رونمایی از قرآنی نفیس از گنجینه کاخ گلستان که تاکنون دیده نشده/عکس

رییس و امین اموال گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان از رونمایی نسخه‌ای از قرآن خبر داد که در گنجینه نگهداری می‌شد و تاکنون دیده نشده است.

رونمایی از قرآنی نفیس از گنجینه کاخ گلستان که تاکنون دیده نشده/عکس

نسرین مرجانی (رییس و امین اموال گنجینه نسخ خطی)  با اشاره به آنکه بیش از ۲۰۰ قرآن خطی نفیس از خطوط کوفی صدر اسلام تا خطوط نسخ و نستعلیق و تعلیق و شکسته و خفی و جلی در این مجموعه نگهداری می‌شود از برگزاری نمایشگاه قرآن «بلندای آسمان» خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۴ قرآن نفیس خطی از مجموعه گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان به مناسبت روز مسجد و به مناسبت ورود به ماه صفر در حوضخانه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. به همین واسطه شاهد رونمایی از قرآن ۱۰۵۴ هستیم که برای اولین بار انجام شده است. 

او ادامه داد: قرآن خطی به شماره ۱۰۵۴ در ۸۳۲ صفحه ۱۱ سطری تنظیم شده است. خطوط به کار رفته در این قران نفیس نسخ و نستعلیق است که متن اصلی قرآن به قلم نسخ است و قلم نستعلیق آن به کتابت میرزا علی اکبر گلستانه به سال ۱۳۰۸ هجری قمری است. کاغذ این نسخه ترمه آهار مهره شده است. دارای جدول و کمند زرین و رنگین است و در حاشیه قرآن به صورت چلیپا تفسیر آورده شده است. بین سطرها در تمامی قرآن طلا اندازی شده است و ترجمه به فارسی و به سرخی است. نشان‌های جزو و نصف جزو‌ها درون ترنج‌های چندضلعی مذهب بوم لاجوردی به زر نوشته شده است. سرسوره‌ها درون کتیبه‌های مذهب و به زر است. 

7

به گفته مرجانی، دوصفحه آغاز این قرآن که برای نخستین بار است را آن رونمایی شده، یک کتیبه مذهب بوموزرین طراحی شده کهدر آن نوشته شده است * دره الخاقان تفسیر قرآن* و دارای دو ترنج مدهب در وسط این دوصفحه است که به زر نوشته است* ظل السلطان مسعود میرزا* همچنین صفحات سوم و ششم تماما مذهب مرصع است و سوره فاتحه و بقره است. جلد مقوای روغنی منقوش به گل و بوته و دوحاشیه و ۱۶ کتیبه مذهب دارد. درون جلد بوم مشکی زرنگار با دو حاشیه دارد همراه با یک جعبه عنابی چرمی. این قرآن نفیس رحلی بزرگ به ابعاد ۴۶۵ در ۳۰۰ میلی متر است. 

او همچنین در توضیح قران ۱۰۷۴ که به خط نستعلیق خوش و با کتابت میرزا اسدالله شیرازی است نیز گفت: تاریخ کتابت این قرآن ۱۳۷۰ هجری قمری است و کاغذ نسخه خانبالغ شکری و تمامی اوراق غبار حنایی است. ۶۲۲ صفحه ۱۲ سطری دارد. 

2

رییس و امین اموال گنجینه نسخ خطی در خصوص قران ۱۰۳۲ که به خط کوفی است نیز گفت: این نسخه را منتسب به خط حضرت علی (ع) عنوان کرده اند. کاغذ پوست است و شامل ۱۷ صفحه ۶ سطری است. 

5

او همچنین درخصوص قرآن خطی به شماره ۱۰۵۷ نیز گفت: این قرآن به خط غبار و با کتابت سید علی و به تاریخ کتابت ۱۲۶۲ هجری قمری است که در دو صفحه تنظیم شده است و در قالب‌بندی‌های مربع شکل می‌باشد که هر مربع حاوی یک جز قران است.

6

منبع: ایلنا
کد مطلب: ۳۷۰۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت