رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

دومین پاپیروس بلندی که تاکنون در مصر کشف شده است، در جریان مراسمی واقع در «موزه مصر قاهره» ‌ رونمایی شد.

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

«پاپیروس وزیری شماره یک» ‌ ۱۶ متر طول دارد و روی آن عباراتی از «کتاب مردگان» ‌ مصریان باستان نوشته شده است. این پاپیروس توسط گروهی متشکل از باستان‌شناسان مصری در بیست ودوم ماه مه سال ۲۰۲۲ در «گورستان سقاره» واقع در قاهره کشف شد.

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

«کتاب مردگان» در حقیقت مجموعه‌ای از طلسم‌هاست که مصریان باستان گمان می‌کردند به فرد متوفی در سفر به جهان زیرین یاری می‌رساند.

به رغم این که کشف این طومار باستانی سال گذشته اعلام شده بود، ‌ اما تا روز دوشنبه از آن رونمایی نشده بود. «مصطفی وزیری»، ‌ دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر از این پاپیروس در جریان نمایشگاه جدید «موزه مصر» ‌ رونمایی کرد. این پاپیروس به افتخار «مصطفی وزیری»، «پاپیروس وزیری شماره یک» ‌ نام گرفته است.

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

از ماه مه تاکنون متخصصان مشغول مرمت این پاپیروس بوده‌اند.

باستان‌شناسان این پاپیروس را به همراه تابوت‌دان مردی به نام «اهمسه» کشف کردند و معتقدند قدمت طومار به ۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. عبارات آن بر اساس نوعی مختصرنویسی مصر باستان نوشته شده است که اغلب توسط کاهنان استفاده می‌شد و ۱۳ بخش از «کتاب مردگان» ‌ را شامل می‌شود.

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

عبارات این طومار در قالب ۱۵ ستون به همراه تصویرگری و هیروگلیف نوشته شده‌اند. نام «اهمسه» ‌ ۲۶۰ بار در این پاپیروس پیدا شده است.

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر
«پاپیروس وزیری شماره یک» ‌

علاوه‌بر این، ‌ پاپیروس دیگری نیز اخیرا در سقاره کشف شد که هنوز مراحل مرمت آن تمام نشده است. به گفته «وزیری» ‌ از این پاپیروس نیز به‌زودی رونمایی خواهد شد. نام این طومار «پاپیروس وزیری شماره دو» ‌ خواهد بود.

این رونمایی در حاشیه مراسم بزرگتری صورت گرفت که برای افتتاح یک بخش جدید موزه مصر برگزار شد. این موزه با کمک مالی اتحادیه اروپا در حال بازسازی بود.

به گفته «وزیری»، ‌ این طرح نوسازی که فاز اول آن تکمیل شده است، به‌روزرسانی‌های ساختاری عمده در محوطه ۱۲۰ ساله و بهبود سیستم‌های روشنایی و نمایشگرهای آن را شامل می‌شود. علاوه‌بر این، آرشیو و خدمات موزه نیز دیجیتالی خواهد شد.

در این مراسم مصرشناسان از چندین دانشگاه مصر در کنار همتایان خود از پنج موزه اروپایی با مجموعه‌های بزرگ مصر باستان حضور داشتند که از جمله آن‌ها به لوور، موزه بریتانیا، موزه مصر در برلین، موزه ملی آثار باستانی در لیدن، در هلند، و موزه مصر در تورین می‌توان اشاره کرد.

طولانی‌ترین پاپیروسی که تاکنون در مصر کشف شده است، ‌ «پاپیروس هریس شماره یک» ‌ نام دارد که در حوالی ۱۸۵۰ میلادی در نزدیکی «عبد هابو» ‌ واقع در «اقصر» ‌ کشف شده است.

این پاپیروس در سال ۱۸۵۵ توسط یک مجموعه‌دار بریتانیایی خریداری شد و از آن زمان تاکنون در «موزه بریتانیا» ‌ به نمایش گذاشته شده است.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۶۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت