بررسی‌ مکتوب سه عصر تاریخی بریتانیا

کتاب‌های «انگلستان عصر ویکتوریا»، «انگلستان عصر الیزابت» و «پادشاهی بریتانیا» که به بررسی تاریخی این دوره‌ها می‌پردازند، توسط انتشارات ققنوس روانه بازار شد.

بررسی‌ مکتوب سه عصر تاریخی بریتانیا

 کتاب انگلستان عصر ویکتوریا ترجمه کتاب The Victorian Era (World History Series) است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده‌است. این کتاب شماره ۸۴ از مجموعه تاریخ جهان در انتشارات ققنوس را به خود اختصاص داده‌است. مجموعه تاریخ جهان می‌کوشد چشم‌اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ عرضه کند. این مجموعه با ارائه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، خواننده را مجذوب خود می‌سازد. این مجموعه نه‌تنها برای آشنایی خوانندگان با مبانی تاریخ تدوین شده‌است، بلکه در پی آگاه ساختن آن‌ها از این واقعیت است که زندگی‌شان بخشی از سرگذشت کلی انسان‌ها است.

بررسی‌ مکتوب سه عصر تاریخی بریتانیا

عصر ویکتوریا، که از برتخت نشستن ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۳۷ تا زمان مرگش در سال ۱۹۰۱ به طول انجامید، یکی از باشکوه‌ترین و انقلابی‌ترین دوران‌ها در تاریخ بریتانیا بود. تغییرات گسترده‌ای در شیوه کار کردن و جمع‌آوری ثروت و نحوه زندگی مردم پدید آمد و مردم از رفاه و آسایش امروزی برخوردار شدند. دانشمندان و ارتش بریتانیا در همه جهان پر آوازه شدند، نظام طبقاتی از دوران قرون وسطی و فرمانروایی شاهان و بارون‌ها در این سرزمین وجود داشت برچیده شد.

این کتاب اقتباسی است از دفترچه خاطرات ملکه ویکتوریا که هر روز توسط خودش به نگارش درآمده است. وی در این دفترچه کمتر در مورد مسائل سیاسی می‌نوشت. ویکتوریا عاشق شوهر خود بود به طوری که پس از مرگ وی همیشه مشکی می‌پوشید و بسیاری از عادات سیاسی و اجتماعی خود را کنار گذاشت.

قسمتی از متن کتاب

دهه‌های ۱۸۳۰ و ۱۸۴۰ شاهد نخستین گام‌های دولت برای اصلاح و قاعده‌مند کردن شرایط کار در صنایع کشور بود. در سال ۱۸۳۳ استخدام کودکان زیر ۹ سال در کارخانه‌های نساجی ممنوع شد، ساعات کار کودکانِ زیر 12سال به هفته‌ای ۴۸ ساعت محدود شد. بازرسان دولت که اجازه داشتند متخلف‌ها را جریمه کنند برای اطمینان از اجرای قانون شروع به سرکشی به کارخانه‌ها کردند. نُه سال بعدپارلمان، این قانون را گسترش داد و در معادن زغال‌سنگ نیز آن را اجرا کرد. در سال ۱۸۴۷ مقررات تازه‌ای وضع شد و میزان ساعات کار زنان و کودکان به 10 ساعت در روز تقلیل یافت.

سال بعد بهداشت عمومی اعلام کرد به‌ منظور بهبود شرایط بهداشتی شهرهای فقیر، ایجاد شبکه فاضلاب و دسترسی به آب آشامیدنی تمیز در محله‌های فقیرتر ضروری است و ساخت رخت‌شوی خانه‌ها و حمام‌های عمومی برای نظافت و شستشو الزامی است ولی این قوانین مسائل انگشت شماری را در بر می‌گرفت و بسیاری از مسائل دیگر در شرایط نامطلوب باقی می‌ماند. اما اصولی را جا انداخت. مثلا اینکه دولت اجازه دارد و نیز وظیفه دارد که زمینه آسایش و راحتی شهروندان را فراهم آورد.

کتاب انگلستان عصر ویکتوریا  نوشته جان‌اف. ووکوویتس و ترجمه فرید جواهرکلام در سال ۱۴۰۱، در ۱۲۷ صفحه و شمارگان ۱۱۰ نسخه با قیمت ۶۵ هزارتومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

انگلستان عصر الیزابت

کتاب انگلستان عصر الیزابت ترجمه کتاب Elizabethan England (World History) است در سال ۲۰۰۶ منتشر شده‌است. این کتاب شماره ۸۵ از مجموعه تاریخ جهان در انتشارات ققنوس را به خود اختصاص داده‌است.

بررسی‌ مکتوب سه عصر تاریخی بریتانیا

ملکه مری اول، دومین فرزند هنری هشتم شاه انگلستان، در ۱۷ نوامبر ۱۵۵۸ از دنیا رفت اما مرگ او به جای سوگواری، موجی از شادمانی به همراه داشت. فرمانروایی مری برای مردم سراسر کشور همچون کابوس بود: شکست در جنگ‌های خارجی و درگیری کشمکش مذهبی در داخل. جنگ ثروت، انگلستان را بلعیده بود و کشمکش‌های تلخ و ناگوار بین کاتولیک‌های رومی و پروتستان‌ها روح و روان کشور را فرسوده بود. پروتستان‌ها می‌خواستند کلیسایشان را از زیر یوغ روم‌ها رها سازند.

حال در این زمان مردم انگلستان، به‌جز اقلیت کاتولیک‌ها، به استقبال دوره‌ای می‌رفتند که امیدوار بودند با آرامش، آزادی و رفاه همراه باشد.

قسمتی از متن کتاب

قدرتمندترین گروه های با نفوذ لندن 12 اتحادیه صنفی بودند؛ گروه‌هایی از بازرگانان که از دل اتحادیه‌های قرون وسطایی بیرون آمده بودند. پیشه‌وران در این اتحادیه ها برای کمک به پیشرفت و کنترل حرفه و پیشه‌شان با هم متحد می‌شدند. اتحادیه‌هایی مخصوصا پارچه فروشان، خواربارفروشان، ماهی‌فروشان، خیاطان، بزازان و دیگر پیشه‌ها به وجود آمده بود. شورای اداره کننده شهر از اعضای انجمن شهر تشکیل شده‌بود که هریک، نمایندگی یکی از 24 حوزه (منطقه) لندن بودند. اعضای انجمن شهر- تقریبا همه اعضای اتحادیه‌های صنفی- شهردار را انتخاب می‌کردند. حتی امروز هم اعضای شورای شهر لندن باید شهردار را از میان دو نامزد پیشنهادی اتحادیه اصناف انتخاب کنند.

کتاب انگلستان عصر الیزابت نوشته دبلیو.لیس و ترجمه پریسا صیادی در سال ۱۴۰۱، در ۱۳۴ صفحه و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه با قیمت ۶۵ هزا رتومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

پادشاهی بریتانیا

کتاب پادشاهی بریتانیا ترجمه‌ای است از The British Monarchy: The Changing Role of the Royal Family (World History) است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده‌است. این کتاب شماره ۸۶ از مجموعه تاریخ جهان در انتشارات ققنوس را به خود اختصاص داده‌است.

بررسی‌ مکتوب سه عصر تاریخی بریتانیا

مهم‌ترین دلیل مخالفت مردم با نظام پادشاهی به توزیع ثروت برمی‌گردد. در زمان بروز بحران مسکن و کاهش درآمدها، خانواده سلطنتی همچنان در کاخ زندگی می‌کنند و عروسی‌های مجلل و پرهزینه‌ای را برگزار می‌کنند که هزینه آن را مالیات دهندگان تامین می‌کنند. مثلا مراسم عروسی ویلیام و کیت حدود ۳۴ میلیون دلار بود.

نتیجه این نابرابری‌ها مخالفت بسیاری از مردم با پادشاهی، مظاهر آن، و نحوه هزینه کردن پول مالیات‌دهندگان است اما گسستن از سنت دیرینه پادشاهی کاری دشوار است و بسیاری از شهروندان بریتانیا برای جایگاه خانواده سلطنتی احترام قائل‌اند و نقش آن را در تاریخ کشورشان ارج می‌نهند.

قسمتی از متن کتاب

کسانی که خواستار برچیده شدن نهاد پادشاهی هستند، معتقدند که این نهاد در واقع نماینده آن‌ها نیست و از جایی که پادشاه تابع تصمیم‌های نخست وزیر در امور حکومتی است، پس نقش موثری در حکومت ندارد. مردم می‌خواهند به جای اینکه پادشاهی بر آن‌ها حکومت کند که قدرت بعد از او به فرزندان و نوادگانش می‌رسد، رئیس حکومتی را انتخاب کنند که نماینده واقعی آن‌ها باشد.

نظام پادشاهی در بریتانیا صدها سال قدمت دارد و تغییر نوع حکومت کاری بسیار سخت است اما غیر ممکن نیست. نگاهی به تحولات پادشاهی بریتانیا، به ویژه در صد سال اخیر، گواهی بر این ادعا است.

کتاب پادشاهی بریتانیا نوشته نیکول هورنینگ و ترجمه پریسا صیادی در سال ۱۴۰۱، در ۱۲۰ صفحه و شمارگان ۱۱۰۰ نسخه با قیمت ۶۵ هزا رتومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

منبع: ایرنا
کد مطلب: ۳۶۳۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت