصفهان

به نظر می‌رسد که ترانه اجتماعی هم به همان سرنوشتی دچار شد که جریان شعرِ اعتراض!

سهراب سپهری و شفیعی کدکنی، علیرضا عصار و سراج تا فیلم تازه شبنم قلی خانی و آب اصفهان

این روزها اهالی موسیقی تولد کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه را که 3 آذر بود تبریک گفتند و کیهان کلهر طی پستی، از دوستدارانش تشکر کرد. از سوی دیگر پنجم آذر سالروز درگذشت  بابک بیات و علیرضا خورشیدفر است که اهالی موسیقی این روز را گرامی داشتند.

صفحه منتسب به شفیعی کدکنی به مناسبت پنجم آذر که سالروز درگذشت محمدعلی فروغی است، متنی منتشر کرد: «درباره روزگاری فروغی، روزگاری زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نگهبانانی از نوع محمدعلی فروغی و ملک‌الشعرای بهار و دهخدا و نفیسی و فروزانفر و معین و خانلری داشت. اینان گنجوران گذشته و معماران آینده این زبان و فرهنگ بودند. بسیاری از کسانی که امروز خود را جانشینان این بزرگان می‌شمارند، از خواندن کتاب‌ها و مقالاتی که به نام خود چاپ کرده‌اند، عاجزند. آزمون این کار اگر مصالح سیاسی اجازه دهد، کار دشواری نخواهد بود.»

فرهاد ورهرام در صفحه خود سکانسی از «یادویادگار» را منتشر کرد: «‎در سکانسی از فیلم «یادویادگار»، تنوعی است از صنایع دستی جوامع روستایی، عشایری و شهری با در نظر گرفتن فرم و رنگ در فضای کار. فیلمبرداری این فیلم بیش از یک‌سال طول کشید و در سال ۱۳۷۵ برای نمایش آماده شد. زنده یاد محمود بهادری فیلمبردار اصلی این فیلم بود و در یکی از سکانس‌ها که مراسمی در چند نقطه ایران در یک روز برگزار می‌شد محمود کلاری، رضا جلالی، همایون پایور و بهنام منادی زاده از این فیلم حمایت کردند.»

کامران شرفشاهی، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار هم فیلمی از ترانه «خیابان خواب‌ها» با صدای علیرضا عصار و از ساخته‌های فؤاد حجازی براساس شعری از خلیل جوادی با مخاطبان به انتشار گذاشت و به موفقیت این اثر در گونه اجتماعی اشاره کرد: «یکی از موفق‌ترین آثار در ژانر ترانه اجتماعی دهه 80 بود که در زمان انتشار با استقبال فراوان مخاطب روبه‌رو شد و هنوز هم شنیدنی‌ است. جای شگفتی و دریغ فراوان دارد که تعداد ترانه‌های اجتماعی در جامعه ما از کثرت چندان چشمگیری برخوردار نیست و به نظر می‌رسد که ترانه اجتماعی هم به همان سرنوشتی دچار شد که جریان شعرِ اعتراض!»


حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی سنتی هم در صفحه خود شعر «آب را گل نکنیم» سهراب سپهری را منتشر کرده است و با عکسی از زاینده رود پر ‌آب. او در انتهای شعر نوشت: «این روزها آب دارد عامل تفرقه مى‌شود، تنها عدالت در تقسیم آب مى‌تواند این مشکل را حل کند. اولویت با نیازها و معیشت مردم است.»
مرجان ریاحی خبر از ساخت فیلم جدیدی بر اساس فیلمنامه خود داد: «من عاشق نوشتن هستم، مخصوصاً اگر قرار باشد رفیق قدیمی‌ام به کاراکترهای قصه‌ام جان دهد و آن را کارگردانی کند. خوشحالم فیلمنامه «عروسک کاغذی» را شبنم جان قلی‌خانی کارگردانی کرد، او مهربان است و درک و شناخت درستی از جهان کودکان دارد.»
نوید پورفرج، بازیگر سینما که در فیلم «زالاوا»‌ به کارگردانی ارسلان امیری بازی می‌کند، خبر دریافت جایزه جدیدی برای این فیلم را داده است: «جایزه بهترین بازیگر از فستیوال دهوک. ممنون از بچه‌های تیم زالاوا. همکاری فوق‌العاده‌ای بود. تشکر به خاطر تبریک‌ها و پیام‌های پر انرژیتون.»

نشر دادکین، تنها نشر حوزه میراث فرهنگی خبر از رونمایی کتاب «رونمایی از کتاب «چگاسفلای من» داده است. این نشر با اعلام فراخوانی از کودکان خواست آثار کشف شده از این محوطه را نقاشی کنند و در قالب آن از مردم و متولیان میراثی بخواهند تا از سرمایه‌های آینده‌شان محافظت کنند. حال این ناشر درباره این روز نوشت: «بیش از ۱۰۰ کودک با پدر و مادرهایشان از ساعت ۱۰ صبح امروز در کنار ما بودند تا از کتابی رونمایی کنیم که نتیجه نقاشی‌های زیبایشان بود. ما می‌خواستیم کودکان ایران بیش از پیش با تاریخ و باستان‌شناسی در ایران آشنا شوند.»

منبع: ایران آرت
کد مطلب: ۳۵۵۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت