نمایش آثار استردادی در موزه ملی؛ از ظرف ۴۵۰۰ ساله تا نقش برجسته ساسانی

۳۰ اثر و نقشه برجسته ساسانی که در دولت سیزدهم از کشور‌های فرانسه و بریتانیا استرداد شده‌اند در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شدند.

نمایش آثار استردادی در موزه ملی؛ از ظرف ۴۵۰۰ ساله تا نقش برجسته ساسانی

به مناسبت هفته دولت ۳۰ اثر و نقشه برجسته ساسانی که در دولت سیزدهم از کشور‌های فرانسه و بریتانیا استرداد شده‌اند در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شدند.

 جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، در افتتاحیه نمایشگاه آثار استردادی از فرانسه و نقش برجسته ساسانی که  دیروز ۶ شهریور ۱۴۰۲ در موزه ملی ایران برگزار شد، بیان کرد: به مناسبت گرامی داشت هفته دولت دو مجموعه آثاری که طی دو سال اخیر در دولت سیزدهم استرداد شده‌اند در موزه ملی ایران برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شوند.

او درباره ۳۰ اثر استردادی از کشور فرانسه افزود: این مجموعه در اختیار هانری گوبلو نماینده دولت موقت فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم بود که دو سال قبل طی اطلاع و مراجعه یکی از نوادگان او به رایزن ایران در فرانسه آثار به ایران منتقل می‌شوند.

نوکنده آثار مجموعه گوبلو را دارای اصالت و فرهنگ ایرانی همچنین روند تاریخی از دوره مفرغ تا دوره اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: این مجموعه متشکل از یافته‌های مشابهی از گودین تپه، متعلق به دوره مفرغ (حدود ۱۸۰۰-۲۲۰۰ پیش از میلاد)، پیکرک‌های مینیاتوری دوره عیلامی (حدود ۱۸۰۰ پیش از میلاد)، ظروف سفالی متعلق به عصر آهن (حدود ۱۱۵۰-۱۴۵۰ پیش از میلاد) و مشابه مجموعه‌های قیطریه، مارلیک و خوروین، مجموعه آثار متعلق به دوره هخامنشی از جمله طلسم چشم هورس و خدای خورشید مصری از جنس بدل چینی (۳۳۰-۵۵۰ پیش از میلاد)، بشقاب سفالی دوره اشکانی (۲۵۰ پیش از میلاد -۲۲۴ میلادی)، آثار مربوط به دوره اسلامی، پیه‌سوز سفالی سده‌های اولیه اسلامی، دوات و پیاله سفالی لعابدار متعلق به دوره سلجوقی (سده‌های ۵و۶ هجری قمری)، پیکرک گلی انسانی ترصیع شده با سفال لعابدار احتمالا مربوط به دوره ایلخانی، بشقاب سفالی نقاشی زیر لعاب دوره تیموری (سده ۹ هجری قمری) است.

نمایش ۳۰ اثر استردادی از فرانسه و نقش برجسته ساسانی/ از ظرف ۴۵۰۰ ساله دوره مفرغ تا سیر تحول سفالگری تیموریان

رئیس موزه ملی ایرانی در ادامه درباره نمایش نقش‌برجسته ساسانی که به تازگی از بریتانیا به ایران بازگردانده شده است، گفت: این نقش برجسته ساسانی تا پایان شهریور در همین محل در معرض دید عموم قرار دارد و پس از آن به سالن ایران باستان منتقل می‌شود.

او در پایان حوزه استراداد را حساس و دارای دیپلماسی خاص عنوان کرد و افزود: در حال حاضر چندین پرونده مهم در حال انجام است که اطلاع‌رسانی درباره جزئیات آن‌ها موجب کند شدن سرعت فرایند می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد مطلب: ۳۷۰۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت