وضعیت سفر ایرانی‌ها به ترکیه در ماه پُرزلزله

آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در ماه فوریه ۲۰۳۲ درحالی‌که این کشور با زلزله‌های پی‌درپی روبه‌رو شده بود، سفر ایرانی‌ها به ترکیه نزدیک به ۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. با این وجود، ایران همچنان چهارمین کشور پرمسافر در ترکیه است.

وضعیت سفر ایرانی‌ها به ترکیه در ماه پُرزلزله

براساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در ماه فوریه ۲۰۲۳ با وجود زلزله‌های ویرانگر پی‌درپی، ورود مسافران خارجی به این کشور نسبت به سال قبل ۲۱.۳۵ درصد افزایش یافته است. ترکیه اعلام کرده که پس از رکود طولانی‌مدت همه‌گیری کرونا شاهد بازگشت کامل گردشگران است و تعداد مسافران خارجی که در سال ۲۰۲۲ رکورد زده و درآمد بالایی را برای این کشور به ارمغان آورده، دولت ترکیه را بر آن داشته تا برآوردهای گردشگری خود را برای سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

بر همین اساس وزارت فرهنگ و گردشگری اعلام کرد که تنها در ماه فوریه، تعداد مسافران و گردشگران این کشور به یک میلیون و ۸۷۰ هزار و ۴۱۴ نفر رسیده است، درحالی‌که این تعداد در فوریه سال ۲۰۲۲ یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر بود.

این داده‌ها نشان می‌دهد،  گردشگران و مسافران از روسیه، بلغارستان، آلمان، ایران و گرجستان در صدر فهرست خارجی‌هایی بودند که در ماه فوریه از ترکیه بازدید کردند.  روس‌ها با بیش از ۲۲۷ هزار و ۶۹۵ هزار ورود  و ۱۰۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، پیشتاز هستند. بلغارستان با ۱۵۰ هزار و ۸۷۳ نفر (۱۷.۱۴ درصد رشد) و آلمان با ۱۴۸ هزار و ۱۶۹ نفر (۱۵.۱۶ درصد رشد)، ایران با ۱۱۲ هزار و ۲۹۱ نفر و گرجستان با ۱۰۳ هزار و ۸۲۰ نفر مسافر، پنج بازار برتر گردشگری ترکیه بوده‌اند.

براساس این آمارها،  در ماه فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ـ اسفند ۱۴۰۱)، سفر ایرانی‌ها به ترکیه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۶.۷۹ درصد رشد منفی داشته و سفرها با کاهش مواجه شده است. با این وجود، ایران در همین ماه شش درصد از سهم بازار گردشگری ترکیه را به خود اختصاص داده است و چهارمین بازار برتر گردشگری این کشور به شمار می‌آید.

به گفته مجریان سفر و آژانس‌داران ایرانی، علاوه‌بر زلزله، افزایش نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما و متعاقبا افزایش هزینه سفرهای خارجی، بر جریان سفر ایرانی‌ها به ترکیه در ماه‌های اخیر تاثیرگذار بوده است.

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه همچنین اعلام کرد:‌ استانبول، بزرگترین شهر ترکیه از نظر جمعیت و قطب گردشگری برتر این کشور، در ماه پرزلزله فوریه موفق شده یک ‌میلیون و ۸۰ هزار و ۲۲۷ گردشگر به خود جذب کند و پس از آن ادرنه، شهری در شمال غربی ترکیه در همسایگی بلغارستان و یونان، پرسفرترین مقصد ترکیه بوده و شهر تفریحی آنتالیا نیز در جایگاه سوم پربازدیدترین مقاصد سفر این کشور قرار گرفته است.

درآمدهای گردشگری این کشور درحال حاضر با جهش ۵۳.۴ درصدی به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که بالاتر از درآمد ۳۸.۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹، قبل از همه‌گیری کرونا است. این رقم در سال ۲۰۲۱ پس از شیوع کرونا به بیش از نصف آن، به ۱۴.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسید.

مهمت نوری ارسوی ـ وزیر فرهنگ و گردشگری ـ  نیز گفته است: «انتظار می‌رود تعداد ورودی‌های خارجی در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون نفر برسد، قبل از این‌که در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر دست یابیم. محدودیت‌های COVID-۱۹ در سال ۲۰۲۲ از بین رفت و روس‌ها تا حدی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال‌شده توسط کشورهای غربی به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین، به تعداد زیادی وارد این کشور شده‌اند. همچنین تخمین زده می‌شود صدها هزار روس که در سال گذشته به ترکیه نقل مکان کرده‌اند، به عنوان پناهگاه روی خانه و سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. علاوه‌بر این تقاضای فزاینده از سوی کشورهای اروپایی برای سفر به ترکیه مشاهده می‌شود که در رأس آن‌ها آلمان و بریتانیا قرار دارند.»

 ارز خارجی که صنعت گردشگری برای ترکیه ارمغان می‌آورد، برای اقتصاد ترکیه حیاتی است؛ چرا که برنامه اقتصادی جدید دولت اردوغان روی جبران کسری بودجه با اولویت دادن به صادرات، تولید و سرمایه‌گذاری و در عین حال مهار تورم فزاینده تمرکز دارد.

منبع: ايسنا
کد مطلب: ۳۶۶۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت