چرا توقع داریم سلبریتی‌ها فقط چیزی را بگویند که هم نظر با ما باشد؟

سرنا_محبوبیت امانتی است که از سوی مردم به تعدادی از افراد به‌دلیل بهره بردن از استعدادهایی در زمینه هنر، ورزش و... هدیه می‌شود.

چرا توقع داریم سلبریتی‌ها فقط چیزی را بگویند که هم نظر با ما باشد؟

به‌همین جهت این افراد قشر خاصی به‌نام سلبریتی یا چهره‌های محبوب را تشکیل می‌دهند.

این اقشار می‌توانند و باید یکی از الگوهای فکری و فرهنگی جامعه شوند. در واقع در کنار خانواده، دوستان، آموزگاران و دولتمردان و مسئولان، سلبریتی‌ها پنجمین گروه از الگوهای رفتاری بخصوص برای نوجوانان و جوانان هستند.

در بسیاری از اوقات بعضی از سلبریتی‌ها در کمک‌رسانی و حمایت از نیازمندان پیشگام شده و موجب تشویق و تحریک افراد به امدادرسانی به نیازمندان می‌شوند یا درباره موضوعات مختلف روز جامعه اظهارنظر می‌کنند. بخشی از مردم هم این توقع را دارند که در بعضی از مسائل سیاسی و فرهنگی سلبریتی‌ها هدایت فکری بعضی از اقشار را برعهده بگیرند در حالی که آنها در رشته‌های مختلف تخصص و کارآمدی فکری و فرهنگی نداشته و ممکن است مطالبی بر خلاف اصول منطق و علم بیان کنند و از این طریق باعث کج فکری و حتی انحراف جامعه شوند. در بسیاری از اوقات می‌بینیم بعضی از سلبریتی‌ها نظریاتی ابراز می‌کنند که با اصول علمی و اجتماعی منطبق نیست و از این جهت مورد انتقاد بخشی از فرهیختگان و روشنفکران جامعه قرار می‌گیرند.

در مقابل اینکه گاهی سلبریتی‌ها درباره برخی اشخاص یا رویدادها اظهارنظرهایی می‌کنند که اکثریت جامعه نظر مناسبی نسبت به آنها ندارند می‌بینیم که این چهره‌های محبوب درباره بعضی از حوادث و رویدادهای ایران و جهان هیچ اظهارنظری نمی‌کنند و همین مسأله هم با انتقاد مردم مواجه می‌شود. در بسیاری از مواردی که در چند وقت اخیر در ایران و جهان رخ داده حرکتی از سوی اکثریت سلبریتی‌ها صورت نگرفته یا اشاره‌ای به این موضوعات نکرده‌اند. در صورتی که در سایر کشورها هنرمندان و سلبریتی‌ها در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی پیشگام شده و دیگران را نیز تحریک به هدایت فکری می‌کنند. اما در ایران غیر از تعداد انگشت شماری از سلبریتی‌ها عده زیادی از آنها تمایلی برای همراهی در بعضی موضوعات روز ایران و جهان نشان نداده‌اند. در صورتی که سلبریتی‌ها با توجه به جایگاهی که در میان مردم دارند و با توجه به محبوبیت و توجه جامعه به آنها در مورد مسائل مختلف باید پیشگام شده و با جمع‌آوری کمک در موارد خاص یا اطلاع‌رسانی درباره موضوعات مختلف حرکت کنند.

به‌عنوان یک نمونه مثبت و موفق می‌توانم از پرویز پرستویی نام ببرم که همراه رسول خادم، کشتی گیر محبوب کشورمان، کمک‌رسانی به نیازمندان را در شرق کشور و روستاهای محروم استان سیستان و بلوچستان شروع کرده و بخوبی توانستند توجه جامعه را به مشکلات این بخش از کشور جلب کرده و کمک مردم را به این مناطق برسانند.

این توقع جامعه از این افراد است که همسو با خواست‌های اکثریت جامعه حرکت کرده و به داد مظلومان و نیازمندان برسند و در موضوعات مختلف با اظهارنظرهای درست هدایت فکری جامعه را برعهده بگیرند.

منبع: روزنامه ایران

کد مطلب: ۲۰۸۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت