نمایشگاه ایسه میاکه هنرمند ژاپنی در تهران

این نخستین نمایش آثار ایسه میاکه هنرمند ژاپنی در ایران است.

نمایشگاه ایسه میاکه هنرمند ژاپنی در تهران

«تاه میان لباس‌های ایسه میاکه» عنوان نمایشگاه جدید گالری فیوز، چیدمان است از «ایسه میاکه» هنرمند ژاپنی که به سرپرستی هنری ناهید بهبودیان از نهم شهریورماه تا ۱۴ مهرماه در گالری فیوز برپا شده است.

این نخستین نمایش آثار این هنرمند در ایران است. گالری فیوز پلی است میان هنر و مهارت و یکی از معدود گالری های ایران است که بخش عمده تمرکزش را بر روی نمایش آثار تکست تایل آرت(آثاری که ماده خام آن پارچه است) گذاشته و تاکنون میزبان هنرمندانی همچون صونا قائم، نسرین وصالیان، امیرکبیرنژاد، نسرین شایگان، مهدی راحمی، میثم مختاری، حسین چاووشی و بهرام دبیری بوده است و نشست های هنری با حضور احمد الستی، آریاسپ دادبه و امیر مازیار در سال های اخیر داشته است و این روزها میزبان نمایشگاهی از لباس های ایسه میاکه هنرمند برجسته ژاپنی است.

میاکه طراح پیشرو ژاپنی است که به خاطر رویکرد تازه‌اش به طراحی لباس و استفاده از تکنولوژی و درآمیختن آن با فرهنگ و تمدن شرق به ویژه ژاپن مشهور است. لباس های میاکه با این که پوشیدنی هستند؛ اما هر یک اثر تجسمی به شمار می روند،

مجسمه‌های پوشیدنی و یا حتی بناهای پارچه‌ای. مجسمه‌ها و بناهایی که گویی در فضا معلق هستند. میاکه که به سلطان پلیسه مشهور است؛ پارچه را ماده خام اصلی آثارش قرار داده و بخشی از افکار انتزاعی‌اش را به کمک تکنیک پلیسه و درهم ریختن فرم‌های کلاسیک لباس در فرمی جدید ارائه داده است. شاید نام میاکه برای بسیاری غریبه باشد؛ اما بی‌شک امروزه همه ما حداقل یک بار لباس پیله‌دار یا پلیسه که به نوعی متاثر هنر اوریگامی ژاپنی‌است را بر تن کرده‌ایم، بدون آنکه بدانیم مبدع آن کیست. میاکه از جمله نخستین هنرمندانی به شمار می‌رود که مرزهای کلیشه‌ای دنیای هنر و مد را از میان برداشت و با آثارش زمینه‌ای را فراهم کرد تا لباس های پوشیدنی به عنوان اثر هنری به موزه‌ها و گالری‌ها راه یابند.

نمایشگاه تاه دربرگیرنده مجموعه تعاملی از لباس‌های میاکه هستند که در فضای گالری فیوز به نمایش درآمده است. ایسه میاکه در سال ۱۹۳۸ در هیروشیمای ژاپن متولد شد. او در دانشگاه هنر تاما توکیو «گرافیک دیزاین» خواند. سال ۱۹۶۵ در پاریس خیاطی و طراحی لباس را آموخت و یک سال بعد فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نمود. چهار سال به عنوان دستیار طراح نزد نام‌های بزرگی چون «گای لاروش» و «اوبر دو ژیوانشی» در پشت‌صحنه‌ مد فعالیت کرد. سال ۱۹۶۹ به نیویورک رفت و آنجا با «جفری بین» طراح آمریکایی همکاری کرد و با هنرمندان بنامی چون یاواچف کریستو، رابرت راشنبرگ و اندی وارهول دیدار داشت.

نمایشگاه ایسه میاکه هنرمند ژاپنی در تهران

کتابی از طراحی‌هایش با عنوان «East meet west» چاپ شد. او جایزه‌ی بین‌المللی فرهنگ از سوی خانواده‌ی سلطنتی که به نیابت از انجمن هنر ژاپن اهدا می‌شود را از آن خود کرد. جایزه کیوتو که به افراد برتر در هنر، علم و فن‌آوری اختصاص دارد، نشان فرهنگ ژاپن که نوعی نشان افتخار است و جایزه‌ی پرگار طلای ایتالیا از سوی انجمن طراحی صنعتی نیز به او تعلق گرفت. او در ۵ اوت ۲۰۲۲ در سن هشتاد و چهار سالگی بر اثر سرطان کبد درگذشت. گالری فیوز در کاشان، خیابان محتشم، کوچه ثابت واقع شده است و هر ماه میزبان هنرمندان مختلف برای نمایش آثارشان است. علاقه مندان می توانند در روزهای برگزاری نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ وعصرها ۱۸ تا ۲۱ از این نمایشگاه دیدن کنند.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۷۰۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت