کشف یک مقبره نیمه‌کاره ۳۸۰۰ ساله

باستان‌شناسان در نتیجه کاوش در مصر مقبره‌ نیمه‌تمام چند هزار ساله‌ای را کشف کرده‌اند که محراب ‌آن بر اساس انقلاب زمستانی ساخته شده است.

کشف یک مقبره نیمه‌کاره ۳۸۰۰ ساله

باستان‌شناسان مقبره‌ای سه‌هزار و ۸۰۰ ساله متعلق به مصر باستان را کشف کرده‌اند که عبادتگاه آن هماهنگ با طلوع آفتاب در انقلاب زمستانی ساخته شده است.

کارشناسان معتقدند: این مقبره، ‌ قدیمی‌ترین مقبره‌ی مصر محسوب می‌شود که بر اساس انقلاب زمستانی ساخته شده است. انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز سال در نیمکره شمالی است و شروع رسمی زمستان محسوب می‌شود.

مقبره یافت شده که در نزدیکی شهر امروزی «اسوان» واقع شده است، در دوران دودمان دوازدهم مصر، یعنی در عصر «پادشاهی میانه» ‌ مصر ساخته شده است. این مقبره در گورستان «قبه الهوا» ‌ قرار دارد و بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال ماه جولای «باستان‌شناسی مدیترانه‌ای» ‌ منتشر شده است، دو حکمران در آن دفن شده‌اند.

سارقان مقبره، در سال‌های بسیار دور، ‌ بسیاری از آثار تاریخی که در این مقبره قرار داده شده بودند از جمله مومیایی‌های حکمرانان را غارت کرده‌اند.

نام حکمرانی که دستور ساخت این مقبره را صادر کرده است هنوز مشخص نیست، اما با توجه به نوشته‌ای که در مقبره کشف شده است و با در نظر گرفتن اسناد تاریخی، نام دیگر حکمرانی که در این مکان دفن شده، «Heqaib III» است.

هر دو این حکمران‌ها در دو مقطع زمانی مختلف، مسؤولیت اداره شهر «الفانتین» را برعهده داشتند. در عبادتگاه این مقبره، تو رفتگی در دیوار وجود دارد که در ابتدا به عنوان جایگاه مجسمه حکمران ساخته شده بود، اما ساخت مقبره و مجسمه هرگز تکمیل نشد. باستان‌شناسان با کاوش در خارج از مقبره، مجسمه ناتمامی را کشف کردند که به گفته کارشناسان قرار بود پس از تکمیل در جایگاه قرار داده شود.

باستان‌شناسان هنوز دلیل نیمه‌تمام ماندن مقبره را کشف نکرده‌اند.

ورودی عبادتگاه به نحوی ساخته شده است که در طول انقلاب زمستانی اشعه خورشید می‌توانست وارد عبادتگاه شود و این مکان را روشن کند. اگر ساخت مقبره کامل می‌شد، در طلوع خورشید هر انقلاب زمستانی، ‌ مجسمه حکمران و عبادتگاه غرق در نور می‌شدند. کارشناسان معتقدند: این امکان وجود دارد که این بنا، ‌ قدیمی‌ترین مقبره مصر باشد که بر اساس انقلاب زمستانی ساخته شده است.

به گفته محققان، انقلاب زمستانی از اهمیت بالایی در میان مصریان باستان برخوردار بوده است. «ماریا دولورس دیاز»، محقق دانشگاه مالاگا اسپانیا می‌گوید: «انقلاب زمستان (برای مصریان باستان) همزمان با آغاز پیروزی روزانه نور بر تاریکی است که در انقلاب تابستانی و بلندترین روز در زمین به اوج می‌رسد.»‌ این محقق با اشاره به این‌که انقلاب زمستانی نمادی از تولد دوباره بوده است، اظهار می‌کند: «پس از انقلاب زمستانی روزها طولانی‌تر می‌شوند و این نکته (از نگاه مصریان باستان) به عنوان تولد دوباره تعبیر می‌شد.»‌

تحقیقات در گورستان «قبه الهوا» ‌ در جست‌وجوی کشف مقبره مشابه همچنان ادامه دارد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۴۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت