نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی در ایام نوروز

خوانندگی بهرام افشاری چقدر طرفدار دارد؟

نگاهی به فروش فیلم‌های سینمایی در ایام نوروز

فیلم سینمایی «فسیل» که در آن بهرام افشاری نقش یک خواننده قبل از انقلاب را بازی می‌کند تا کنون با فروش ۳۶ میلیارد تومانی در صدر جدول فروش اکران نوروزی قرار دارد.

اکران نوروزی ۱۴۰۲ نیز از چهارشنبه (۲۵ اسفند) با نمایش چهار فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی با مضمون دفاع مقدس، «فسیل» به کارگردانی کریم امینی با مضمون کمدی، «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی با مضمون کمدی و «بچه‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق‌دقیقی با مضمون درام برای کودکان و نوجوانان آغاز شد. در کنار این چند فیلم، فیلم‌های «ملاقات خصوصی» «چپ، راست»، «بخارست» و همچنان در جدول اکران خواهند ماند. فیلم‌هایی که احتمالاً شانس بیشتری برای فروش نسبت به لیست اکران نوروزی دارند.

فیلم سینمایی «فسیل» در این روزهایی که همزمان با ماه رمضان هم بود، بالاترین میزان فروش را برای خود ثبت کرد. این فیلم حدود ۷۲۲ هزار بلیت فروخت و با ۱۳ هزار و ۲۶۷ سانس حدود ۳۶ میلیارد و ۱۳۸ میلیون تومان فروش را برای خود ثبت کرد. یکی ازدلایل فروش بالای این فیلم، ژانر آن است، تجربه نشان داده که اساسا فیلم‌های کمدی، تجربه فروش موفق‌تری دارند. تا جایی که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا کنون، به فیلم سینمایی «انفرادی» به تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، با فروش ۷۷ میلیارد تومانی تعلق دارد. تهیه‌کننده «فسیل» هم سید ابراهیم عامریان است. کسی که تا کنون تهیه‌کنندگی «دینامیت»، «انفرادی» و «تگزاس۱و۲» را در کارنامه خود ثبت کرده که هریک در زمان خود جزو پرفروش‌های سینما بود.

دلیل دیگری که باعث شده «فسیل» در جایگاه اول، فروش نُه برابری نسبت به فیلم دوم جدول فروش، یعنی «غریب» را تجربه کند؛ تعداد سانس‌هایش است که سه برابر «غریب» اکران داشته است.

در گام بعدی هم باید به بازیگران «فسیل» که در سال ۱۳۹۹ ساخته شده اشاره کنیم، طبیعتا ترکیب بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی با یکدیگر به قدری برای مخاطب جذاب هست که او را ترغیب کند با بلیت ۶۰ هزار تومانی به تماشای این فیلم بنشینند.

داستان «فسیل» روایت سه فرد با بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی و ایمان صفا است که پیش از انقلاب خواننده، نوازنده و ترانه سرا هستند و در این بین با انقلاب و اتفاقات بعد از آن دست و پنجه نرم می‌کننده و هر یک بعد از انقلاب یک مسیری را در پیش می‌گیرد.

خوانندگی بهرام افشاری چقدر طرفدار دارد؟
فیلم سینمایی«غریب»

فیلم پر سیمرغی که به اکران نوروزی رسید

امسال، محمدحسین لطیفی با «غریب» سراغ شهید محمد بروجردی رفت تا قصه زندگی او را در ۱۶۰ دقیقه روایت کند، قصه‌ای که شاید واقعی‌ترین تصویر از یک آدم را به تصویر می‌کشد، با وجود تمام بدی‌ها، خوبی‌ها و نقاط ضعف و قدرت یک انسان. شاید بتوان «غریب» را یکی از جذاب‌ترین آثاری دانست که در جشنواره امسال به نمایش گذاشته شد. اثری با کارگردانی محمدحسین لطیفی، تهیه‌کنندگی حامد عنقا و بازی بابک حمیدیان و بازی محمد بروجردی(نوه شهید بروجردی).

نتیجه این فیلم سینمایی هم کسب ۷ سیمرغ و یک دیپلم افتخار در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بود و همین باعث شد که در جدول فروش اکران نوروزی نام این فیلم با فروش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در جایگاه دوم قرار بگیرد و حدود ۹۰ هزار بلیت بفروشد.

«غریب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره چهل و یکم فجر بود که مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را روایت می‌کرد. خلاصه داستان «غریب» این است که در سال ۱۳۵۸ با بالا گرفتن اختلافات گروه‌های مسلح سیاسی از جمله کومله و دموکرات و... . شهید محمد بروجردی به همراه اندکی از همرزمانش، برای سامان دادن به اوضاع و رسیدگی به شرایط مردم راهی غرب کشور شدند. اوضاع نابسامان و اوج گیری دسته بندی ها شرایط را برای فرمانده جوان منطقه غرب پیچیده‌تر کرد. تنها یک جرقه برای انفجار کافی بود ... .

از همان ابتدا هم انتظار می‌رفت که با توجه به استقبالی که از فیلم سینمایی «غریب» شده و با توجه به این بحث که اولویت اکران در سال ۱۴۰۲ با فیلم‌هایی است که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند؛ نام این فیلم را در فهرست اکران نوروزی ببینیم و نتیجه هم مطابق انتظار پیش رفت

دو فیلم دیگر اکران نوروزی

دو فیلم دیگر اکران نوروزی نیز «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» بودند؛ که فروش چندان بالایی نداشتند، فیلم اول ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و فیلم آخر تنها ۲۰ میلیون تومان داشت و در واقع این دو فیلم توانایی رقابت با «فسیل» را نداشتند.

 

نُه فیلمی که به اکران نوروزی کمک کردند

البته حدود ۱۶ میلیارد تومان با ۳۳۴ هزار مخاطب هم به نُه فیلم تعلق گرفت که در سال ۱۴۰۱ اکران شده بودند و اکران آن‌ها در نوروز ۱۴۰۲ هم ادامه داشت و این میزان از فروش به «بخارست» با فروش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی، «ملاقات خصوصی» با فروش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ، «خط استوا» با فروش سه میلیارد تومان، «چپ، راست» با فروش یک میلیارد تومانی، «لوپتو» با فروش ۹۸۷ میلیون تومانی، «جزیره فضایی» با فروش ۴۸۰ میلیون تومانی، «پسر دلفینی» با فروش ۱۷۴ میلیون تومانی، «پالتو شتری» با فروش ۳۵ میلیون تومانی، «بام بالا» با فروش یک میلیون تومانی از این فیلم‌ها بودند.

اکران نوروزی در دوسال گذشته

مجموع فیلم‌های سینمایی که جزو اکران نوروزی ۱۴۰۰ بودند ۵ فیلم با نام‌های«هفته‌ای یکبار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی با فروش ۳۶۴ میلیون تومان، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و با فروش ۳۰۷ میلیون تومان، «تکخال» به کارگردانی مجید مافی با فروش ۲۳۷ میلیون تومان، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی با فروش ۷۰ میلیون تومانی و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد با فروش ۲۴ میلیون تومان در مجموع یک میلیارد تومان فروش را با ۴۲ هزار و ۳۰۳ مخاطب تجربه کردند.

در سال ۱۴۰۱ انتظار می‌رفت مجموع فروش بهتری برای سینما رقم بخورد که نخورد . ۵ فیلم سینمایی با نام‌های «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد، «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی، «مورچه‌خوار» به کارگردانی شاهد احمدلو، «ترانه ای عاشقانه برایم بخوان» به کارگردانی مهرداد غفارزاده، «مرد نقره‌ای» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در مجموع ۸۸۰ میلیون تومان و کل مخاطبان ۲۳ هزار و ۸۷۵ نفر بود.

نمی‌توان مجموع فروش فیلم‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد به این خاطر که قیمت بلیت هر سال در حال تغییر است، اما اگر بخواهیم تعداد مخاطبان را بررسی کنیم، در نوروز ۱۴۰۲ حدود ۸۷۰ هزار مخاطب به سینما رفتند و به همراه ۹ فیلمی که اکرانشان در نوروز هم ادامه پیدا کرد، این رقم به یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر رسید که در قیاس با سال‌های گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

منبع: خبر آنلاین
کد مطلب: ۳۶۶۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت