گزارشی از آیین رونمایی «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس»

آیین رونمایی از کتاب «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس» برگزار شد.

گزارشی از آیین رونمایی «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس»

سردار بلالی مشاور فرمانده هوافضا سپاه در این مراسم گفت: این اطلس بسیار جامع و کار بسیار عالی است از نویسنده سردار احمدی تشکر می‌کنم که محتوای کتاب با جزئیات نوشته است. تعداد قبضه‌ها، شهدا، مهمات، همه این مواردی که در اینجا آمده است اتقان بسیار بالایی دارد.

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه پدافند هوایی و دست‌یابی به اقتدار در این حوزه ابراز کرد: خدا را شکر که این اقتدار به دست ما رسیده و ما همه این‌ها را از هشت سال دفاع مقدس داریم. ما در این مسیر جان‌فشانی‌ها و فداکاری‌های زیادی را شاهد هستیم که الان توانسته‌ایم فضای کشورمان را کنترل کنیم و دیگر مانند سال‌های ابتدایی انقلاب نیست که آن‌ها در ماجرای طبس به‌راحتی بر فراز آسمان کشور پرواز کنند و مأموریت خود را انجام بدهند و برگردند تازه ما متوجه شویم.

مشاور فرمانده هوافضا سپاه به دشمنان هشدار داد: اکنون ما به حدی از اقتدار رسیده‌ایم که اگر پا را فراتر حریم هوایی ما بگذارند و از فایر ما یک مقداری داخل آمدند، با واکنش پدافندی ما مواجه خواهند شد.

سردار بلالی در ادامه به مهار سریع‌ترین پرنده جاسوسی دنیا توسط پدافند نیروی هوایی سپاه اشاره کرد و گفت: گران‌قیمت‌ترین پرنده جاسوسی آمریکا MQ-۴C یا ترایتون معروف به گلوبال هاوک، بیشتر مأموریت‌های دریایی و جاسوسی دارد.

وی افزود: بیشترین تجهیزات کشف اطلاعات از سرزمین ما و دشمنی که امریکا تصور می‌کند توسط این پرنده استخراج می‌شود و یک پرنده p۸ هم که کنار این است، این‌ها را تحلیل و آنالیز می‌کند.

سردار بلالی به نحوه عملکرد این پرنده جاسوسی فوق مدرن اشاره کرد و گفت: وقتی این پرنده از خلیج‌فارس عبور می‌کند و به چابهار می‌رود و می‌آید تا عمق کشور یعنی تمام داده‌های الکترونیکی، داده مختلف راداری و غیره و ذلک را می‌تواند کشف، تحلیل و بررسی بکند. مثلاً در اصفهان و شیراز دو بچه باهم تاکی واکی بازی کنند، کار می‌کنند، تماس می‌گیرند می‌تواند این را شنود بکند که این‌ها به هم چه گفتند.

وی از ارزش ۲۰۰ میلیون دلاری MQ-۴C گفت و اظهار کرد: ارزش قیمتی این پرنده جاسوسی معادل ارزش ۲۰ فروند F۱۶ است. این پرنده بسیار گران‌قیمت است.

مشاور فرمانده هوافضا سپاه یادآور شد: زمانی MQ-۴C از حریم مرز هوایی کشور عبور می‌کند، به او تذکر می‌دهند که از اینجا رد نشود و مسیر خود را برود اما توجه نمی‌کند چون به خودش مطمئن است که ارتفاعش بالا است و دست کسی هم به آن نمی‌رسد. به همین دلیل نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی برای آن‌ها تقریباً عادی بود.

وی افزود: الحمدالله این هماهنگی صورت می‌گیرد، در کوه‌مبارک بندرعباس کمینی گذاشته می‌شود و آنجا رصد می‌کنند و همه داده‌ها را به دست می‌آورند که این پرنده جاسوسی دارد به این صورت حرکت می‌کند. البته مدتی قبل قصد زدن آن را داشتیم اما میسر نشده بود ولی در این مرحله روز سی‌ام خرداد سال ۱۳۹۸ ساعت ۴ صبح وقتی‌که از چابهار برمی‌گردد، در ارتفاع بالای ۵۵۰۰۰ پا، با موشک‌های سوم خرداد ساخت هوافضای سپاه الحمدالله به اذن الله این پرنده اسطوره‌ای کف دریا می‌آید و لاشه‌هایش را بعد از چند وقت برادران عزیز نیروی دریایی جمع می‌کنند و می‌آورند و اطلاعات ذی‌قیمتی هم از داخل این‌ها به دست ما می‌آید.

سردار بلالی از تهدیدهای آمریکا برای بازپس‌گیری لاشه MQ-۴C منهدم شده گفت و اظهار کرد: همه آن‌ها وقتی‌که دیدند ما به‌حق زدیم، درست زدیم، دقیق زدیم، عقب‌نشینی کردند و ترامپ از فرماندهان نظامی ایران تشکر کرد و گفت که در نزدیک همین پرنده MQ-۴C ترایتون، P۸ ای بود که ۳۸ نفر در آن انسان نشسته بودند و داشتند کار نظامی انجام می‌دادند، همین‌که فرماندهان سپاه آن را نزدند این نشان می‌دهد که این‌ها بنا به گسترش جنگ را ندارند و من از آن‌ها تشکر می‌کنم.

سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس نیز در این مراسم از سردار محمدعلی احمدی میاندشتی نویسنده کتاب تقدیر کرد و گفت: سردار احمدی به‌حق هم مؤسس پدافند در دوران دفاع مقدس است و هم به تعبیر امروزی‌ها می‌شود از ایشان "پدر پدافند هوایی سپاه در دوران دفاع مقدس" نام برد.

وی با اذعان به اینکه پدافند هوایی نسبت به سایر رسته‌ها در سپاه به‌نوعی واقعاً مظلوم واقع شده است، تصریح کرد: اگر پدافند هوایی را با زرهی، حتی بهداری و توپخانه و سایر رسته‌های دیگر مقایسه کنیم به اعتقاد بنده یک مقدار راجع به پدافند هوایی حالا اگر نگویم کم‌لطفی شده است اما خیلی کمتر از حد انتظار به آن ورود و بحث شده است و حتی شاید شناخت آن نسبت به مخاطب و جامعه هم نسبت به سایر رسته‌ها کمتر باشد.

فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس بر اهمیت پدافند هوایی تأکید کرد و گفت: همه حضار می‌دانند که بیشترین تلفات و آسیبی را که ما در عملیات‌ها می‌دیدیم واقعاً از ناحیه نیروی هوایی عراق بود. شما به آمار و ارقام مراجعه کنید می‌بینید که در حوزه آسیب‌پذیری ما چه در بخش شهدا و چه در بخش مجروحین بیشترین آسیب را واقعاً از ناحیه نیروی هوایی عراق داریم و مسئله زمانی مضاعف و بدتر شد که از عملیات خیبر به بعد عراق حملات شیمیایی را هم بر بمباران‌های معمولی خودش اضافه کرد و این واقعاً برای ما بسیار دردناک و زجرآور بود.

وی افزود: ما در جزیره در شرایطی که به‌سختی تحت‌فشار عراق بودیم و عراق شدیدترین حملات را داشت برعلیه ما انجام می‌داد، یادم هست که آقا محسن با من تماس گرفت و گفت که چه خبر از وضع جزیره؟ گفتم آقا محسن فقط همین را به شما بگویم که عراقی‌ها ازبس‌که بمباران کردند دیگر خسته شدند و آلان یک هواپیمای بزرگ می‌آورند شکمشان را باز می‌کنند نبشی و آهن و آلات روی سر ما می‌ریزند و این حادثه واقعاً یک حادثه عجیبی هم بود یعنی ما در طول جنگ فقط هم در بدر این وضعیت را دیدیم، نه قبل از بدر دیده بودیم و نه بعدازآن. و این نشان می‌دهد که ما با وجود اینکه سایر حوزه‌های دفاع مقدس یعنی شاید در زمین و در مثلاً بخش طرح‌ریزی و خیلی از بخش‌های دیگر تا حدودی یا از عراق سرتر بودیم یا سعی می‌کردیم که به‌قول‌معروف تنه به تنه عراق بزنیم، تنها موردی که تا آخر جنگ ما به گرد عراق هم نرسیدیم برتری مطلق هوایی عراق بود و هیچ‌گاه تا آخر جنگ هم ما نتوانستیم این خلأ را بپوشانیم.

سردار غلامپور افزود: آن‌وقت شما بینید که در چنین شرایطی ما با چه زحمت و تلاشی توانستیم پدافند را تا حدودی شکل بدهیم تا جایی که آن را به سازمان رزم برسانیم و تیپ تشکیل بدهیم. هفتاد، هشتاد درصد امکانات ما امکانات غنیمتی بود یعنی آن چیزی بود که بچه‌ها عملیات می‌کردند غنیمت می‌گرفتیم و می‌توانستیم سازمان رزممان را آن‌گونه تقویت کنیم و توسعه بدهیم.

وی موشک هاگ را تنها سلاح مؤثر و مورداستفاده در پدافند نیروهای خودی مطرح کرد و گفت: عملیات والفجر ۸، شاید تنها مورد و تنها عملیاتی است که به بهترین شکل ممکن از موشک هاگ استفاده شد.

فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس از فقر و نبود امکانات در پدافند هوایی در آن مقطع مثالی زد و یادآور شد: من در عملیات بیت‌المقدس به چشم خودم دیدم، وقتی‌که پشت خاکریز در پشت دژ بودم وقتی‌که هواپیمای عراقی آمد بمباران کند ما خلبانش را مشاهده می‌کردیم. یعنی این‌قدر پایین می‌آمدند و بی‌پروا می‌آمدند بمباران می‌کردند که به‌راحتی می‌شد خلبانش را دید.

وی به اهمیت پدافند و اقتدار آن تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «پدافند هوایی در خط مقدم باشد» انصافاً حرف درستی است. خداوند را شاکریم در این مقطع و در این شرایط پدافند هوایی جایگاه خودش را به‌خوبی در کشور پیدا کرده است و پیشرفت‌های بسیار خوبی دارد می‌شود و امروز می‌تواند تهدید کشورهای بزرگ و استکباری را پاسخ دهد.

سردار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز در این مراسم، سردار محمدعلی احمدی نویسنده «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس» را از بنیان‌گذاران یگان‌های پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس معرفی کرد و گفت: سردار احمدی با اعتقاد و اهتمام خیلی خوبی به خلق این اثر تمرکز پیدا کردند و جای سپاسگزاری دارد.

وی با اشاره به «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس» حاصل همکاری مشترک مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با هوافضا می‌باشد، تصریح کرد: این کار با هماهنگی فرمانده وقت پدافند هوایی در هوافضا شکل گرفت و اکنون منتشر شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس» را اولین اطلس حوزه‌های تخصصی این مرکز برشمرد و گفت: ۱۷ حوزه تخصصی در دوران دفاع مقدس برای انجام کارهای پژوهشی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تعریف شده است و این کتاب اولین اطلس حوزه‌های تخصصی است که امروز رونمایی شد.

وی اظهار کرد: در نقشه جامع پژوهشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس حدود سه هزار اثر در ابعاد مختلف تعریف شده است. یک بخش از کارهای تعریف شده که در این نقشه جامع در دستور کار مرکز است کارنامه­ حوزه­‌های تخصصی است، هم کتاب کارنامه­ حوزه‌های تخصصی پیش‌­بینی شده، هم کتاب اطلس این حوزه‌ها و هم تاریخ شفاهی فرماندهان شاخص این حوزه‌ها.

سردار نائینی افزود: در این میان، بعضی از حوزه‌­های تخصصی در حوزه تاریخ شفاهی پیشرفت‌های خوبی بوده است، در بعضی از حوزه­‌ها کارنامه پیشرفت خوبی داشته و تقریباً ۷۰ الی ۸۰ درصد این آثار در حال اجرا است. ان‌شاءالله ما در آینده نزدیک برای همه حوزه­‌های تخصصی هم، کتاب شناسنامه، کتاب اطلس، کتاب کارنامه و تاریخ شفاهی فرماندهان شاخص همه حوزه­‌ها را خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: آثاری که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر می‌شوند، تلاش می‌­شود کاملاً دقیق، مستند، عالمانه و مبتنی بر اسناد دست‌اول و منحصربه‌فرد گنجینه خود مرکز و مصاحبه­‌های تکمیلی و اسنادی است که در حوزه‌­های تخصصی وجود دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه نقش یگان‌های پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس را بسیار تعیین‌کننده دانست و گفت: همیشه در دوران دفاع مقدس صدای آژیر خطر همراه با صدای شلیک قبضه‌­های پدافند هوایی معنا می‌­کرد و مردم هم در دوران دفاع مقدس با این دو مفهوم آشنا بودند.

در ادامه سردار نائینی به خاطره‌ای از مقطع پایانی جنگ اشاره و بیان کرد: در عملیات مرصاد بنده رئیس ستاد سپاه چهارم و رئیس ستاد قرارگاه بودم.  وقتی منافقین نزدیک به اسلام‌­آباد رسیدند برای ما مسلم شد که هدف کرمانشاه است. سپاه چهارم یک سپاه سرزمینی بود و تمرکز اول خود را در حفظ کرمانشاه گذاشت. مرحوم مالکیان مسئول لجستیک سپاه چهارم بود. تقریباً همه­ بسیجی­‌های کرمانشاه را مسلح کرد و تعداد زیادی کلاش و آرپی‌جی توزیع و سازمان‌دهی شد. یکی از یگان‌هایی که به‌خوبی و به‌سرعت پای‌کار آمد و با سلاح­‌هایی که در اختیار داشت همین تیپ ۶۷ امام صادق (ع) بود که توپ‌های ۵۳ و ۲۳ و تک لول و دوشکا هم داشتند.

وی افزود: ما با آقای ناصح باهم بودیم. تصمیم گرفتیم که هر چیزی که دارند به سمت جاده کوزران به سمت کرند غرب و جاده کرمانشاه به سمت اسلام‌­آباد ببرند و جاده را ببندند. با سرعت به ساختمان‌های مرتفع  رفتند و آرایش گرفتند و دو طرف جاده را بستند. خیلی سرعت عمل زیادی داشتند، خیلی با انگیزه بودند و انصافاً آرایش دفاعی خیلی خوبی شکل گرفت و همین خیلی کمک می‌کرد و سد پیشروی منافقین بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: از این نوع خاطرات، رشادت‌ها و عملیات‌های ویژه پدافند هوایی در طول دفاع مقدس فراوان است. در حوزه تخصصی و در حوزه‌­های علم و فناوری و کاربرد خلاقیت و ابتکار در عملیات پدافند هوایی و مطالب زیادی داریم که همه­ این‌ها درس‌­آموز است. این‌ها باید ثبت و ضبط شود، منتقل شود و کسب تجربه شود.

وی رویکرد اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را توصیف حوادث دوران دفاع مقدس با جزئیات مستند دانست و تأکید کرد: این مرکز به دنبال تولید روایت معتبر و مستند و معیار  است تا هم در حوزه پاسخ به سؤالات و شبهات رویکرد تبیینی داشته باشد و هم بتواند از مجموعه آثاری که تولید می‌­شود به دانش در این حوزه کمک کند. چون پایه‌های خیلی از قدرت دفاعی امروز ما همه پایه‌هایش در دفاع مقدس است، به تعبیر شهید والامقام شهید سلیمانی «دفاع مقدس قله بود و جبهه مقاومت دامنه بود» و همه­ توفیقات ما به‌خصوص در این حوزه‌های تخصصی در هوا و فضا و موشکی آن خاستگاه اولیه‌اش در همین دوران دفاع مقدس است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۳۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت