کشف عینک استخوانی متعلق به هزاره چهارم قبل میلاد در خسروشهر+ عکس

عینکی استخوانی مربوط به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد در کاوش باستان‌شناسی یانیق تپه خسروشهر از روی جسد یک دختر کشف شد.

کشف عینک استخوانی متعلق به هزاره چهارم قبل میلاد در خسروشهر+ عکس

عینک استخوانی مربوط به هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد که در کاوش باستان‌شناسی یانیق تپه خسروشهر در سال ۱۳۴۱ توسط آقای دکتر علی اکبر سرفراز (باستان‌شناس) از روی جسد دختری به دست آمد و هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

 

این تپه در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز نزدیک تازه‌کند و به فاصله ۳ کیلومتری شهر خسروشاه واقع شده است. کاوش‌های علمی مشترک باستان‌شناسی ایران و انگلیس در این تپه از سال ۱۳۳۹-۱۳۴۱ به وسیله دانشگاه منچستر به ریاست پروفسور چارلز برنی انجام گرفت. همکاران باستان‌شناس ایرانی در این حفاری، دکتر علی‌اکبر سرفراز، رضا مستوفی، جهانگیر یاسی و محمدعلی شهنازی بودند.

در پائین تپه آقای دکتر سرفراز یک گمانه می‌زند که آثار عصر آهن را بیابد. وی در عمق یک متری عصر آهن را پیدا می کند و اتفاقا قبری هم ضمن کاوش پیدا می شود که چندین شی همراه با جسد دختری در قبر قرار داشت. روی بینی جسد، یک قطعه استخوان شبیه به عینک با دو سوراخ مدور کوچک در دو طرف این استخوان به‌طور قرینه و موازی تعبیه شده بود. 

منبع: فارس
کد مطلب: ۳۵۸۰۲۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت