نسخه‌های دیجیتال قرآن‌های تاریخی موزه ملی ایران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت

رئیس کل موزه ملی ایران از مستندنگاری دیجیتالی قرآن‌های تاریخی به خط کوفی این موزه و قرار گرفتن آن‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان خبر داد.

نسخه‌های دیجیتال قرآن‌های تاریخی موزه ملی ایران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت

جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) بیان کرد: «در پی رویکرد استفاده از فناوری‌های نوین در معرفی فرهنگ و هنر ایران، منتخبی از کتب آسمانی قرآن کریم به خط کوفی موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی با امکان دیدن دیگر صفحات، در نمایشگرهای لمسی موزه روز ۱۲ فروردین‌ماه‌ ۱۴۰۱ به‌مناسبت استقبال از ماه مبارک رمضان بارگذاری شد و بازدیدکنندگان می‌توانند یک نسخه قرآنی را ببیند.» 

 

رئیس‌کل موزه ملی ایران درباره نحوه این مستندنگاری گفت: «مجموعه قرآن‌های تاریخی خط کوفی موزه ملی ایران متعلق به سده‌های سوم و چهارم هجری قمری بوده و بیش‌تر آن‌ها را شاهان صفوی پس از مرمت و جلدسازی، وقف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی کرده‌اند. از این مجموعه ۱۲ نسخه پس از آماده‌سازی تصاویر و بارگذاری در سیستم برای استفاده پژوهشگران و بازدیکنندگان ارائه شده است.» 

او ادامه داد: «نمایش قرآن‌های تاریخی در حال حاضر در نمایشگرهای تعاملی این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.» 

نوکنده هدف از این اقدام را رضایت خاطر و فرصت بیشتر علاقه‌مندان و پژوهشگران اعلام کرد و افزود: «با توجه به امکان نمایش کتب تنها در یک صفحه و حفاظت اثر، بازدیدکنندگان امکان رویت سایر صفحات را نخواهند داشت. اما با این روش بازدیدکنندگان می‌توانند با لمس نمایشگر، اطلاعات و سایر صفحات را با امکان بزرگنمایی در این سامانه مشاهده کنند.» 

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۵۸۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت