بیانیه ایکوموس درباره تهدید آثار تاریخی اوکراین

ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) به دنبال تهاجم روسیه به خاک اوکراین بیانیه‌ای را درباره میراث فرهنگی اوکراین صادر کرد.

بیانیه ایکوموس درباره تهدید آثار تاریخی اوکراین

 ایکوموس در این بیانیه برای جان‌هایی که از دست رفته‌اند و یا به سمت وخامت اوضاع در اوکراین تهدید می‌شوند، ابراز تاسف و در عین حال، اعلام کرد که نگران است این تهدیدات جدی بر میراث اوکراین تاثیرگذار باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در مقام یکی از برجسته‌ترین سازمان‌ها در زمینه میراث و به عنوان نهاد مشورتی کمیته میراث جهانی، شکنندگی شدید میراث فرهنگی در جریان درگیری‌های مسلحانه، حتی در برابر آسیب‌های غیرعمدی و همچنین تعهدات مراقبتی کنوانسیون‌های فرهنگی یونسکو، به ویژه کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه و دو پروتکل آن، کنوانسیون میراث جهانی ۱۹۵۲ و کنوانسیون ۲۰۰۳ را که برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس انجام شده است به طرف‌های درگیر یادآوری می‌کنیم. وظیفه مسلم آن‌ها (طرف‌های درگیر) آن است که آن‌چه در توان دارند برای حفظ کل میراث و همه اجزاء و لایه‌های آن در برابر آسیب به کار ببرند.

ایکوموس هرگونه حمایت یا توصیه‌ای را که ممکن است در حفاظت از میراث فرهنگی یا اقداماتی در برابر تهیدات انجام دهد، در اختیار همکاران و مقامات خود در اوکراین قرار می‌دهد.

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها (ایکوموس) یک سازمان بین‌المللی غیردولتی، غیرانتفاعی و متعهد به پیشبرد حفاظت، مراقبت، استفاده و ارتقاء میراث فرهنگی جهان است. ایکوموس یک چارچوب محکم فلسفی، اعتقادی و مدیریتی برای حفاظت پایدار از میراث سراسر جهان ایجاد کرده است و به عنوان یک نهاد مشاوره رسمیِ کمیته میراث جهانی برای اجرای کنوانسیون میراث جهانی از اموال ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی، ارزیابی می‌کند. ایکوموس همچنین یکی از اعضای مؤسس سازمان سپر آبی (Blue shild) است.

طبق اطلاعات موجود در یونسکو، اوکراین درحال حاضر هفت میراث جهانی دارد و ۱۷ مکان و محوطه تاریخی دیگر را در فهرست انتظار برای ثبت جهانی دارد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۵۷۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت