رتبه اول برای ایران در منطقه

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم ضمن اشاره به ا که «ما از حیث شبکه کتابخانه‌های عمومی در منطقه رتبه اول را داریم»، گفت: «کتابخانه‌های عمومی با گستره، ظرفیت، نگاه راهبردی و نرم‌افزاری که در اختیار دارد می‌تواند در خدمت اصلاح روابط در جامعه قرار گیرد.»

رتبه اول برای ایران در منطقه

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم ضمن تبریک نیمه شعبان طی سخنانی گفت: «خداوند را شاکریم که این توفیق حاصل شد که همزمان با نیمه شعبان و نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه مرکزی قم را افتتاح کنیم. جا دارد از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنم که انصافا نگاه ویژه‌ای به حوزه کتابخانه‌های عمومی دارند و همواره با تشویق‌های خود به ما دلگرمی می‌دهند و کمک می‌کنند که مسئله کتاب و کتابخوانی با محوریت کتابخانه‌های عمومی در کشور به پیش برود. همچنین از استاندار محترم جناب آقای شاهچراغی تشکر می‌کنم که همواره حامی مجموعه کتابخانه‌های عمومی بودند و نگاهی کاملا فرهنگی به این حوزه دارند که بی‌شک افتتاح کتابخانه مرکزی قم سرمایه‌ای فرهنگی برای پیشبرد مسائل استان خواهد بود.»

دبیرکل نهاد در ادامه ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران افتتاح کتابخانه مرکزی قم طی سال‌های گذشته گفت: «ما تقارن مبارکی را که امروز در افتتاح کتابخانه مرکزی قم اتفاق افتاده به فال نیک می‌گیریم. این کتابخانه دوازدهمین کتابخانه مرکزی است که امروز همزمان با نیمه شعبان ولادت حضرت حجت(عج) در کشور افتتاح می‌شود و ان‌شاءالله منشا خیر و برکت خواهد بود.»

رمضانی در ادامه افزود: «ما سه پروژه فعال کتابخانه مرکزی در سراسر کشور داریم که روند افتتاح را طی می‌کنند. همچنین هفت پروژه فعال و در حال تکمیل دیگر داریم که با اتمام این پروژه‌ها شبکه کتابخانه‌های مرکزی در کشور تکمیل خواهد شد. این در حالی است که مجموعه پروژه‌های فعال در نهاد به لحاظ عمرانی بیش از ۳۰۰ پروژه است.»

عضو شورای فرهنگ عمومی در ادامه تصریح کرد: «یکی از نکات مهمی که ما به آن توجه می‌کنیم افزایش تنوع خدمات در کتابخانه‌های عمومی است. در این حوزه توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و گروه‌های خاص داریم. در این راستا افزایش خدمات در کتابخانه‌های عمومی یکی از اولویت‌های اصلی ما در نهاد است. به‌حمدالله در کتابخانه مرکزی قم بیش از ۴۰ خدمت ارائه خواهد شد که هر چند از نظر متراژ کوچکتر از کتابخانه‌های مرکزی دیگر در کشور است اما تلاش شده است خدمات اساسی و پایه در این کتابخانه ارائه شود.»

رمضانی در ادامه تصریح کرد: «اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتباتی با وزیر آموزش و پرورش نسبت به اهمیت حوزه کودک و نوجوان و همراهی با مجموعه کتابخانه‌های عمومی داشتند. در این راستا طی سال‌های گذشته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گام‌های مهمی را برداشته است که ایجاد کتابخانه‌های «هدهد سفید» از جمله آن‌ها است. این کتابخانه‌ها مختص کودکان بوده و امروز ۱۳ کتابخانه در سراسر کشور داریم که با این عنوان فعالیت می‌کنند. همچنین برنامه تلویزیونی «هدهد سفید» تولید شده و تاکنون ۱۳ قسمت آن توسط شبکه نهال پخش شده است که مورد استقبال قرار گرفته است. به زودی وارد ساخت بخش دوم این مجموعه خواهیم شد. همچنین کتاب «هدهد سفید» که کتاب مخصوص کودکان و نوجوانان است توسط نهاد تولید می‌شود. این کتاب تقریباً تنها محتوایی است که نهاد با توجه به کمبود منابع مناسب در کشور برای این قشر سنی تولید می‌کند. همچنین ما در نهاد جشنواره «هدهد سفید» را پایه‌گذاری کردیم که کتاب برتر در کتابخانه‌های عمومی توسط اعضای کودکان و نوجوانان کتابخانه‌ها داوری و برگزیده می‌شوند.»

دبیرکل نهاد تاکید کرد: «ظرفیت نهاد و شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت اصلاح روابط در جامعه است. در واقع یکی از پایگاه‌هایی که می‌تواند در چرخه مشارکت اجتماعی و فرهنگی به ایفای نقش بپردازد و روابط جامعه را اصلاح کرده و بهبود ببخشد حتماً کتابخانه‌های عمومی است. کتابخانه‌های عمومی با گستره، ظرفیت، نگاه راهبردی و نرم‌افزاری که در اختیار دارد می‌تواند در خدمت اصلاح روابط در جامعه قرار گیرد. این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم. دستور وزیر محترم در جلسه مدیران کل استان‌ها که شب گذشته در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد همت ما را در این موضوع چند برابر کرده است. در این مسیر کتابداران محور فعالیت‌ها و اقدامات ما هستند که می‌توانند فضای ساخته شده توسط نهاد را به چشم مردم بیاورند و این چرخه را شکل دهند.»

دبیرکل نهاد همچنین با اشاره به جایگاه و رتبه خوب و قابل توجه کتابخانه‌های عمومی ایران در بین کشورهای دنیا گفت: «ما از حیث شبکه کتابخانه‌های عمومی در منطقه رتبه اول را داریم. در آسیا و در جهان اسلام نیز جزو کشورهای برتر هستیم. حتی وضعیت ما از نظر کتابخانه عمومی از کشور ترکیه که دارای ۱۲۰۰ کتابخانه عمومی است بهتر است. آمار ما از نظر سرانه کتابخانه‌ای خوب و مبارک است که همه این‌ها در جریان پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است. نهاد را باید مولود انقلاب بدانیم. بی‌شک نگاه راهبردی رهبر انقلاب اسلامی در حوزه کتاب چنین پیشرفتی را رقم زده است. نمونه چنین نگاهی همین کتابخانه مرکزی قم است که حاصل اعتبار سفر ایشان به این استان است.»

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۶۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت