کشف بقایای قصر هلاکوخان مغول در چالدران ترکیه

تیمی از باستان‌شناسان می‌گویند در نزدیکی چالدران واقع در استان شرقی وان ترکیه بقایای قصری را کشف کرده‌اند که احتمال می‌دهند زمانی متعلق به هلاکو خان، نوه چنگیز خان، بوده است.

کشف بقایای قصر هلاکوخان مغول در چالدران ترکیه

هلاکوخان که از حاکمان بنام مغول و موسس سلسله ایلخانان بود عمدتا برای غارت بغداد و ویران کردن بخش اعظم آن شهر در سال ۱۲۵۸میلادی و همچنین کشتن خلیفه المستعصم آخرین خلیفه عباسی مشهور است.

سلسله ایلخانان عمر کوتاهی داشت و در کمتر از صد سال در اوایل قرن چهاردهم سقوط کرد و آخرین بقایای آن در سال ۱۳۵۷ میلادی ویران شد.

اسناد و کتب تاریخی از وجود یک کاخ و ییلاق تابستانی در منطقه یاد می‌کنند ولی تا کنون مکان آن دقیقا مشخص نبوده است. کراکوس گنجه و گریگوری آکانچ، دو مورخ ارمنی قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی، در کتاب های خود از قصری با همین مشخصات یاده کرده‌اند که جایی بین دریاچه وان و دریاچه ارومیه قرار داشته است. به گفته گریگوری آکانچ، ایلخانان یک پایتخت تابستانی در شمال شرقی دریاچه وان در «آلاطاق» ساخته بودند که یک قصر متعلق به هولاکوخان نیز در درون آن قرار داشته است.

مجموعه کاخ اکنون به کلی ویران شده است، اما باستان‌شناسان توانسته‌اند در حفاری‌ها کاشی‌های لعاب‌دار سقف، آجر، سفال‌های سرامیکی سه‌رنگ و ظروف چینی را پیدا کنند.

رینشین‌خورول، باستان‌شناس در آکادمی علوم مغولستان، می‌گوید یک یافته مهم این است که برخی از کاشی‌های به کار رفته در سقف بنا دارای نمادهای «سواستیکا» یا «تامگا» هستند که یکی از نمادهای قدرت خان‌های مغول محسوب می‌شوند.

در دوران باستان و همچنین قرون وسطی نمادهای «سواستیکا» در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک مدل از این نمادها به شکل «صلیب شکسته» در قرن بیستم توسط رژیم نازی در آلمان مورد استفاده واقع شد.

کاشی‌هایی با این نمادها، همراه با سوابق تاریخی که به حضور پررنگ مغولان در این منطقه اشاره می‌کند، محققان را به این باور رسانده است که این کاخ متعلق به هولاکو خان بوده و قدمت آن به زمان ایلخانان می‌رسد.

 

خبرگزاری آناتولی

بقایای به دست امده از کاخ منتسب به هلاکوخان خبرگزاری آناتولی

محققان کشف جدید را «هیجان‌انگیز» خوانده‌اند، با این حال گفته‌اند که اطلاعات بیشتری مورد نیاز است و باید حفاری‌های دیگری در این محوطه انجام شود. به گفته آنان با ادامه حفاری‌ها ممکن است ویرانه‌های کاروانسراها و سکونتگاه‌های کوچک ایلخانی‌ نیز در منطقه کشف شود.

هدایت تحقیقات باستان‌شناسی اخیر را تیمی مشترک از پژوهشگران ترکیه و مغولستان بر عهده داشته‌اند.

منبع: یورو نیوز
کد مطلب: ۳۶۱۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت